Kurkku, Cucumis sativus

Millainen kasvualustasi on ? Uusitko sen joka vuosi ?

Kasvualustaa en ole uusinut joka vuosi, nyt vasta kasvarin kolmas kasvukausi menossa. Ihan kaupan mullalla ja turpeella perustettu, viime ja tänä keväänä lisätty palanutta, turvekuivikkeista hevonkakkaa, lannoitettua turvetta ja tuhkaa. Toivon syvästi ettei kyseessä ole mikään kasvualustan pöpö, melkoinen homma olisi koko multatila tyhjentää. Jospa ongelmasta pääsisi eroon kun ilmat lämpenee ja nyt ne lämpenee.

Mulla näyttäs nyt onnistuvan noitten taimien kanssa, ei säikkyneet siirrosta. Aika vasta oon ne istuttanut eli reilusti kesäkuun puolella ja kasvarissa seilaa kyllä lämpötila ihan hirvittävästi! Viime yönä oli kylmimmillään käyny 5 asteessa. Kuitenkin kaikki taimet näyttää ihan hyviltä vaikka melko pieniähän ne vielä on -noin parikymmentä senttisiä. Lajikkeita on nyt siis Agat, Farbio, Futura ja Louisa.

Avomaakurkkuakin kasvatan joka vuosi uudessa kasvualustassa, mutta kasvihuonekurkkua kyllä neuvotaankin kasvattamaan joka vuosi uudessa kasvualaustassa (kuten muuten myös orvokkia).  Juuristo on arka kaikenlaisille taudeille. Isossa purkissakin voi ihan hyvin kasvattaa kurkkua. Silloin mullan uusiminen ei ole niin rahakas eikä kova urakka muutenkaan. Nytkin ovat kurkkuni suurissa ruukuissa yksi/ ruukku.

Farbio on tuttu lajike, mutta nuo muut ovat outoja.

Meillä on nyt 11. kurkkukesä meneillään eikä ikinä ole ollut ongelmia. Keväällä/alkukesästä kasvareissa on lämmittimet kylmiä öitä varten. Lämpötila ei pääse alle 10 asteen. Kasvualustoja en isoihin altaisiin todellakaan vaihtele vuosittain. Jos ei mitän tauteja tai elukka-armeijoita ole esiintynyt, en käsitä miksi pitäisikään. Uuden aineksen ja lannoitteiden lisääminen ja kunnon möyhiminen kyllä riittää.
Coronan olen kokemuksesta huomannut olevan ehdottomasti helpoin ja satoisin lajike. Monta kymmentä isoa kurkkua per taimi on mielestäni ihan kelvollinen sato. Ensin kasvatin sitä 6,5 neliön kennohuoneessa ja nyt noin 10 neliön tuplamuovihuoneessa. Avomaankurkuille en vähäistä kasvaritilaani tuhlaisi.
Jos ruvettaisiin lukemaan puutarhaoppaita kun raamattua niin montako erilaista kasvia meillä kullakin olisi pihallaan. Varmasti juuri ne 30 "varmaa" kotimaista kantaa olevaa jonkun tietyn merkin saanutta . Mutta - vaikka ammattilaiset sanoisivat mitä - se ei ainakaan minulle riitä vaan kaikkea pitää kokeilla huolimatta siitä ettei nyt ihan "sääntöjen" mukaan toimitakaan.

Minulla on kasvihuonekokemusta parista omasta huoneesta (noin 20 vuotta). Lisäksi olen seuraillut tuttavien kasvatuksia. Kurkkujen kanssa on monella ongelmia. Ja juuri niillä, jotka eivät vaihda kasvualustaa säännöllisesti. En lue mitään puutarhaoppaita ( Ei tarvitse lukea, kun olen puutarhuri. Ja nimenomaan kasvihuonekasvatukseen perehtynyt.)  Mutta jos taimet kuolevat yksi toisensa jälkeen, jossain on silloin vikaa. Lajike, lämpötila, kastelu ja kasvualusta ovat ne asiat, jotka minulle tulevat ensin mieleen. Jos noissa on kaikki kunnossa, silloinhan pitäisi kurkkujen kukoistaa. Mutta jokainen tekee tietenkin niin kuin parhaaksi näkee. On vaan sääli, jos työ meneen hukkaan. Ja rahatkin.

Vastasin siihen väittämään, että tavallisesta kasvihuoneesta ei saa kovin montaa kurkkua. Ei vaan pidä paikkansa. Jokin odottamaton ongelma, kuten tauti, saattaa iskea, mutta sen ei pitäisi estää ihmisiä kuitenkin kokeilemasta. Ei aina tarvitse ottaa varman päälle ja kokeilu on sallittua. Eli meillä ei ole ollut ongelmia vaikka kaiken kasvihuoneista paremmin tietävä olisi sitä mieltä, että mitään ei tehdä oikein . Se ei muutu tässä miksikään.

Täällä puhutaan bakteereista: Linkki    .
   .
Salaattikurkut on pitkiä ja niitä voi kasvattaa pihalla.

Ei saa näköjään olla eri mieltä. Olen ollut ymmärtävinäni, että saa jakaa kokemuksiaan toisten kanssa, niin hyviä kuin huonojakin. Tottahan toki jokainen saa tehdä kuten haluaa, ei sitä kukaan kiellä, mutta kai sentään saa sanoa oman mielipiteensä. En voi sille mitään, että omat taimeni eivät ole koskaan kuolleet istutuksen jälkeen, kun olen saamiani oppeja noudattanut. Kokeilutkaan eivät ole kiellettyjä, en minä ainakaan niitä ole kieltämässä. Toivotaan hyviä ja makoisia kurkkuja kaikille, jotka niitä kasvattavat, olipa menetelmä mikä tahansa.

