Ketju kurttulehtiruususta ja sen tunnistamisesta löytyy täältä, siirrytäänkö tänne keskustelemaan nyt kun laki kieltää 1.6.19 alkaen kurttulehtiruusun mynnin ja 1.6.22 sen kasvattaminen. Kiinteistönomistajan pitää silloin viimeistään poistaa ruusun kasvustot.
Kaivoin pois kurttuaidanteen vuosi sitten (kevät 18) juurineen lapiopelilla hiekkamaasta, syksyllä juuria nousi edelleen ja samoin keväällä. Etujoukoissa taistelen ja kertoilen miten taistelu etenee, ruohonleikkurilla kun pääsee ajamaan luulisi voiton koittavan. Vapaassa luonnossa, epätasaisessa maastossa vaikeuskertoimet nousevat.
Tunnistusapua löytyy Taloussanomien artikkelista 31.5.2019 linkki : “Kerrostalojen pihoilta ja teiden varsilta tutun, suositun koristekasvin kurtturuusun myynti on lopetettava lauantaina 1. kesäkuuta. Myös ”jokapaikanruusun” kasvattaminen kielletään kolmen vuoden kuluttua, määrätään maa- ja metsätalousministeriön tuoreessa asetuksessa.”
Luontoportti tarjoaa tunnistuskuvia, pikkukuvia klikkaamalla saa suuremmat kuvat.
Heh, olin edelläkävijä:P. Pyysin naapurin isäntää kauhomaan/viemään vanhan multakasan. Sen takana oli kurtturuusua isohko alue. No, kysyin, jos hän viittis senkin kaivaa ylös. Ja viittihän hän. Innoissaan oli, kun sai käyttää kaivinkonettaan. Tukkikouralla keräsi ruusut ja vei meidän metsänreunaan maatumaan.
Nyt on hyvä paljas pläntti suunnitelmaa vailla. Tai onhan sitä jo jotain mietitty:rolleyes:…
Onhan kaikki huomannut, että laki ei koske tarhakurtturuusuja. Rakkaat 'Hansa’t ja 'Ritausma’t jne. ovat turvassa.
Mitenköhän valvonta meinataan toteuttaa yksityispihoille… Minulla on kahta eri kurtturuusulajiketta, jotka olen pistokkaana saanut. Toinen on äidiltäni, ja toinen on mieheni mummolan kotitilalta jo ennen sotia. Hyvin maltillisesti ovat kasvaneet, ja tässä vanhemmassa on ihan valtavat vaaleanpunaiset kukat ja tuoksu hunajainen. On myös ollut täysin tautivapaa. Julmalta tuntuisi ne hävittää. Todennäköisesti tämä vanhus on kurttulehtiruusua tai joku risteymä. Tai mistä minä tiedän, kun alkuperäiset omistajat ovat nukkuneet pois jo kauan aikaa sitten. Nimi on hukkunut jo kauan aikaa sitten. Pitää ottaa kesällä kuvia, jos joku tunnistaa joksikin tarhaversioksi.
Minulla saattaa olla juuri tuota hansaruusua ja oli tai ei niin en aio kaivaa sitä pois ennenkuin joku sen tunnistaa . Iät ja ajat ollut kallionkolossa,eikä ole levinnyt . Ei mielestäni ole kurttulehtiruusu.
Sitte tuosta kurttulehtiruususta jota luultavasti olen aina himoinnut kaivaa ylös ohi mennessäni tuosta Utin kohdalta. On vain ihan kuutostien vierellä niin en ole toimeen ryhtynyt.Se on valkoinen, enää ei tee mieli jos se kerran on “kielletty” kasvi.
Saattaa olla, että nyt innokkaat hävittäjät hyökkäävät kaikkien ruusujen kimppuun, kuten kävi jättiputken kanssa, että jotkut hävittivät väinönputkia.
Jos anopin vanha tarhakurtturuusu on vielä hengissä, pitää muistaa kertoa appiukolle, että se ei kuulu näihin laittomiin kasveihin.
Näytti tuolla muualla olevan keskustelua laidasta laitaan. Osa on hävittämässä paniikissa kaikki valamonruusuista lähtien kun ei tunnisteta, ja toiset taas ovat uhmakkaina laittamassa omalle tontilleen lisää, kun on niin kaunis, eikä ole mihinkään levinnyt. Kun eivät vaan sitten saisi sen tarhakurttunsa lisäksi sitä, joka ei rajoja tunne. Itselläni sattuu olemaan molempia, Pohjolan kuningattaren tapaista olen jo kauan yrittänyt pitää jollakin tavalla hengissä, mutta tuolle toiselle, jolla kyllä riittää elinvoimaa ilman apuakin, on lopullista lähtökäskyä suunniteltu jo monta vuotta.
Minusta sen haitallisen kurtturuusun tunnistaa hyvin juuri siitä, että se alkaa aika äkkiä harmittamaan omistajaansa Vaikka olisi huonolla paikalla ja kituvan näköinen, alkaa se silti tekemään juuurivesoja niin, että niitä pitää alkaa pitämään kurissa. Useimmat tarhakurtturuusut ei tee juurikaan vesoja, tai ei ehkä lainkaan, vaikka olisi miten hyvävointinen.
Kaatopaikalle mä veisin. Ne kompostoidaan, ei sieltä leviä minnekkään.
Käydäänköhän pihoissa tarkastamassa sitten kolmen vuoden kuluttua, , ,
Meillä voi itse viedä ilmaiseksi puutarha-ja haravointijätteet kaatikselle. On vain kymmenen kilometriä matkaa. En usko että selviävät sieltä hengissä. Myrkkyä tietysti voisi kokeilla mutta ei se ole hyvä vaihtoehto. Onneksi ei meillä ole kurttuja.
