En löytänyt muuta kompostointiin liittyvää kuin tämän. Mun lämpökompostoriin on tullut valkoisia pieniä matoja. Mitä mahtavat olla ja mitä niille tehdään? Lukisin läpi tämän osion mutta ei kerkiä, jos joku osais sanoa noin pikaisesti. Ihan olis mielessä että olisin joskus lukenut että komposti on joko liian kuiva tai liian märkä. Mulla se on melko kuiva kun kippasin kissanhiekat sinne. Kusiaisia siellä näkyy myös.
Sain lahjoituksena tämmöisen. Tekeekö tällä mitään? Mulla on tähän asti ollu vaan avokomposti puutarharoippeille. Ajattelin hankkia seuraksi tolle kylmäkompparin ja bokashivermeet. Pärjäisköhän niillä?
Komposti piiloutuu
Komposti rakastaa kinkun kuumaa rasvaa. Puutarhanetin etusivulla ja loistava vinkki. Eilen laitoin kuumavesipullon kun -20 pakkanen meinasi jäätää lämpökomposrorin, raaputin pois syntyneen jään kannen reunoilta. Tänään lämmöt noussut höyryten, jouluhauen peruutähteet ja paljon kuiviketta auttoi. Vielä kinkunrasvat ja lauhtuva keli ja jopa pelittää takuulla,
Pari vuotta sitten innostuin tilamaan viidakkotohtorilta pari pientä kompostointisankoa. Enpä tänä vuonna enää innostunut jatkamaan, vaan syksyllä heitin kaikki mullat pois, joita olen tehnyt.
Nyt sankot on parvekkeella odottamassa, jos pääsisivät varastoon. Harmi vain, että säkillinen kompostointirakeet jäi jäljelle, mutta uskaltaako ne heittää taloyhtiön bioastiaan?
Monta vuotta olen koittanut pitää meidän Biolanin ympärivuotiseen käyttöön suunnitelun kompostorin talvet toiminnassa. Kompostin ympärille rakenettiin joka talvi suoja joka eristettiin villalla, silti komposti jäätyi vähintään kerran talvessa 2-5 vko ajaksi. Nyt ei ole suojaa eikä eristystä. Ajattelin, jäätyköön mokoma. Kerran tippui jo lämmöt 0 asteeseen, mutta kun vielä tuuppasin tavaraa sisään ja ryhdyin käyttämään erikseen talvea varten olevaa kuiviketta, niin komposti yllättikin: lämmöt kkohosivat viikossa -10 asteen pakkasella kompostissa +40 asteeseen
Mahtavaa tavaraa tämä talvikuivike.
Pakkaset kävivät -26 asteessa ja ehken hiukan ylikin, mutta komposti vain puksuttaa. Viikonloppuna hieman tyhjäsin kun ei olisi ollut enää tilaa laittaa kompostoitavaa. Eilen illalla +36 astetta. Jesh! Taitaa olla jäätyneen kompostin ajat takana.
Rillari se käy kun on Dualia :) Onko pitkä opettelu takana ? Minulla ei oo kuin puutarhakompostori, sellanen iso kannellinen loota. Hyvä multatehdas kiireettömälle. Ajatuksissa kyllä lämpökompostorinkin hankinta, sais kaikki keittiöjätteet kompostoitua myös.
Talvikuivike ihan uusi juttu. Ensi talvena pitää hankkia, nyt myöhäistä kompostori ollut umpijäässä jo tovin aikaa.
Minulla Biolan yleensä jämähtää jäähän joskus joulun jälkeen ja hurahtaa sitten käyntiin ihan omia aikojaan, kun kevätaurinko alkaa paistaa. En edes yritä pitää sitä sulana koko talvea.
Vähän kohmeessa oli komposti, kieputin keskeltä harjanvarrella ja syntyneeseen suppiloon tyhjäsin täyden kompostiastian ja pussillisen työpaikalta tuotuja banaaninkuoria ja kahvinporoja. Jospa se taas lämpenisi kun pakkasta ei enää ole -33 kuten eilen. Viikonloppuna tyhjennän alaluukusta, yleensä virkistyy tilaa saadessaan. Hyvin riittää nyt lunta lämmikkeeksi sivuille.
Ylistämäni komposti liki kohmeessa. Lämpötila on tippunut viime viikolla nollaan. Äsken kävin tyhjäilemässä ja kiukkusin asiaa itsekseni ja mietin mikä meni vikaan tai muuttui. Vihdoin tajusin: meillä on pihassa kyllä lunta, mutta kompostin ympäriltä se on jo sulanut pois. Olen siis menettänyt alaosan “eristeet”.
Täällä oli eristämätötön kompostori ihan sula niin kauan kun oli lunta. Nyt pakkasilla meni pinnalta jäähän.
Kompostori on herännyt talviunesta nyt jo +25astetta, ja kovin on lasehtinut. Tilaa siellä olisi ollut kun tulee vähän kompostoitavaa, lähinnä vihannesten ja hedelmien kuoria. Kananmunan kuoret tulee kuivattua ja jauhettua ilman kompostointia kun ovat siellä aika hitaasti maatuvia.Kahvia tulee keitettyä niin harvoin että kahvinpurutkin kuivatan ja ripottelen suoraan maahan .Ja ne vähäiset kananluut tulee poltettua.
Joskus tammikuussa Biolan tapansa mukaan jämähti jäähän ja olikin jo melko täynnä. Hiihtolomailin viikon, ja kun tulin kotiin, oli iloinen yllätys, kun mittari kompostorin kyljessä näytti jo melkein 50 astetta. Pintakin oli vajonnut puolisen metriä.
Biolaani käy ja kukkuu
. Ekaa talvea pääsee kompostoimaan ja kovilla pakkasilla meni jäihin. Laiskasti laitoin kuiviketta sen vähyyden ja palelun vuoksi. Oli myös liian täysi. Eli suunnilleen kaikki virheet tuli tehtyä :D. Sain sulateltua ilman vesipullopatentteja, siihen olen liian mukavuudenhaluinen. Pääsin tyhjentämäänkin, juhuu. Meillä tulee tuota kissojen olkipellettiä viikkotasolla ehkä ämpärillinen, muutoin ei talvikompostoinnista tulisi yhtään mitään.
Neljä viikkoa sitten tyhjäsin kellarista 7 ämpärillistä vanhoja säilykkeitä kompostoriin.
Nyt niistä ei näy jälkeään.
Ahkerat lierot ovat olleet töissä ja niitä on kasakaupalla.
Mies tyhjensi Biolanin ja päivitteli matojen määrää. Kasapäin oli lieroja siellä lämpimässä puuhissaan ja minä ikävä ihminen vein ne penkkeihin jatkamaan hommiaan muutamassa plusasteessa.
En kurkannut itse, mutta mies sanoi pohjalla olleen höyryävää tuhkankaltaista tavaraa. Prosessit on varmaan olleet kunnossa.
Tyhjennän vanhempieni taloa ja pyrin kierrättämään kaiken mahdollisen.
Tänään löysin äitini ompelunurkkauksesta kangaskasojen alta muovikassillisen paperipusseihin pakattua luomuohrajauhoa viitisen kiloa. Toin jauhot sekä höyhentyynyn sisukset kompostoriin kotiini.
Äitilläni oli dementia, joten tavaraa löytyy yllättävistä paikoista ja paljon
.
Ystäväni toi 3 kassillista kompostoriin. Oli biojätettä, kuivia leipiä ja jotain vanhentunutta säilykettä.
Taas Biolaani pärisee 50 asteessa.