Krassi: Pensaskrassi, Tropaeolum majus

Maistelin krassinkukkia (tarkistin huolellisesti ettei ole öttiäisiä) ja nehän maistuvat retiisille. Hiukkasen miedompia vaan.

Krassien värejä riittää, olin katsovinani ettei tämän sävyisiä Krasseja vielä näkynyt täällä palstalla..

..

Ihanan värinen on hän Minulla on vaan näitä tavallisia oranssinsävyjä, mutta laitan silti kuvan - luikertelee pitkin niin, että tuolta tattaren altakin kurkistaa oranssi kukka...

Mukulakrassi. Onko kukaan kasvattanut sitä aikaisemmin ,tilasin sitä tuolta Korpikangassiemen.aika tyyritä olivat 3kpl 9.90€ mutta kun jottain tahtoo kovasti niin miksei maksaikin niistä senverran,tekeköhän ne uusia mukuloita sitä en tiä, toinen kukka on Pleione formosana .tyttökämmekäs. eli kaivataan kasvatus ohjeita!!kukkanen

Raili-45 Pleionen ohjeet löydät orkideaosiosta.

Kiitos jutita ,pitäkin mennä opskelemaan sitten sillepuolelle.

Tämänkeväiset krassiostokset: “mustaa” Black Velvetia ja sille kaveriksi “valkoista” Milkmaidia, lisäksi mukaan tunki ihan väkisin ruskeanpunaista Whirly Mahognya sekä riemunkirjava sekasotku Tom Thumb. :slight_smile: Tip Top Apricotin olisin halunnut myös mutta sit ei ollut.

Tanu, laitatko ruukkuihin vai maahan?

Isoissa, korkeissa saviruukuissa viihtyivät ainakin viime kesänä tosi hyvin.

Hei!kertokaapa viisaammat kuinka monta krassin tainta tarvitsee sellaiseen 50x30 laatikkoon, jotta siitä tulisi rehevä?ja kannattaako laittaa sekaan myös jotain toista kesäkukkaa, kun ei taida toi krassi kukkia koko kesää... ja jos, niin mikä kasvi sopisi, eli millä samat vaatimukset kuin krassilla?Parvekkeelle paistaa koko iltapäivän aurinko ja tuulikin sopii.

Min laittaisin keskelle jonkun häkkyrän ainakin että siihen tulis sellanen korkea yksityiskohta, krassia laittaisin reunoille ja pikkusen syvemmällekin.. en nyt osaa sanoa kuin monta menee mutta ite heittäsin ihan lonkalta niitä vaikka 15 sentin välein (Joku jolla on kokemusta krasseista laatikossa osaa varmaan sanoa paremmin). Kehäkukkaa ja samettikukkia tilkitsemään laittaisin kun kerta krassejakin on. Tulis sellanen aurinkoinen asetelma aurinkoiseen paikkaan. Tietty samettikukilla niitä sävyjä laittaisin useita enkä vaan esim. kahtaa erilaista. Samoin koittaisin kehäkukkia ja krassejakin saada keltasen ja oranssin eri sävyissä.

Aurinkoiset parvekkeet vaatii aina mullalta paljon pidättävyyttä ja kastelunkin varmaan päivittäin, joten jos jaksat kastella niin kyllä siinä menestyy varmaan kaikki muut paitsi sellaiset mitkä ehdottomasti eivät kestä paahdetta.

Mä laitoin viime- ja toissakesänä krasseja ulos pihalle parvekelaatikkoon ja amppeliin. Kylvin siemeniä noin 5 cm välein ja esikasvatin kasvihuoneessa/sisällä. Sitten vähän harvensin ja laitoin muutamia taimia pihalle aurinkoiselle seinustalle maahan kasvamaan ja täytyy myöntää, että ne muutamat yksittäiset taimet kasvoivat isommiksi kuin ne ruukuissa ja purkeissa olevat monet taimet! Mulla oli köynnöskrassia.

Tänä vuonna koitan "vahingosta viisastuneena" malttaa mieleni ja kylvää ne siemenet vasta jonkin ajan kuluttua että saan mahd. aikaisin ulos, jolloin ne kasvavat paljon paremmin ja nopeammin. Lisäksi istutan taimet koulimisvaiheessa mahd. harvakseltaan.

Voithan sä laittaa laatikkoon jotakin muuta aikaisin kukkivaa sekaan ja sitten kun ovat kukkineet, niin nyppäät ne pois jotta krasseilla on tilaa ja voimaa kasvaa. Muuten kyllä tulee sun ruukussasi todella ahdasta eivätkä krassit tule niin muhkeiksi.

No niin, ja sitten luin otsikon tarkemmin ja se olikin nimenomaan pensaskrassi naurua. Mutta ehkäpä tästäkin oli jotain vinkkiä, joten en poista tuota edellistä viestiäni silmän isku

Kyllä kaikki vinkit ja ohjeet on  aloittelijalle aina tervetulleita hymy

Kauan kestää krassin siemenien itäminen? Kylvin reilu viikko sitten ja vieläkään ei näy mitään. On se nyt ihme jos yksikään ei idä!

Nappi; minulla itivät sisällä alle viikossa. Itävät ulkona hitaammin; ulos kylvin noin viikko sitten ja vielä ei mitään näy. Kyllä ne sieltä nousee...

Ulkona päälle voi laittaa harsoa jos haluaa nopeuttaa ja kosteus pysyy paremmin penkissä.

Nappi, minulla iti muovisessa kasvihuoneteltassa (lämpötila yöllä 4-8 astetta, päivällä 12-35) pensas- ja köynnöskrassit vajaassa viikossa. Samaan aikaan avomaalla oleviin isoihin ruukkuihin kylvämiini siemeniin ei tullut elämää ennen kuin laitoin harson niiden päälle. Sen jälkeen itivät parissa päivässä. Ennen kylvöä liotin siemeniä reilun vuorokauden.

Mä tosiaan kylvin ne suoraan ulos, mutta hyvä tietää että toivoa ei tarvitse vielä menettää! Jospa laittais harsoa päälle niin sais niihin jotain elämää.

Puolitoista viikkoa sitten kylvämistäni köynnöskrassin siemenistä on parvekkeella pukannut esiin ensimmäiset taimet. Pari päivää myöhemmin kylvämäni pensaskrassin siemenet eivät ole vielä itäneet. Unohtui liottaa ne vedessä yön yli. Muistin vasta, kun olin jo lykännyt multaan.

Pensaskrassin siemenet tuli hankittua ihan heräteostoksena. Pussin kuvan mukaan kukista tulisi lähinnä vaaleanpunaiset... pussin tekstin mukaan "kirsikanpunaiset". No, eiköhän se pensaskrassikin vielä parvekkeelleni johonkin koloon mahdu. Parvekkeeni väriharmonia tulee kylläkin olemaan taas paremminkin "värikakofonia".

Minä laitoin multaan tänään kans köynöskrassin siemenet. Olivat unohtuneet likoamaan pitempään cool saas nähdä kuinka käy. Kemanvaaleat kukat pitäis olla, toivottavasti onnistuu.