Köynnöspinaatti, Hablitzia tamnoides

No sitä rikkaruohoa omista olen vähän niinkuin odotellut, toisella köynnöksellä kun olisi kokonainen koiratarhan verkko peitettävänä. Vaan ei näytä tulevan ei. Menenpä heti huomenna siis lannoittamaan, pohdittuani kallistun ravinnepuutoksen suuntaan kun mitään muutakaan en oikein keksi.

Ostin omani köynmöspinaattina taimistolta ja vuosien ajan ihmettelin miksi se ei köynnöstä eli ei kasva pituutta. Sehän on hyvänheikinsavikka, leviää sekin.Siementää salaa lehtien kätköihin vaikka kuinka kaivaa pois paalujuurineen kasvit. Vai vielä hyvä Heikki, ei, eikä ole! 

Mulla taimia pukkaa ihan joka suunnalta pitkin pihaa ja ulkoruukkuja. Olen joskus yrittänyt siirtää kesällä ihan omaan ruukkuunsa taimia, mutta ovat pahastuneet ja kuolleet. Viime keväänä aikaisin sain pyydystettyä yhden purkkiin niin, että se säilyi hengissä ja siirsin sen miehen pihamaan “hälläväliäsäleikön” alle. Siellä saa rehottaa ja kylvääntyä ja levitä, miten huvittaa.
Olen tilannut siemenet kauan sitten Ruissalon kasvitieteelliseltä. Siellä oli siihen aikaan vielä ihan virallinen siemenluettelo, jonka sai postitse tilattua. Siementilauksen yhteydessä kyselin, sattuisiko olemaan köynnöspinaatin siemeniä, vaikka niitä ei luettelossa ollut. Ja niitähän tuli, itäminen oli valtaisaa ja nyt sitten tosiaan on taimia pitkin pihaa.

Kitikat, kyselit toisessa ketjussa köynnöspinaatin siemenistä.
Lueskelin tätä köynnöspinaatti-ketjua ja sain täältä vahvistuksen ajatuksilleni siitä että sen siemenien itävyys heikkenee tosi nopeesti.

Ketjun alkupäässä kerrottiin näin:
Köynnöspinaatti tekee itävää siementä vasta kun se on riittävän vanha (ovat minulle viisaammat kertoneet) ja siemenen itävyys säilyy vain muutaman viikon joten jos nyt joku jostain köynnöspinaatin siemeniä saisi niin kutakuinkin ihan sama kylvääkö vai ei”.

Taimia on pentissä aina jaeltu, niitä penttiläiset voi kysellä varmaan keväällä - eiköhän niitä jollain nouse taas.

Pitääpä lukea ketju läpi. Kiitos Nuu!

1 tykkäys

2 tykkäystä