Loistokurjenpolveni on melkein köynnös. Valtavan pitkiä varsia, jotka pitää tukea, muuten retkottavat pitkin pituuttaan.
Minäkin laitoin tuet loistokurjenpolvelle, muuten makailisi pitkin pituuttaan.
Onkohan minun kivikkokurjenpolvena saamani sittenkin dalmatiankurjenpolvea, kun on niin samannäköistä kuin Kurpan kuvassa?
En nimestä ole satavarma.
Kurppa, kyllä kurjenpolvesi on dalmatialainen.
Nyt kukkii:
G. polyanthes. Kauniit mutta harmittavan pienet kukat (alle 2cm). Erikoisuus kivikkotarhaan.
G. ‘‘Bob’‘s Blunder’’ (risteymä). Harmi ettei kamera kykene toistamaan värit ihan niin kauniisti kun ne todellisuudessa ovat. Pienikukkainen, mutta violetit kukat ja ruskean vihreät lehdetsopivat hyvin yhteen.
Splish splash…
Tuo Inkin laittaman kuvan kurjenpolvi on mulla hankintalistalla. On hieno!
Epätietoinen kurjenpolvinoviisi kysyy:
Leikkaatteko kurjenpolvien kukat/kukkavarret pois kukinnan päätyttyä?
Minä leikkaan ja monet kukkii vielä uudelleen, esim. idänkurjenpolvi ja tarhakurjenpolvi ovat ainakin sellaisia. Samoin verikurjenpolvi.
Minä leikkaan varretkin alas retkottavilta lajeilta, esim. verikurjenpolvelta. Ehtii ainakin minulla kasvattaa vielä siistin uuden kasvuston loppukesäksi, kukkiakin uudestaan.
Villisti kylväytyviltä lajeilta kannattanee myös napsaista enimmät kukkavarret pois. Kurjenpolviakin voi olla liikaa, ainakin yhtä sorttia.
Peruskyläkurjenpolvelta olen alkanut napsia kukkavarret poikki - Zibulin mainitsemasta syystä;)
G. oxonianum "Southcombe Double"
Tästä mie tykkään - ja pelastui sentään hirmutalvelta ainakin yksi - ‘‘Anne Folkard’’:
Mie luulin että minun verikurjenpolvet kuoli, mutta nyt sitte kukkapenkissä on ihan selevästi verikurjenpoleven lehtiä. En vaan nyt sitte tiiä onko se punasta vai valakosta. Ja sitä mie ihimettelen että missä se koko alaku kesän kuppas ku ei näkyny…
Geranium Blue Sunrise
-lehdistö todella keltainen ennen kukintaa, kukinnan aikana hieman vihreämpi-
Geranium cinereum Lawrence Flatman
Geranium sibiricum ex.
Löysinpä vielä keväisen kuvan Geranium Blue Sunrisen lehdistöstä. Se todellakin on keltainen. Suosittelen, oikei kaunis esim mustaseljan tai muiden tummalehtisten kanssa.
Geranium palustre -ojakurjenpolvi-