Itseasiassa sisällä pikkutaimissa mulla on yleensä ns surrilanka tukena (siis se jäykkä valmiiksipätkitty rautalanka), siitä on helppo taivuttaa lisätukea johonkin suuntaan jos tarvitsee. Tai sitten puinen varrastikku.
pajukeppejä tai tikkuja. säilytän auringossa seinänvieressä nipussa vaakatasossa ja näin keväällä kuivuvat parissa viikossa tuulessa ja ahavassa. niistä on hyvä pätkiä sopivan paksuista ja pituista. oksasakset mukaan lenkille ja kourallisesta pajunoksia riittää pitkään. syksyllä lykkään silppuriin ja kiertoon.
Aamulla kävin keräämässä ulkona säilyttämäni ja käyttämäni tukikepit kouraan, pesin lämpimässä vedessä ne keittiössä ja lopuksi vielä raavin niistä veitsen kanssa kuoret irti.
Papuni nimittäin ryhtyivät kerta kaikkiaan keikkumaan.
Olen tullut keränneeksi ulkokeppejä kompostin vierellä seisoviin kolmeen omituiseen neliskanttiseen ja eri mittaiseen putken pätkään, jotka olen joskus pannut vaan maahan pystyyn. Olen lajitellut kepit mitan perusteella siis kolmeen erään. Ihan kätevää sinänsä, sillä kun kompostien luona pyörii, jää usein käteen jokin keppi
Tästä välistä "yleisön pyynnöstä" siirrettu joitakin suurikokoisten perennojen tukemista koskevia viestejä omaan ketjuunsa tänne : perennat-yleistä asiaa - suurikokoisten perennojen tukeminen… Lisäsin myös tämän ketjun nimeen alkuun Köynnös-sanan jotta jatkossa ei erehtymisiä paikan suhteen tulisi niin helposti
ihan hyvä idea