Koronavirus ( Covid-19 ) elämässä ja ajatuksissa

Viesti tuli minullekkin, eikö tuo tule kaikille…

Kaikille varmaankin tulee. Mulle tuli kyllä vaan suomenkielisenä, vai onko kyseessä vaan mun taitamattomuus ton älypuhelimen käytössä. Ilahduin että asiasta tiedotettiin noin henk.kohtaisestikin ihmisille, asia on kaikin puolin hyvin hoidettu lyhyellä toteutusajalla.

Kolmella kielellä tuli viesti, 

Tulee kaikille ja minä sain tuplana. saunalahti laittoi tiedote-otsikolla ja kolmella kielellä jo aamupäivästä ja telialta tuli VNK-otsikolla iltapäivällä.Puhelimessa kaks korttia.

MTV:n uutissivuilta tämä kopio äsken:

"Tekstiviestistä on versiot suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Operaattoreiden tehtävänä on ollut asiakastietojensa perusteella selvittää, millä kielellä tekstari asiakkaalle lähetetään.
Nyt on käynyt niinkin, että esimerkiksi ruotsia äidinkielenään puhuva henkilö on saanut suomenkielisen viestin tai viesti on lähtenyt liittymän omistajalle kaikilla kolmella kielellä. Anttikosken mukaan operaattorit ovat siis tulkinneet lähetysohjeita hieman eri tavoin.
– Meidän olisi pitänyt ohjeistaa operaattoreita paremmin. Lähetyksissä on nyt kirjavia käytäntöjä.

Viestintäjohtaja harmittelee tilannetta, koska hänen mielestään jokaisen kuuluisi poikkeusolojen aikaan saada vallitsevista olosuhteista tieto omalla äidinkielellään.

Eroja on myös tekstiviestin lähettäjätiedoissa. Osalla tekstarin saaneista lähettäjän nimen kohdalla näkyy VNK eli Valtioneuvoston kanslian lyhennekirjaimet. Osalla lähettäjän kohdalla näkyy lyhyt numerosarja.

– Ei voi sanoa, että tämä olisi ihan putkeen mennyt. On täysin ymmärrettävää, että perheissä ihmetellään miksi toinen saa tekstarin ja toinen ei, Anttikoski sanoo.

Kahteen puhelimeeni tuli suomeksi, 6 tuntia eroa viesteillä…

Minulle tuli suunnilleen minuutin välein ne 3 kieliset tekstarit. 

Käytiin keskipäivällä Prismassa. Meillä oli hengityssuojaimet, minulla sen päällä vielä putkipipo. Yksi nuori nainen äitinsä kanssa virnuili meille. Sanoin kovalla äänellä kyllä teiltä hymy hyytyy kun henki lähtee. Heti meni molempien naama peruslukemille. Mistä ne tietää mitä sairauksia ihmisillä on jotka yrittävät suojautua koronaa vastaan

Nyt tarkistan kellonajat. Eli niitä tulikin 9 minuutin sisällä 3 tekstaria. 15.28 - 15:37 :relieved:

Tuli muutes mieleeni tämä aihe, sillä minä olen saanut 3 influenssaa 7 vuoden sisällä. 

Etsin Googlella  tätä tietoa netistä ja uusimaan netti lehdessä oli tämä artikkeli. 
Tarkemmin influenssan ja uuden koronaviruksen mahdollisesta yhteydestä ei tiedetä. Se ei esimerkiksi ole tiedossa, tuoko influenssan sairastaminen paremman vastustuskyvyn koronaan tai toisinpäin.”

Suomeksi vain tuli , samoin miehen kännykkään. 

Meillekki molemmille vain suomeksi.

Missäpä muualla kuin Leedsissä Briteissä: 13 vuotias otettu kiinni korona sääntöjen rikkomisesta, ei mm kertonut poliisille nimeään. Äitikin joutuu vastuuseen.

Onneksi en ole nyt teini-ikäisen vanhempi enkä asu kaupungin keskustassa. Frisbeeradan maastossa kuulin kaiutinpuhelun pätkän 10 v poikien äidin ääni: “syömään pitää nyt tulla, missä pyöräilette” ja vastaan kailottivat käyneensä skeittiparkilla, uimarannalla, lenkkipolulla ja jäällä pyöräilemässä. Ei käy kateeksi. Jaksamista kaikille!

