Kurpan. puuhamaa (II)

Ihanan iso ryhmä sinulla noita daalioita on. Meillä kanssa daaliat paleltui syyskuun puolella, ehkä noin viikkoa aikaisemmin kuin nuo sinun.

Pitää oikein kysyä Kurpalta, miten olet "alustanut" kasvipenkit. Oliko alla nurmikkoa? Ja poistitko nurmikon? Miten multasyvät on kukkapenkit?

Tyhmä tässä kysyy kun suunnittelen keväälle pientä puuhaa. Katsotaan onnistuuko suunnitelmani. Taitaa riippua Kurpan vastauksesta .

Nurmikon päälle olen laittanut sanomalehteä tai vanhoja puuvillalakanoita. (Pensaiden kohdalla olen kaivanut kolot ensin.)

Multaa korkeintaan 20cm päällä. Alla suurimmaksi osaksi vanhaa savipeltoa. Tien reunalla huonommin, sinne on pakko lisätä multaa kun tällaisia kuivia kesiä nyt tuppaa olemaan.

Vahvistitko "kantteja" mitenkään? Mietin vaan että sateella, lähteekö multa valumaan. Sanoit että multaa n.20cm, kun istuttaa taimia, tuliko "pohja" vastaan?

Paikalla on pari pensasta, joilla vahvat juuret, osa pinnalla. Voiko samanlaisella tyylillä lisätä multaa pensaiden juurille, eli sanomalehtiä ja multaa päälle? 

Anteeksi kysymykset. Paikka on varjoinen, aamupäivällä pääsee aurinko paistamaan hetken, ja haluaisin saada tästä pikkualueesta kivan ja rehevän.

Viime kesänä tehdyssä pyöreässä penkissä yhdessä kohtaa vähän valui penkin reuna eikä sanomalehtiä kaivaneet harakat auttaneet tilannetta.

Muualla on pysynyt hyvin.

“Pohja” tuli vastaan monestikin.

Luulisin että voit pensiden ympärille sanomalehtiä laittaa ja multaa päälle. Määrästä en uskalla mitään sanoa. Voihan sitä multaa lisätä vaikka sitten myöhemmin jos tarvii.

Kiitos Kurppa!

Jos tuo vanha alue saisi mukavan reheväksi....

Kiitos neuvoista!

Puuhamaalla talventörröttäjät katkottu. Kovasti pukkaa jo uutta kasvua. Saa nähdä kuinka käy kun kylmät tulevat.
kuva

Kuinka tuo pergola on muuten kestänyt? Onko tullut vaurioita ja mitä oot tykänny tosta muuten?

Melkeen voi aistia keväisen mulla tuoksun tuosta kuvasta. Tänne on luvattu viikonlopulle -15 asteen pakkasia öiksi ja myös päiville pakkasasteita. Pitkä on Suomen maa, täällä vielä paljon lunta.

Mie asun 55 kilsan päässä kurpasta, ja penkkien päällä on 20 senttiä lunta.

Myskimalva, perkola on kestänyt tosi hyvänä. Katoksen otin talveksi pois niin kestää pidempään. Olen tykännyt.

Pari kuvaa pitkästä aikaa. Voikukat rehottaa, mutta rehottakoon.
kuva

kuva

kuva

kuva

kuva

Irispenkissä ensimmäiset kääpiölajikkeet aloittelevat.
kuva

kuva

Valkohanhikki on hyvä perusperenna.
kuva

Kiva nähdä kuvia taas :slight_smile: Mitäs ne ovat nuo harmaat tupsut edessä klo 19.18, joku heinä?

Puuhamaan pergola on kuin tehty mukavaa kuohari-iltaa varten :slight_smile:

Se on hietaneilikkaa.

Tämän kesän kuohari-illat vielä viettämättä. Pitääkin ottaa ohjelmistoon tuota pikaa, kunhan tuulet laantuisivat.

Sammalleimu ja valkea pikkusydän.
kuva

Mätästädyke ja punainen pikkusydän
kuva
Akankaali Chocolate

kuva

Valkea rönsyleimu
kuva
Valkea patjarikko ja koristemansikka Pink panda.
kuva

Karhunkumina
kuva

Silmiö ja mirrinminttu
kuva

Puuhamaa rehevimmillään.
kuva

kuva

kuva

kuva

kuva