Köynnös: taimen tukeminen

Olen käyttänyt siemenestä kasvatetuille kesäköynnöksille esim. uudenvuoden raketeista saatuja tikkuja tai pitempiä grilltikkuja, jotka olen sitonut kasvin varteen vaovaisesti pussinsulkijoilla.

Tänne voisi muutkin laittaa omia viritelmiään, jotta saadaan uusia hyväksi koettuja ideoita.

Minulla on muutama vihreä muovinen ihan kaupasta ostettu taimituki, joita olen varjellut kuin silmäterää, kun ne ovat niin hyviä eikä vastaavia tahdo löytyä enää mistään. Olen kietonut taimen niiden ympärille varovasti. Mitään kiinnikettä ei ole tarvittu. Nuo maksoivat aikoinaan aika paljon, mutta ovat ikuisia, jos en niitä hukkaa.

Minä sahasin ja höyläsin kellokukilleni n.150 senttiset koivurimat. Nyt on sitten varaa kasvella ikkunalla ennen lopulliseen paikkaan pääsyä.

Anita, täältä löytyy.

Kiitos, Kurpitsa.

Kyllä on tällä tarhurilla vielä vihreä peukalo keskellä kämmentä: ihmettelin kun vuosi sitten ruusunätkelmän taimet vaan makoilivat pitkin poikin, sitten kuolivat pois.
Ei kyllä käynyt mielessäkään että niitä olisi pitänyt tukea jollain kieli ulkoa

Rappujeni pielessä kasvaa jokin orkean asterin tapainen perenna, valitettavasti en tarkemmin tiedä mikä (korkeus n. 1m). Jätän ne aina "talventörröttäjiksi", ja keväällä leikatassani ne alas, säästän varret tomaattin taimien tukikepeiksi. Tomaatteja kun tulee kasvatettua tuttujenkin tarpeisiin, ja tarvetta tukikepeille riittäää...

siis korkea, ei orkean.. pihatyöt kun ovat vielä niin aluillaan etteivät kynteni ole kuluneet niin lyhyiksi, että läppärillä sais kunnnolla kirjoitettua..

Monien kasvien vanhoja varsia voi käyttää taimitukina ja pitkään kestävät myös nuoret pihlajan vesat sekä varsinkin vaahteran pitkät oksat. Ne kannattaa ottaa talveksi ylös mullasta ja jättää kuivahkoon tilaan odottamaan seuraavaa kevättä.

Tuoreita koivun oksia en suosittele naurua keväisten tomaatin taimien tukikepeiksi. Tulevat hiirenkorville tosi nopsaan.

Mulla taisi päivänsinen tukeminen unohtua ja kävi näin, ei onneksi sentään toisia taimia tämä hillitsemätön kasvi kuristanut...hymy

Millä tuette Mandevillaa (dipladenia??) - ostin tunnesyistä Mandevillan läheiseltä puutarhalta ja se on jo melko korkea - ainakin parimetrinen pahimmillaan. Amppeliin sen voisi kai laittaa, mutta amppeli tuntuu noinkin suurelle vähän heppoiselta. Hullu päähänpisto kai ostaa se kerrostalohuoneistoon  - menestyisiköhän se lasitetulla parvekkeella, tuskin kait.

Eikös mikä tahansa silmää miellyttävä tuki käy, omani on niin pieni ja kitulias että jonkinlaiseen keppi viritelmään saa tyytyä jos nyt enää on hengissäkään, aika kylmää on ollut.

Ei se mielestäni pakkasta kestä, kukkeloimalla löytyy viitelämpötiloja aika hyvin.

Onko kasvisi kukkinut ?

Kukkii parhaillaan ja on lisäksi aivan täynnä nuppuja. Korkeimmat varret ovat jo puolitoistametrisiä. En malttaisi viedä parvekkeelle, kun tiedän, ettei siellä talvea kestä - ainakaan vihreänä ja sisäkasvinahan se minulle myytiinkin. Nappaan kuvan ja laitan tänne.

Kunpa joku meistä hoksaisi jotain pitkää ja kestävää, jota kaikilla jo on, muttemme vaan hoksaa. Parasta olisi kyllä jokin muovinen monivuotiseen käyttöön.

Kylvin tänä keväänä lähes pelkästään köynnöksiä ja tomaattia, eikä minulla ole yhtään hyviä tikkuja missään tallella.

Jos pitäisi kuitenkin jostain löytää vaikka niin hyvin kuivattua pajua, ettei se varmasti juurru sitten?

Luin tuon Sandin viestin alun ja kuin lamppu olisi syttynyt: Miesten kalsarit kattoon kiinni! Niitä meillä kaikilla on muttemme useinkaan hoksaa.

Minä tuen köynnökset ym harjateräksen pätkillä kieli ulkoa Niitä jää miehen töistä erimittaisia jämiä ja jonnekin ne kaikki menee käyttöön kesän mittaan... Maastoutuu kasvustoon, monivuotinen ja helppo varastoida ämpäriin hymyä

Vanhanajan "rytisauvat", jos raaskii laittaa tuentaan. Kierrätyskeskuksista voi löytää ellei itsellä ole "jemmassa". Rautaromun keräys paikoilta voi löytyä vanhoja lumikolia ja niiden työntö kahvat irti ja hyvin toimii.

Niin kyllä ulkona on olemassa paljon keinoja, mutta kevyisiin taimipurkkeihin sisälle nuo harjateräkset ovat vähän jytkyjänaurua

Kalsarit katossa ovat muuten varteenotettavat, mutta sitten tulisi kattoon paljon reikiä ja kaksilahkeiset kalsarit olisi kyllä pakko leikata suikaleisiksi hapsukalsareiksi, jotta taimituenta olisi riittävää.

Jäätelötikut ovat liian lyhyitä, toisten mailta ei ylettömästi saa pihlajia käydä kaatamassa ja pitkät neulepuikot tulisivat liian kalliiksi.

Ei kukaan penttiläinen sattumalta työskentele sellaisella alalla, missä liikkuisi pitkän, ehkä jopa puolimetrisen tai vähän alle mittaista, taimitikun näköistä esineistöä ihan enemmälti?

60cm pitkät grillitikut auttavat alkumetreillä.

Grillitikkuja minäkin olen käyttänyt, ensin alkuun n. 20 cm pitkiä. Kaksi (tai kolme) purkkiin molempiin laitoihin ja päälle muovipussi. Kumilenkin voi kiertää vielä purkin ympäri. Minikasvari on valmis.