Meidän täytyy ottaa karanteeni rauhallisesti, sillä on paljon ihmisiä, jotka ovat oikeasti sekoamaisillaan joutuessaan olemaan suljettuna neljän seinän sisään. Juodessani kahvia keskustelin tästä mikron ja leivänpaahtimen kanssa ja olimme kaikki asiasta samaa mieltä, mutta sitten yhtäkkiä mikrokin pimahti ja perään naksahti leivänpaahtimella. Pyykkikoneelle en enää puhu mitään, koska se käy kierroksilla ja jääkaappikin tuntuu kylmältä ja etäiseltä.

pitkä helpotuksen huokaus:-)
kaupunki perusti viime viikolla semmoisen kuin helsinki apu-palvelun. sieltä on tarkoitus soittaa kaikille 80+ kaupunkilaisille. vielä ei ole ehditty kertoa, montako soittoa on jo tehty. - meille 70+ annettiin numero, johon voimme itse soittaa. - soitin. totta kai sieltä tuli vastaus, että vastaamme mahdollisimman pian. helpotus syntyi siitä, että pian oli vain vähän yli viisi minuuttia. apu-numerosta annettiin sitten numero ruokatilaukseen. sieltä vastattiin vielä vikkelämmin ja saatoin tehdä tilauksen - kaikkea sitä mitä olisin toivonut, en voinut saada mutta eipå tässä tilanteessa voi semmoista odottaakaan. - uusi pitkä helpotuksenhuokaus syntyi siinä vaiheessa, kun selvisi, että valmiiksi maksettu ruokakassi on tulossa ovelleni jo 2.4. eli torstaina. ei ehdi tulla nälkä; ainoastaan kaikki tuoretuotteet (leivät, hedelmät, vihannekset, juurekset paitsi perunat) ovat olleet loppu jo lauantaista lähtien.

olin jo varustautunut siihen, että joudun musta merirosvohuivi kasvoillani menemään luvatta lähikauppaan mutta nyt ei tarvitse…

Meidän alueella on laitettu kaupungin lopetetuista palveluista siirtyneet ihmiset hoitamaan veloituksetta yli 70 vuotisitten kauppa-asiat.
Kaupoissa on lisäksi aamun ensimmäinen tunti varattu vaan ikäihmisille.
Meidän kylällä yritämme autella heitä joilla ei ole lapsia, tai lapset asuvat kaukana.

Sitten kun vielä jotkut ikäihmiset pystyisi ottamaan apua vastaan, niin ois hyvä! Olen nyt useampaan otteeseen tarjoutunut käymään kaupassa lähisuvun vanhuksille. ”Juuei kiitos vaan pärjään ite.” Vihdoin eilen sain käydä apteekissa kasikymppiselle tädille, erävoitto :grinning:

pidin työkaverille aika tiukan puhuttelun. Oli ollu yskän takia pois pariviikkoa ja kiltisti kotona. Mutta, nuoriso käyny Levillä hiihtelemässä kun rinteeseen ei enää päässyt ja isäntä lähössä eteläsuomeen keikkahommiin. Joskus toivois, että se aivotoiminta ottais huomioon muutkin. Tää alko soimaan päässä.

Kotihoitajien kanssa oli puhetta, että varmasti jää joitain vanhuksia tavoittamatta:(
Lapsiperheitä voi olla taloudellisessa ahdingossa kun kouluruokailuakaan ei ole, yksityisyrittäjistä puhumattakaan.

Vaimolle 2vkon karanteeni. Kahdella asiakkaalla eilen ollut oireita ja tänään koe luettu positiiviseksi koronalle. Se on sitten meillä muillakin pari viikkoa karanteenia jos hän saa oireita. Pitääkin hakea heti huomenna muutama säkki multaa ja tehdä iso kauppaostos…

Lapset jo eilisestä saakka olleet pihastapoistumiskiellossa. Nyt jännätään porukalla miten käy. Mielestäni kuitenkin parempi näin alkuvaiheessa kuin joskus myöhemmin, tehohoitopaikkoja ajatellen jos oikein lentää tuulettimeen.