Köynnöspinaatti, Hablitzia tamnoides

Mulla on myös putkahdellut pikkutaimia sieltä sun täältä ja olen niitä purkittanut ja jakanut eteenpäin.

Mikähän mahokasvi tuo miun on? 

Mulla teki myös siementaimia siihen ympäristöönsä. Kasvoivat ihan hiekkaisessa sepelissä, pitkä ahnas juuristo jo ihan pienillä taimilla. Nyt täällä uudessa paikassa on ollut  vasta kaksi kesää, saa nähdä onko nyt tuon toisen kesän jälkeen jo siementaimia löydettävissä.

Kurppa, kukkiiko se sun kasvi kummiskin ?

Mulla voi olla syynä se, että kaikki on heitteillä tuolla pihassa. En ehdi huoltaa ja siistiä, joten siemenet saavat rauhassa kypsyä, varista ja itää.

Taimia putkahtelee sieltä ja täältä. Olen joskus kokeillut siirtää, ja on varma keino tappaa kasvi.
Mutta itsellään nämä lisääntyvät hyvin.

Voi helkkari, mulla ei ainutkaan siemen ole itänyt eikä yksikään taimi lähtenyt kasvuun. 
Minusta tuo kasvi ei ainakaan tykkää.

Luin ketjun sivulta 3 Aronjan viestin, tässä tiedoksi siementen itävyyteen liittyen: 
“Köynnöspinaatti tekee itävää siementä vasta kun se on riittävän vanha (ovat minulle viisaammat kertoneet) ja siemenen itävyys säilyy vain muutaman viikon”

Mulla nuo siemenet karisevat omia aikojaan maahan köynnöksistä, joten ei sinänsä ole ihme, että taimia putkatelee milloin mistäkin.

Ehkä ne olivat vanhoja , kun itävyysaikakin on aika lyhyt.

Mie kyllä epäilen, että on erikseen tyttö ja poikakasveja. Miulla on vanha iso kasvi mikä kukkii hyvin. Olen kokeillut kylvää monin eri tavoin eikä ainoatakaan vauvaa.

Minulla vuosia sitten pottitaimena ostettu köynnöspinaatti. Jo tuuhea parimetrinen puska ja kukkii nätisti vaan siementaimia ei ole ympäristöön ilmaantunut. Kaiketi kykenemätön lisääntymään siemenistään

Olisiko? Onhan? 

Minä malttamattomana lähes suurennuslasin kanssa tiiraan noita. Ei ole ukonkelloja ainakaan, tuo on siis kylvölaatikko mihin on toissasyksynä kylvetty köynnöspinaattia. Viime vuonna ei mitään ja nyt nousi nuo. Viereisissä purkeissa ei mitään samannäköistä joten olen toiveikas ettei ole mitään rikkaa kylväytyneenä. Mun tuurilla saattaa silti olla…

Tais Valtsu vaan vertailuna käyttää apuna ukonkellon siementämistapaa, ei meinannut että nuo niitä vois olla.
Minäkään en noista kuvista vielä pysty tunnistamaan onko köynnöspinaatti mutta otapa parin päivän kuluttua uusi kuva niin katotaan :slight_smile:

Jännä juttu. Mulla on tosiaankin vain yksi siemenestä kasvanut köynnöspinaatti. Kyllä niitä lapsosia aina muutaman löytää, vaan ei koskaan liikaa. Ovat nimittäin aika haluttuja alkuja, kun meillä päin ei niitä monellakaan ole. Nyt varjelen huolella löytämiäni kolmea siementainta, kun en tiedä, selviääkö emokasvi siirrosta. Minusta ne pikkutaimet on tosi kauniita😍

Nyt uskalsin jo lisätä nimilapun noiden taimien viereen :smiley:

Onko nämä köynnöspinaatin taimia?

Jes,kiitos!

Lannoitatteko köynnöspinaattia miten? Nyt on kaksi vuotta putkeen kaksi eri puolilla tonttia olevaa kasvia lähteneet kasvuun normaalisti. Tässä kohden kuitenkin lehdet menneet aivan kloroottisiksi ja kasvu tyssää. Toinen voi kärsiä kuivuudesta mutta toinen on kostealla pohjalla. Nyt pohdin että en ole tainnut näitä lannoittaa joten olisiko ravinnepuutos sitten. Vieläkö uskaltaisi typpipitoista lannoitetta tarjota?