Meiltä pätkittiin juuri pihalta puita poikki ja pyysin metsuria jättämään yhdestä puusta runkoon hieman enemmän korkeutta silmällä pitäen sitä, että laittaisin köynnöksen juurelle kasvamaan.
Olen toki nähnyt köynnöksiä kasvamassa puunrunkoa pitkin, mutten ole koskaan huomioinut puiden paksuutta. Oma tappini on 40 cm tai hieman yli halkaisijaltaan. Tajuaakö köynnös kiertää niin paksua kehää ympäri?
Tarkoitus olisi laittaa juurelle joko kärhö tai kuusama.
Kait sitä köynnöstä voi siihen ympärille ohjailla…? Toisaalta, tarvitseeko sen välttämättä kiertää koko tolppaa, jos katsellaan pääasiassa vaan yhdeltä suunnalta?
Voihan siihen lisätä vaikka jotain lankoja joista esim kärhön helpompi ottaa kiinni
Mitenköhän, jos laittaisi kanaverkon tms verkon sen rungon ympäri, siitä olisi varmaan kärhönkin helppo ottaa kiinni.
No kyllä tuo runko en sen verran keskellä, jonka vuoksi siitä puukin kaadettiin että näkyvyys on joka suunnasta.
Jos köynnöksen saa kiertämään niinkin paksua runkoa ympäri niin tuli mieleeni, onko köynnös kamalan harvan näköinen?
Verkkoidea on ihan hyvä myös, täytyy vain toivoa että köynnös rehottaa kunnolla sillä kanaverkko ei ole mikään kovin kaunis…
Voihan siihen istuttaa useamman taimen ympärille. Kannattaa varautua verkko-/naruviritelmiin. Kaikkia puita pitkin ei halua rehut kiivetä, vaan menevät mieluummin muuanne.
Meillä kaadettiin haapa vuosi sitten pitkään kantoon. Mies kaiversi kannon päähän paikan kynttilälle, päälle katto ja sivuun ikkunat. Kannon juureen olen istuttanut kaksi alppikärhöä. Tueksi olen naputellut pikku nauloja sinne tänne. Oikein hyvin ei ole kärhöt kiivenneet, mutta luulen kasvalustan heikkouden olevan syyn tähän.
Kanaverkon tilallahan voisi kokeilla vihreää aitaverkkoa, sisäkukilla on tullut aikaisemmin kokeiltua. Köynnösvehka kun ei oikein hyvin tarttunut "turvepölliin" niin sopivankorkuinen aitaverkonpala pöllin ympärillä auttoi kummasti.
Meillä on kaadetun koivun ympärillä kanaverkkoa, ei ihan alhaalta asti, vaan vähän matkaa keskellä koivua. Hyvin kärhö kiipeää, ei jää verkkoa näkyviin ja talvellakin kärhön oksat peittävät verkon.
Köynnöshortensia menee ilman mitään tukea, mutta on hitaampi kasvaan.
Mulla on sellaista vähän paksumpaa juuttinarua ristiin rastiin oksatapeista toisiin. Toisen rungon ympärille taivuttelin harjateräksestä ihan runkoa kiertämällä (ei kuitenkaan ihan rungossa kiinni) sellaista spiraalia. Tuijan rungosta sitä ei ainakaan oikein edes erota, eikä kyllä tuota juuttinaruakaan.