Kurkku: Avomaankurkku, Cucumis sativus

Mitä, onko avomaankurkkukin kylmänarka. Mä luulin sen jalostetun kestämään kohtalaista kylmääkin. Luulin että (avomaan-)kurkku on kranttu vain kuivuutta kohtaan.

No, KIITOS, oottelen neuvosi mukaan seuraavien kylmien yli. Sitten ne on pakko laittaa maahan. Täytyy meinaan vaihtaa maanosaa ja olla juhannuskin töissä ja siippa kieltäytyy kastelemasta mun kasvatuksiani, perskutarallaa.

Jeps, kylmänarkuudessaan verrattavissa nähtävästi kurpitsaan. Eli oottele sen minkä pystyt :slight_smile: Yritä saada se siippa kastelemaan kummiskin, jos kuivia kelejä tulee. Olishan se aika järkyttävää jos menettäisit taimet kaiken tän vaivan jälkeen. Käytä jotain hyvää porkkanaa vaikka… Peukkuja että onnistut!

Toivottavasti ei tuu enää yöhalloja. kuumien päivien ja lämpöisten öiden innoittamana laitoin jo eilen avomaan kurkut ulos penkkiin…

Jee, viikonlopun ennusteita on rukattu ylöspäin.

Kurkut penkissä!

Sunnuntai-maanantai välinen yö ennusteissa kylmä.

Itse kylvin avomaakurkut kasvihuoneeseen vessapaperirulliin. Harson alla pidän nyt kun tuli tällainen kylmäkausi.

Tänään uskalsin laittaa ekan salaattikurkun ulos kasvamaan. Nyt ei saa enää tulla hallaöitä. :-|

Laitoin viime viikolla kasvarilla kurkkujen juurelle raparperinlehdet. Nyt niitä on hankala kastella :smiley:

Taimet on ostettu, mutta ei vielä istutettu. Kasvihuoneessa odottavat kyllä jo purkit multineen ja tukinarut. Istutan taimet varmaankin tänään tai huomenna. Nyt ne ovat vielä harson alla.

Sain kanssa siemenestä kasvatetut avomaankurkun taimet kasvusäkkeihin. Jämätaimet menivät siihen kohtaan, mihin Lepikko-valkosipulia piti kasvaa. Lajikkeina tänä vuonna aina hyväksi havaittu Cubana ja uutena Konni. Molemmat partenokarppisia.

Dumppasin taas kurkkuja maahan. Ensikertalainen kyselee nyt, tartteeko Konsa pölytystä. Weikko kiittää vastauksista.

Annesurfs ainakin tietää sen, mutta kovasti muistelen ettei tarvitse. Odotetaan kummiskin vielä jos joku muu vahvistaisi :slight_smile:

Kuuluuko nää salaattikurkut avomaankurkkuihin vai kasvarikurkkuihin vai lajikkeesta riippuen sinne sun tänne????

Jos niitä voi kasvattaa satoisasti avomaalla niin eikös ne kuulu silloin sinne? Voihan avomaakurkkuakin kasvattaa kasvarissa ja se pärjää siellä, mutta kasvihuonekurkku ei vastavuoroisesti niin avomaalla viihdy. Tämä minun aivoituksia :slight_smile:

Ainakin avomaankurkkua kasvatetaan maata myöten ja kasvihuonekurkkua naruja myöten. Onko tää lajikeriippumatonta?

Vaan tässä on Konsan pussi edessäni, tarvii käsittääkseni pölytyksen. Hybridi jolla pieni siemenkota eikä kitkeröita.

No niin, tiesinhän että Annesurfs tietää :slight_smile: Minulla oli viime kesänä häneltä lähtöisin olevaan Konsaa (kiitos vielä jälkeenpäinkin) mutta kesättömästä kesästä johtuen sen kasvatus meni ns. pipariksi. Kaikki mitä jäi oli vaan muistikuva mitä pussissa mahdollisesti oli lukenut :slight_smile: Ja sekin siis meni pieleen :frowning:

Weikko, kai huomasit Konsan pölytystä koskevan Annesurfsin viestin ?

Joo löysin, kiitos. Itse asiassa löysin myös sellaisen jaottelun, että avomaankurkut tarttee pölytyksen ja kasvihuonekurkut ei - ja joidenkin kasvihuonekurkkujen pölytys pitää jopa estää leikkelemällä heteet pois. Päättelen tästä, että jaottelun ero menee enemmänkin siinä.

Ilmeisesti kurkut, jotka Suomessa kuuluvat kasvihuonekurkkuihin ja pärjäävät muualla (tropiikki ja subtrooppiset aslueet) ulkona ovat kait niitä, jotka eivät muodosta hedekukkia lainkaan. Kuka niitä hedekukkia käy saksimassa hehtaarien viljelmillä. ;-)