Kukkasipulien, mukuloiden, juurakoiden esikasvatus

No jokos on tämän vuoden mukulat ja juurakot kovassa kasvussa? Mun omat on vielä istuttamatta. Pitäis ostaa isoja ruukkuja muutama ja mullat. Odottamassa on miekkaliljaa, värililjaa, daaliaa ja joitakin perennoja mm iiristä ja keijunkukkaa.

Mihin multaan laitatte esikasvatukseen, jos istutatte maahan ja entä jos kasvatatte ruukussa koko kesän? Mullan valinnan vaikeus hidastaa istuttamista :laughing:

Siis ihan huonekasvimulta, vai puutarhamulta? 
Minä jo mietin että mikähän olis “oikea” valinta: taimimulta, kaktusmulta, kesäkukkamulta, mustamulta tai se uus sammalmulta?

Sellaiset jotka on koko kesän samassa ruukussa, mm miekkaliljat saisivat pohjalle kanankakka lannoksen, tietty multaa siihen päälle ja sit mukulat/juurakot. Meinasin kaikki kesäkukkaistutukset näin tehdä, niin ei tarvi muistella mille antaa vettä ja mille lannotevettä :thinking:.

Ainoa seikka jonka ite olen pannut merkille noista sisäkukka- ja puutarhamullista on se, että sisäkukkamullan mukana sisäkasvatukseen harvemmin tulee harsosääskiä tms. Öttiäisten toukat mullan joukossa tahtovat nautiskella minikokoisten taimien juuria, muttei niistä varmaankaan ole haittaa sipuleiden esikasvatuksesta sisätiloissa.

Kastelkaa ulkomultaan laitettuja kasveja mäntysaippuavedellä, ötökät vähenee, jos niitä sattuu mullassaolemaan, ainakin pikkukärpäsiä. 

Daaliat ja kannat laitoin viime viikolla ruukkuihin.JA ihan kävin ulkoa multa kasasta hakemassa multaa johon istutin. ei ole öttiäisiä näkynyt. 

Äsken hain postista Bulbs-paketin. Näköjään lähti vuodenvaihteessa vähän käsistä.
Tiesinhän että olin tilannut Daalia juurakoita mutta määrä hämmästytti.
Nyt oli sitten käynyt niin (kuin joskus ennenkin) että pussissa onkin ollut useampi juurakko.
Ei siinä mitään, huomenna pitää käydä ostamassa multaa.

Aamupäivä mennyt daalioiden ”pussittamisessa”. Esikasvatan ne näin, kukkamullassa muovipussissa. Pikku tilkka vettä ja sitten vaan odottamaan että jotain vihreää nousisi.
Vinkki tuli sieltä mistä olin ne ostanut. 32 daaliaa.
Kellohyasintit, 5 kpl, pääsivät ruukkuihin. Sipuleissa oli jo hienot alut.

4 20 litran reiällistä sankoa täytettynä alennusliljoilla. Orientalit sai maasta haravoitua lämmitysturvetta biolanin peruna/juureslannoitteella. Jostain kun luin, että tykkäävät happamesta, toi on sitä ja taatusti. Muut ihan kasvuturpeessa. Hiekkaa pohjalla. Oli kasan reunassa sen verran sulaa. Ulos laitoin, värjötelkööt siellä.

Hei.

Mihin syvyyteen laitan mökinihmekukan juurakot esikasvatukseen ? Siis paljonko multaa “porkkanan” päälle ?
Arno Kasin ohje Studio 55 -linkissä oli niin, että yläosaa jää näkyviin 5 cm ja jossain ohjeessa oli istutus niin, että 3-5 cm:n syvyyteen. :slight_smile:

Mä oon laittanut ne niin että juuri ja juuri porkkana on upoksiin. Toisessa ruukussa näkyy porkkanan yläpää mullan tasalla ja toi en ruukku näyttää olevan juuri ja juuri peitossa. Ja hyvin ovat kasvaneet ja kukkineet. Siemenestä kasvanut juurakko on myös hieman mullan alla, joten olettaisin sen olevan sopiva syvyys.

Tilasin pottuja, niin tämmöiset laitoin tilaukseen mukaan. Ei vain voinut vastustaa. :heart: Liljat menee suoraan maahan, mutta dahlian laitan isoon ruukkuun. Sopii hyvin tuohon sivuterassin tämä vuoden punavalko teemaan.