Kylminä öinä voisi olla hyvä ratkaisu siinä mielessä että kasvulämpötila pysyisi koko ajan siellä yli +10 asteessa. Kamalan iso homma siinä olisi, joten kannattaa miettiä sitä kurkkujen ostamista kaupasta - nehän on loppukesällä halpojakin. Testaat nyt vaan miten ne ulkona pärjää ja mitä satoa antaa, ensi kesänä olet sitten sitä tietoa viisaampi (jos se nyt mitään auttaa )
Tulisi.
muoks. siis minkästakia niitä pitäisi roudata eestaas?? Kaupasta saa tosiaan kurkkua, tomaattia, kesäkurpitsaa…
Tiettyjä kasveja nyt Suomen ilmastossa vaan kasvatetaan kasvihuoneissa tai avomaalla. Lähinnä kokeillaan....sehän olikin hakemani sana....
Avomaankurkkujeni lajikkeesta ei ole tietoakaan, mutta maku oli kyllä ihan yhtä hyvä kuin ennenkin, joten halvalla sai hyvää. Maksoin näet peräti 60 senttiä kappaleelta taimista :) Torilla olisivat taimet maksaneet 2 euroa/kappale.
Niin kyllähän niitä kurkkuja saa kaupasta mutta ei se ole mun pointti vaan haluan saada taimet mahdollisimman nopeaan kasvuun kun kylvin ne niin myöhään. Mulla on pieni terassi ja keittiöstä on kolme metriä matkaa taimien luokse. Sikäli roudaaminen sisään ei tässä vaiheessa haittaa yhtään.
En edes tee etikkakurkkuja iste, kasvattaminen on vaan niin jännää. Me järsitään ne sellasenaan jos nyt niitä saadaan.
Söin tänään ihka ensimmäisen itsekasvatetun avomaankurkun! Taimet ostin kyllä valmiina. Harmonie on toisena ja toinen on jäänyt tuntemattomaksi. Istutin ne kurkku per ämpäri,
talon seinustalla nyt kiipeilevät.Alussa niitä kiikuttelin sisälle yöksi.Harmonie on paljon kestävämpi,kuin tuntematon taimi ja kasvaa nopeammin.Paljon on myös kurkun alkuja ja siitä myös tämä maistiainen.
Tänään menee ensimmäiset kurkut purkkeihin. Kasvarista.
Kasvarissa minullakin, mutta vasta pari senttiset alut, perkules. Milloin Kurpitsa laitoit siemenet multaan?
Piti vielä sanoa, että oikein herkullisen näköisiä!
En muista tarkkaan. Taisi olla huhtikuun alussa. Partenokarppista Parka lajia.
Ekaa kertaa kokeilen kurkkua ja kysyisin tyhmiä. Onko partenokarppisissa kurkuissa tyttö- ja poikakukkia (samalla tavalla kuin kesäkurpitsoissa)? Että vaikka ei pölytystä tarttekaan niin vain noihin tyttökukkiin tulee sitten se syötävä kurkku???
partenokarppisissa on vain tyttö- eli emikukkia.
Ahaa, KIITOS. Siis mun kurkut ei oo partenokarppisia. Tarttee siis lähtee pölyttämään.
Weikko, jos ne on ulkona, niin pörriäiset hoitaa?
En oo ihan varma, mutta luulen että eka tyttokukka ei ainakaan saanut tarpeeseen ja siitä ei kurkkua tule.
Kesäkurppiakaan en viime vuonna saanut muuten mekaanisesti pölyttämällä, mutta ehkä viime vuoden sateissa ei pörriäiset pysyny ilmassa. ;-)
Partenokarppiset lajikkeet on aina satovarmenpia, vaikka maksavat hieman enemmän.
On olemassa myös kurkkuja, joissa on vain tyttökukkia, mutta ne tarvisevat kuitenkin pölytyksen ja siksi siemenpaketissa on pölyttäjäkasvin siemeniä mukana. Kurkun taimia kannattaa siis olla aina useampi ja erilaisia kasvamassa, jos ei ole varma kyseisen lajin pölyttymisestä.
Lainaus http://www.seedtosupper.com/cucumbers.html
“The sex life of a cucumber is a bit complex. Monoecious plants have separate male and female flowers on the same plant. Gynoecious plants have only female flowers. Androecious plants have only male flowers. Hermaphroditic plant have only hermaphrodite (stamin and pistil together) flowers. Andromonoecious have separate male and hermaphrodite flowers. Didoecious have either only male or only female flowers on one plant. Fortunately, most cultivars are either gynoecious or monoecious. Seed companies generally add a few monoecious seeds to each pack of gynoecious seeds. These seeds are often dyed a different color.”
No, niin mäkin oon ymmärtäny, että kaikki mahdolliset variaatiot on olemassa ja jako kasvari- ja avomaankurkkuihin ei ole riittävä, että tietäs miten laji toimii.
Harmi, että siemenpusseissa on usein niin puutteelliset tiedot.
Taas olen laittanut liian monta avomaakurkun tainta kasvariin. Nyt on talven kurkut purkissa ja sato vasta puolessavälissä. Taitaa sukulaiset saada taas säilykkeitä joululahjoiksi.
No luulenpa että sukulaiset toivoo joka kevät että taas hukkuisit satoon Onko sinulla Kurpitsa jotain erityisen hyväksi kehuttua säilöntäohjetta kurkuille? Pitäisi tehdä herkkukurkkuja, ei liian voimakkaasti etikkaisia, mutta en löydä ohjettani. Viime syksynä oli jo hukassa ja tein sitten säilöntäainepussin tms. kyljessä olevalla ohjeella. Tuli pahoja, herkusta ei puhettakaan.
Tämmönen muunnos kaupan säilöntäpussille, maistuvat aika lailla maku viipalekurkuille:
1pss kurkkusäilettä (meiran)
½l väkiviinaetikkaa
8dl sokeria
2l vettä