Kauniita ovat kaikkien krookukset! Olen ollut iloisesti yllättynyt, kun näyttää siltä, että kaikki viime syksynä istuttamani sipulit pukkaavat kukkaa. Olin varautunut siihenkin, että vuoden yli odottelevat. No, mikäpä on kohopenkissä kukkia, pensaitten suojaisilla juurilla . Sinne tänne olen niitä ripotellut ja nyt tieysti toivotaan seuraavaksi, että leviävät itsekseen...
Krookuksia meiltä.
Nyt vasta avautuivat ensimmäiset krookukset, C. ''Jeanne d''Arc''.
(Ja on se kyllä vähän pöhköä, että puutarhasivustolla ei pääse kirjoittamaan kasvien nimiä oikein, kun yksöislainausmerkkiä ei hyväksytä.)
Entäs heittomerkki: Jeanne d´Arc.
Se toimii. Siis tuo ''backspacen'' viereinen nappula.
Kylläpä Nannalla on upeat krookukset. Minäkin asun Lahdessa, mutta minulla on vasta keltaiset alkaneet työntämään nuppuja ja muissa näkyy vasta lehtitupsut. Valkoisia ei kyllä ole tässä erässä, mutta kukapa tietää ensi syksynä...
Joku köyhä oli käynyt leikkaamassa mun kukkivat krookukset ilmeisesti parempaan talteen! Kukkiiko ne silti ensi keväänä? Vähän raivostuttavaa!
Jos siellä on sipulit tallessa ei hätiä mitiä ja vielä parempi, jos on lehdetkin, koska niillä se kerää uutta voimaa sipuloihin. Mutta kyllä ne sieltä vanhallakin voimalla nousevat Kyllä on harmittavaa tuommoinen käytös
Jos lehdetkin on poikki, niin ensi vuoden kukinta voi jäädä heikoksi, mutta luultavasti osa silti kukkii ensi vuonna. Riippuu aikalailla sipulin koosta. Koeta kuitenkin lannoittaa kastelulannoitteella, jos on vähänkin lehdentynkiä jäljellä. Onhan niillä yhä juuret.
Onko leikkauspinta aivan sileä? Asialla voi näet olla rusakkokin. Minulla viime vuonna söi rusakko kaikki kukkivat krookukset. Oli niittänyt varsin siististi, mutta leikkauspinta ei näyttänyt sentään ihan saksien tekemältä.
Oli vienyt lehtineen kukkineen, sipulit vaan jäljellä. Eikä ollut mitään lasten tekosia kun oli saksilla tai muulla leikattu. Toivottavasti tulee ensi vuonna kuitenkin kukkimaan. Viime syksynä vasta sain ne maahan kun oli ensimmäinen syksy tässä talossa. Mutta se siitä ilosta.
Minun krookuspenkissäni käväisi rusakko, ja leikkausjälki on kyllä hyvin siisti. Siis aivan kuin saksilla leikattu. Tuntuu tykkäävän erityisesti keltaisista.
Minä aamulla manailin naapuriani, että on käynyt napsimassa krookukset pois, ajattelin että jos kukka oli hieman nuupahtanut niin pikkutarka naapuri on ollut heti poistamassa. Asumme rivitalossa, ja välillä naapuri siivoaa kellastuneet kuunliljat meidän pihalta koska ovat mielestään rumia. Mutta ehkäpä onkin tosiaan city-rusakko käynyt, ei kuitenkaan ollut lehtiä syönyt, ja leikkausjälki oli epätasainen. Semmoset 30 krookusta oli maistunut, ei tainnut yhtään jäädä jäljelle.
Kyllä meillä on nähty, miten iso rusakonmötkäle söi krookuksia oikein antaumuksella. .Jälki oli, kuin olisi parturi tehnyt rajan niskatukkaan, grr.
Minun lokakuussa istuttamistani krookuksista ei ole tullut mitään näkyviin, myös helmililjat ovat antaneet odottaa itseään turhaan.
Apua penttiläiset! Miten toimia kun krookuksen, helmililjan ja jopa tulppaanin sipulit ovat alkaneet kasvattaa versoa pusseissaan kylmällä kuistillamme. Ehkä ilma on ollut liian kosteaa tai päivät lämpimiä. Katkaisenko versot? Laitanko heti maahan vai mahdollisimman myöhään, marraskuussa? Helmililjoissa on joissain jopa viiden sentin lehdet, krookuksissa monissa noin sentti vartta.
Pari pussillista krookuksia kaivelin tänään maahan, kun niissä oli jo pienet idut. Ne ovat olleet kuistilla (lämmitetyllä), joten itujen ilmestyminen ei ollut mikään ihme. Lehtiä ei minulla ole koskaan syksyn sipuleihin kasvanut ennen istutusta, mutta valossa ja lämmössä idut kyllä kehittyvät aika nopeastikin. Istutettaessa on vaan varottava katkaisemasta ituja.
No pitänee minunkin laittaa ne maahan ja katsoa kuinka käy. Ehkä kukkivat joulukuussa
Ensimmäiset ITSEKASVATETUT ja syksyllä laitetut krookukset nähty! Nimittäin autotallissa köynnösruusun ja kärhön juurella on ruukussa krookusia. On vissiin vähän turhan lämpöistä tuolla… Ja kivat vaan sitten, kun eihän tuota megaruukkua voi ulos tai sisällekään ottaa, niin sielläpä kukkivat autotallissa hämähäkkien ja kirvojen ilona…
No mutta ajattele, Veera04, miten mukava niillä hämähäkeillä siellä on, kun on kauniita kukkia ilona =)
Pitäähän sitä hämähäkeilläkin nyt olla!
Lumen keskeltä nuo aikaisemmat sitkeästi nousevat. Nuo luonnonlajit ovat kiitollisia ja aikaisia