Itse olen kyllä valmis ottamaan oppia toisten kokemuksista, vaikka ne poikkeaisivatkin omasta käsityksestäni.

Ohjeita tänne vaan, minä ainakin olen niistä kaikista kiinnostunut. Yhtenä vuonna noudatan yhtä koulukuntaa toisena toista ja kolmantena kaikkia soveltaen. Kyllä tämä on vähän niin kuin ruokavalio, ettei kaikki sovi kaikkien tyyliin. Eikä kaikkia ohjeita ole aina mahdollista noudattaa. Jos kaikki menee hyvin omilla konsteilla, niin mitäpä sitä muiden konsteja kokeilemaan. Mutta jos ei onnistu, on hyvä jos löytyy erilaisia vaihtoehtoja.

Kreeta-Eulaalia, olen samaa mieltä kanssasi. Kun on monta kasvattajaa, tulee myös paljon kokemuksia, joista voi ottaa opikseen. Jos jokin menee pieleen, voi sitten pohtia, missä mahtoi olla vikaa. Ja yrittää sitten uudelleen toivottavasti paremmalla onnella.

Pipu, eihän kukaan ole kieltänyt eri mieltä olemasta! Ja sehän näiden palstojen tarkoitus on, että mielipiteitä vaihdetaan. Minulla ei mitään kirjanoppia näihin kasvatusjuttuihin ole, ihan menen vaan käsikopelolla eteenpäin ja otan opikseni. Kasvarissa voi hyvin ja kasvaa porskuttaa vielä yksi alkuperäisistä taimista ja ne kaksi torilta ostettua eli edelleenkin elätän toiveita siitä ettei mullassa mitään vikaa ole, vaan alhaiset yölämmöt ja muutenkin viileät säät ei kurkuille sopineet. Ja lohduttavaa on kuulla täältä etten ole ainoa jolle on näin käynyt ja taatusti käy jatkossakin =) Jos kerran ammattilaisellekin, kuten Kurppa tuolla aikaisemmin kertoi.

Kyllä miekin epäilen kylmyyttä suurimmaksi syyksi. Tai ainakin suurien lämpötilojen vaihtelun.

Siis arka lajike. Joku taimi onnistuu, toinen ei.

Minulla ei ole kurkut onnistuneet parina viimevuonna ollenkaan. Anoppilan kasvarissa ne saivat tauteja ja kotona ruukussa ilman kasvihuonetta ne ei ole ehtineet tekeen satoa. Lajikeetkaan ei tietenkään ole ehkä olleet olosuhteisiin sopivia, sillä olen kasvatellut samoja kuin rapakon takana helteisellä avomaalla. Tänä vuonna 1/3 taimista näivettyi kun olin siirtänyt ne omiin pikkupurkkeihin auringonpaisteella kuumaan ja yöllä viileään telttakasvariin. 10 jäi henkiin ja ovat isoissa ruukuissa pihalla, kun eivät mahdu tomaattien ja chilien kanssa sinne telttaan.

Anopilla oli ennen aina kasvihuonekurkkua yllinkyllin, mutta viimevuosina kasvit on saaneet jonkin homeen. Hän väittää sen tulleen ostotaimissa, kun hän ei enää itse jaksa kasvattaa taimia siemenistä. Mutta taudithan saattaa olla siellä kasvarissa, kun sen maapohjaisten penkkien multaa ei ole vaihdettu vuosikausiin.

Kasvatin vuosia sitten parvekekurkkua, joka oli kuin kasvihuonekurkku, mutta lyhyempi. Se pärjäsi hyvin kylmässä kasvihuoneessakin, mutta enpä ole enää nähnyt sen siemeniä myynnissä. Kaipa sillä oli jokin lajikenimikin, mutta eipä ole jäänyt mieleen.

Kukaan ei voi kieltää toisten mielipiteitä. Mutta mielestäni mielipiteet eivät ole enää henkilökohtaisia mielipiteitä jos korostetaan nimenomaan omaa ammattimaisuutta ja opinnoista saatuja tietoja. Niiden ilmoittaminen faktana jollain tavalla mitätöi toisten (amatöörien) mielipiteet. Tälläinen käsitys minulle jäi viesteistäsi. Mutta jos et sitä tarkoittanut, hyvä niin .

Onnea Fellowin kurkuille ja nythän on lupailtu kelienkin lämpenevän. Siitähän kurkkuset tykkää.

Tomsku,minä koin aika ikäviksi sinun kirjoituksesi. Sävysi oli sellainen, että ei tuntunut kovin mukavalta. En jaellut kirjatietoa vaan ihan omia kokemuksiani. Ja jos ei saa sanoa sitä, mitä on oppinut koulussa, onpa aika ihmeellistä.

Taidanpa tämän kokemuksen myötä jättää kaikenlaisen omienkin kokemusten kirjottamisen sikseen.

Voitasko sopia, et kumpikin jää ja kertoo kokemuksistaa. Riitely ei kuulu kesään eikä puutarhaan. Eikä muuten kasvariinkaan. Etäneuvonta ongelmissa netin yli on vaikeaa, joten kaikki neuvot on otettava avustuksena eikä minään pakkosyöttönä. Kokemuksen kautta oppii paljon, mut mä oon aikakin oppinu, et monta kokeiluvirhettä välttää ku lukee kirjoista, joten eipäs mennä myöskään kirjaroviolle.   .
Et josko ois aika löysätä pinnaa ja sopia.
Kesäterveisin w.

Ja jos ei nyt onnistunu, niin ens vuonna uudet taimet.

En minä ole mihinkään menossa. Ajattelin vaan pitää tiedot ja kokemukset ominani…