Komeamaksaruoho, Sedum spectabile

Ei uskoisi, että komeamaksaruoho on näin pientä.

Onko tämä samaa lajia? Pitäis varmaankin jakaa sitä.

Laitoin pari viikkoa sitten maksaruohon varsia veteen ja nyt niihen oli tullut juuret ja istutin ne maahan oemanpuiden alle. Mitenköhän isomaksaruoho leviää vai kasvaattaako vaan tuuheampaa puskaa? Itseäni ei haittaa, vaikka leviäisikin.

Aika komeasti taitaa levitä jos ei leikkaa kukkavarsia syksyllä poikki. Siementaimia löytyy sieltä sun täältä.

Kysyn vielä teiltä viisaammilta... ovatko iso- ja komeamaksaruoho melkein sama asia? Onko paljon eroavaisuuksia?

Sariw:lle en valitettavasti minä osaa antaa vastausta, minulla oli jompaa kumpaa mutta heitin pois penkistäni kun levisi tosiaan liian kanssa, nyt näyttää kasvavan kompostikasan vieressä, saattaa olla että vielä siirrän sen sieltä takaisin kukkapenkkiin, kun siinä oli niin kauniit kermanvalkoiset kukat, saahan ne kukkavarret leikattua loppukesällä niin ei pääse siementämään, istuttaa sitten kumpaa hyvänsä.

isomaksaruohossa on vaaleat kukat ja komeamaksaruohossa marjapuuronväriset. komeamaksaruoho on isompi ja komea, osaa kasvaa melkoiseksi pensaaksi parissa vuodessa mutta isomaksaruohosta ei ole riiviöksi hymy

komeamaksaruoho neon aloittelee kukintaansa

frosty morn

neon uudelleen täydessä kukassaan

vaalea nimetön maksaruoho

Laitoin viime syksynä komeamaksaruohon pistokkaita maahan. Ne jäivät talveksi törröttämään ja nyt ei maasta tule mitään. Anopilla ovat jo komeamaksaruohot nousseet maasta. Ovatko maksaruohoni kadonneet vai olenko liian hätäinen?

Kylvin myös isomaksaruohon siemeniä maahan. Koska pikkutaimia voi odotella maasta nousevaksi?

Jos laitoit pistokkaat liian myöhään maahan, etteivät enää ehtineet juurtua. Miulla syksyllä laitetuista kyllä pukkaa jo uutta kasvua. Laitoin ne Elokuussa.

Minä taisin laittaa syyskuussa ne pistokkaat ja niillä oli jo juuret penkkiin laitettaessa, tosin hennot.

Koska ne isomaksaruohon siementaimet putkahtavat maan pinnalle?

Komeamaksaruoho on varmaan pihani kiitollisin kasvi. Se on kaunis melkein ympäri vuoden, ensin kauniina lehtiruusukkeina ja sitten kukkina, jotka säilyvät pitkälle syksyyn, ja lopulta talventörröttäjinä. Nahkeat lehdet eivät maistu etanoille toisin kuin monet muut kasvit. Perhoset sen sijaan ovat tervetulleita, ja niitä sedum houkuttelee runsaasti.

Huolimatta siitä, että kasvikirjojen mukaan komeamaksaruoho pitää hiekkaisesta, läpäisevästä maasta, se pärjää myös raskaassa savimaassani. Savimaan ravinteikkuus tosin saa kasvin rehottamaan, mutta tätä voi hillitä leikkaamalla varsista alkukesästä puolet pois (englanniksi ns. Chelsea chop). Näin saa myös runsaasti pistokkaita, jotka juurtuvat todella helposti. Juuripaakut voi halutessaan jakaa jopa parin-kolmen vuoden välein, joten kasvia on minulla pian joka penkissä ja naapuritkin alkavat pian kyllästyä jakopalojen tyrkyttämiseen hymy.

Otin eilen mökineduspenkistä kuvan. Hyvin vähän oli rikkaa päässyt kasvamaan tähän aivan hoitamattomaan penkkiin. Keväällä siinä kukkii ensin loistoesikkoa. Reunuskasvina on turkestaninmaksaruohoa.

Kurpitsa, hyvältä näyttää :slight_smile:

Minun maksaruohoni ovat satuesin kokoluokkaa, tänä kesänä valoisassa penkissä kasvoivat korkeiksi ja nyt kaatuneet ja vähän ei niin kauniit.Kurpitsalla sievät.

Reps!... Onkohan satues kovinkin pitkä ihminen, nimittäin jos on, niin kyllä sulla lumi on sitten ennätysmaksikset..naurua Myönnetään, että tajusin mitä tarkoitit, mutta kun naurattaa niin...

Minä olen aina tykännyt maksaruohoista. Ja nyt tykkään vielä enemmän, kun vihdoin keksin ongelmapenkkiini koivun alle maksaruohot...olen kokeillut siinä yhtä sun toista ja aina on rötösen näköistä.
Mutta nyt - maksaruohot senkun rehottaa.
Mikähän lienee tuo satues:in variegata-malli nimeltään? Kaunis sekin sydän

Taitaa satuesin oma olla “Frosty Morn”

No sehän se...kiitos Kurpitsa!