Kiitos neuvoista, Oulunseudulta ja Annesurfs! Minulla tosiaan lähti vähän lapasesta tämä kylvämisvillitys, ja noita hujoppeja avomaankurkun taimia taitaa olla 9 kpl... Eli riittää kokeiltavaksi parvekkeelle, kasvimaalle ja vaikka pois annettavaksi. Ajattelinkin, jos veisin muutaman anoppilaan adoptoitavaksi, jos siellä ei ole tänä vuonna omia taimia laitettu.
Sellainen kysymys tuli vielä mieleen, että pitääkö avomaankurkun taimia jotenkin leikellä tai siis latvoa jossain vaiheessa, vai haaroittuvatko ne ihan itsestään? Ja siitäkö tietää, että laji on partenokarppinen, jos kukkien juuressa on sitten ne pienet kurkut? Siemenpussissa ei mainita, onko tämä lajike sellainen vai ei. Pussissa kuitenkin lukee: "tämä lajike antaa taatun, runsaan sadon myös raaemmilla sijaintipaikoilla".
Avomaan kurkkuja ei latvota tai leikellä anna kasvaa vaan, tuosta partenokarppisuudesta en tiedä joku voisi tietääkin jos lajike nimi on tallella, sinne kukan tyveen ne kaikki kurkut kasvavat kun ovat pölyttyneet tavalla tai toisella.
Onhan täällä jo kurkun kasvattajia! Että harmitti se viime vuoden "Ostaa piti säilöntään niin kurkuit kun tillit. Vaikka laitoin kurkkuja tosi paljon niin tillipuntti maksoi enemmän kun kurkut…
Minäkin laitoin n.kuukausi sitten kokeesi pari kurkkua itämään ja pari viikkoa sitten loput. Hyvin ovat itäneet ja kasvaneet, napakoita taimia. Lajike on Wilma.
Viime kesänä kokeilin kurkun kasvattamista ensimmäistä kertaa. Ensin taimet eivät tuntuneet millään lähtevän kasvuun sirkkalehtivaiheesta, mutta lopulta tuli ihan kivasti satoa.
Minulla oli 4 taimea ja kahdessa ämpärissä eli 2 taimea per ämpäri. Ämpäreiden pohjalla oli sepeliä, en raaskinut puhkoa reikiä. Taimet luikertelivat aurinkoista seinää vasten, virittelin niille kaikelaisia keppejä tueksi. Piha on kaakkoisuunnassa. Tänä vuonna ajattelin tehdä samalla tavalla, tosin taimet pääsevät ensin pieneen kasvihuoneeseen.
Olisinki kysynyt miten kylmää avomaankurkku kestää? Ei ilmeisesti pakkasta ollenkaan? Onko arempi kylmälle kuin tomaatti?
vetisempi kun on, niin arempikin on. alle +4°C ottavat jo siipeensä.
kokeilepa tänä kesänä istuttaa vain yksi taimi/ämpäri. veikkaan, että saat kahdesta taimesta ainakin yhtä paljon satoa kuin ahtaammin kasvaneista neljästä.
Kiitos mai-lee vastauksesta! Ajattelin itsekin laittaa nyt vain yhden taimen per ämpäri, mutta samaan kohtaan. Lisäksi pari taimea muualle. Onkos muuten sinkkiämpärit jotenkin epäterveellisiä kasvupaikkoja? Siis tarkoitan, että imeytyykö niistä kurkkuihin jotain myrkkyjä. Olisi pari sellaistakin käytettävänä.
Ja vielä yksi hölmö kysymys: voiko kurkuista kerätä siemeniä kuten tomaateista? Olen aloittelija, joten pahoittelen näitä kysymyksiäni, jos ovat tyhmiä
tarkista pussin kyljestä, mutta mielestäni wilma on f1 eli hybridi, siemenistä ei tule emonsa kaltaisia. tuosta ei taida kannattaa edes yrittää siementä.
sinkkiämpäristä en varmuudella sano mitään. puodithan kyllä myyvät sinkkiastioita ruukuiksi. ovatko sopivuuden tarkistaneet, se sitten onkin eri juttu. - jos ihan varma haluat olla, laita multa muovipussukkaan ja sullo se sitten ämpäriin, leikkaa reunat pois, että näyttää siistiltä.
Kiitos jälleen mai-lee! Pussi oli ihan blankko, siinä ei lukenut mitään. Eipä sillä, voihan noita aina ostaa joka kevät uusiakin. Taidan laittaa muovit sinkkiämpäreihin.
eipä sitä siemensatoa niistä syötäviksi kerätyistä otetakaan. - ylikypsiä kurkkuja ja kurpitsoja vaan tahtoo jäädä lehtien alle piiloon lymyämään. niistä olen siemeniä joskus kerännyt talteen.
Ostin pussillisen avomaankurkku Parka (F1) siemeniä ja huomenna meinasin laittaa ne multiin. (Konsaa etsin mutten löytänyt). Tosin siihen seuraavaksi yöksi on luvattu 0-astetta joten siirrän ne ulos pikkukasvarin sisälle itämään vasta parin päivän kuluttua. Muistan lukeneeni tältäkin palstalta että Parka on hyvä ja maukas. Pussissa lukee näin:
" Partenokarppinen laji (tarkoittaa itse hedelmöittyvää). Kasvi saa ainoastaan emikukat jotka ilman siitepölytystä muodostuvat kurkuiksi. Kurkut ovat siemenettömät. Runsassatoinen, hienolaatuinen vihannes, ei ole ollenkaan karvasmakuinen. Hyvä etikkasäilöntään tai tuoreena ruuanlaitossa. Kylvö aurinkoiselle kasvupaikalle kun maanlämpö on yli +15 astetta. Kurkku rakastaa lämpöä, peitetään mielellään harsolla kukintaan asti"
Ja nyt kysyn kiusaksenne samaa uudestaan. Mulla on kasvarissa salaattikurkkuja, jotka on jonkunlaisia kasvarikurkkujen ja avomaankurkkujen risteytyksiä - oletan. Voi siis kasvattaa periaatteessa kummassa vaan.
Mä oon kasvattamassa noita ihan ulkona ja kun loppuviikoksi on luvattu tänne 1b vyöhykkeelle sorastaan jäätävia kelejä, niin kannattaako ne vielä pitää viikon kasvarissa vai uskaltaako istuttaa maahaaaan??????????
Weikko, olen siinä käsityksessä että kurkku on kylmänarka. Jos sinun ei ole pakko niitä maahan laittaa, niin pidä kasvarissa. Eihän kummiskaan ole kyse kuin enää muutamista päivistä. Omat avomaakurkkuni ihan suosiolla pidän kasvarissa ja istutan sitten kun kelit näyttää siltä ettei tarvitse olla huolissaan. Mitä on viikon odottelu tässä enää kun koko kesä on edessä