Totta puhut. Mä nypiun joka kesä ison määrän jättibalsamin alkuja pihasta ja naapurista tulee lisää, lentävät muuten yllättävän kauaksi. Samoin sieltä tulee jalokiurunkannusta. Nätti kukka mutta kun sitä leviää joka puolelle niin en tykkää. Samasta paikasta tulee vuohenkelloa ja se on tosi ilkeä hävitettävä. Niin ja elämänlankaa tulee…
Ei paha naapuri silti, Ikää hänellä paljon niin ymmärrän jotenkin …
No nyt oli Iltasanomissa pettämätön konsti millä tunnistaa kurtturuusun muista ruusuista. Pitää vaan siellä taimitarhalla katsoa sitä lappua: jos siinä lukee, että juhannusruusu, niin ei ole kurtturuusu. Jos taas lukee, että tarhakurtturuusu, niin ei ole sama kuin se hävitystuomion saanut. Jos Rosa rugosan perässä on vielä nimi esim. Katri Vala, niin on nimellinen jalostettu lajike, eli tarhakurtturuusu, jota ei tarvitse hävittää, eikä siis tarvitse myöskään käydä taimitarhalla myyjän kimppuun.
:rolleyes:
Vanhempia ihmisiä tämä kouraisee eniten. Omat vanhempani olisivat 90 kymppisiä ja kurtturuusu oli silloin 60 luvulla aikoinaan uuden omakotitalon pihalle melkein pakollinen istutettava, se ympäristön sosiaalinen paine, kilpailu., arkkitehtien suunnittelemat massaistutuksetkin.
Kaivamani -60 luvun rivarin ruusuaidanteen juurakot kuskasin puutarhajätteen vastaanottopaikkaan farmariauton takakontissa puutarhasäkeissä. 10 € passi, joka neljäs kuorma ilmaiseksi. En kysellyt rahoja taloyhtiöltä, mulle riitti lehtokotiloiden sikiämispaikan poisto talon toisesta päästä. Vähemmän löytyi syksyllä (kuiva kesä) ja nyt keväällä ei yhtään… Raivaussahalla vetelin tyvestä nurin ja talohuollon miehet veivät keväiseen tapaan kuorman kunnalliselle risujen vastaanottopaikalle. Juurakot suunnattomaan häyryävään kompostikasaan? Maaseudulla/ jos olisi tilaa ja lupa, voisi juurakot ja versot ensin kuivattaa ja polttaa. Voisi valmistaa polttamalla biohiiltä.
Rakkaan Eulaalia tädin kurtturuususta poistaisin huomaamatta kuihtuneet kukkaset/ kiulukat mielipahaa tuottamatta. Juurakosta leviämisen voi torjua raivaussahalla ja ruohonleikkurilla, vuosia kestää tai voi peittää tukevalla pressulla ja painoilla vuosiksi.
- En kyllä ostaisi kiinteistöä, -enkä naapurista edes- jossa vieraslajit rehottaa, ruusut, palsamit tahi kotilot. Rautakaupassa vanhempi pariskunta huokaili, ettei järvenrantatontilla uskalla kasvattaa mitään syötävää. Paristot ja lääkepurkit kasvaa lepikossa puiden haaroissa ja metalli kolisee lapiossa.
Pitääkö punalehtiruusutkin hävittää? Arvelen, että kyllä, mutta varmistan vielä, etten suotta käy sen kimppuun.
Jatkan vielä sen verran, että Luontoportissa sanotaan, että Kurttulehtiruusun kanssa samaa heimoa ovat mm. Punalehtiruusu, Pimpinellaruusu ym.
Juhannusruusuhan on Pimpinellaruusu eikä sitä tarvitse hävittää? Punalehtiruusu on kyllä vieraslaji, ja ehkä tavallaan fiksua(ko) olisi hävittää se?
Kiitos, jos ehditte jeesata muoria
Myös Jättitatar on vahingollinen kasvi.
Aiemmin ihmettelin mikä ihmeen kasvi se on, kun tekee isoja lehtiä ja kasvaa korkeaksi. No onneksi löysin netistä sen vastauksen ja aloin kaivamaan lisää tietoa siitä. Aika ongelmallinen kasvi, jos yrittää poistaa sen.
Vieraslajiasiantuntijan neuvo: Kurtturuusun voi näivettää hengiltä (linkki)
“Näivettäminen on Kotipihoilla hyvä konsti. Revitään vihreät versot eli uusi kasvu pois. Repiminen kannattaa tehdä kolme kertaa ensimmäisenä vuotena ja pari kertaa vielä seuraavana vuonna. Kasvi näivettyy näin hiljalleen ja sen voi sitten leikata pois. Pensaita voi toki näivettämisen helpottamiseksi lyhentää, mutta ei leikata täysin alas, koska silloin kasvi jatkaa sitkeästi kasvuaan entiseen malliin.”
Minä leikkasin tänään kaikki kurttulehtiruusut pois niin alhaalta että jatkossa voi ajaa ruohonleikkurilla tai trimmerillä yli. Tuo nävettäminen on ehkä jonkun mielestä hyvä, mutta minä teen näin.
Tuo ruusuaita on vielä sellasesa paikassa ollut mistä ei juurien avulla pysty leviämään ja kun en anna sen kasvaa jatkossa, niin enköhän oman osani ole tehnyt.
Tänään huomasin kuinka niitä on istutettu lähes joka puolelle.
Saa nähdä tuleeko uusi laki, joka vaatii poistamaan niitä. Niissä on kuitenkin hyvän makuiset marjat.
Tämä tuolla yhdellä mökillä kasvaa, lienee tuo kavala kurtturuusu?