Aurinko polttaa?
Kasvit pittää pikkuhilijaa totuttaa kartanolle
Kuukierrot kasvoivat kauniisti ja kookkaasti. Totuttelin pitkään ulos viemällä päivisin pihalle. Istutettuani kasvoivat kauniisti kunnes viikkoja myöhemmin…kaikki lehdet "hajoilivat" tosi rumiksi, uusia kyllä tulee koko ajan, mutta hetki sitten varret täysin paljaat. Nuppuja tuli reilusti, mutta yhtään ainutta kukkaa en ole nähnyt vaan nuput ovat näivettyneet ennen avautumistaan. Ilmat olivat aikas sopivat, ei saa liikaa aurinkoa. Pahimman porotuksen ajan iso puu antaa suojaa.
Nyt olen istuttanut viereen miinanköynnöstä yms. muuta rehevää ja kuukierrot tulkoot jos tulee. mutta huonolta näyttävät:( en tiedä yritänkö enää ensi vuonna.
Nyt kukkii:
Myöhään illalla päästin Tahvon käymään ulos ja tämä oikein loisti pimeässä:
Mä laitan tänäkin vuonna kasvamaan, kun sain jopa kukkia viime kesänä.
kuunkierto ei pidä kylmästä tuulesta! Taimi on monivuotinen, JOS sen voi talven säillyttää sisällä ilman pakkasvaaraa!!
tarvitsee siis lämpöä enenmmän kuin tavalliset kierrot… eikä liian tuulista paikkaa!
No niin, mullakin muutama siemen kuukietoa kylvetty… tosin ilman liotusta…jännää
Hehee! Muutama päivä sitten laitoin neljä siementä multiin ja nyt kaksi jo punkee pintaan. Enkä liotellut ollenkaan. Patterin päällä on sopivan lämmintä.
Mullakin näkyy jo ensimmäinen niskalenkki…
Voiko tätä kasvattaa huonekasvina? Siis tarvitseeko sitä viedä kesällä ulos jotta se kukkisi?
kiara, luulen että tykkää kuitenkin päivä-yölämpötilan vaihtelusta, mutta kokeillahan aina voi.
Viime keväänä teki mulla nuppuja jo sisällä, mutta kukki vasta ulkona.
Ok. Tarkoitus laittaa itämään kunhan siemenet saapuvat.
Tuolla oli aikaisemmin että ei tykkää kylmästä tuulesta. Onko näin. Mulla on taimet puolen metrin mittaisia ja ainut paikka on pohjoisen puolelle terassille, onkohan se nyt sitten tuhoon tuomittu ajatus istuttaa niitä siihen. Ajattelin laittaa elämänlangan kanssa samaa kehikkoa nousemaan ylöspäin.
Voiko tuohon lehden pudottamiseen ja nuppujen aukeamattomuuteen olla muita syitä?
on se nyt vaan niin, että kylmä tuuli ei vaan sovi kuunkierrolle!
Minä laitoin tätä multiin muutama päivä sitten ja nyt jo kurkkii pienet alut mullasta. En liotellut, mutta saunan lämmössä onkin ihan kaikki siemenet itäneet 100%. Laitan näitä kahteen 30 litran ulkoruukkuun, montakohan taimea kannattaa laittaa per ruukku? Ja onko pöllö idea jos siellä joukossa on 1 kelloköynnös? Niitä jäi vaan yli eikä raaskisi pois heittää…
En tiedä onko ketju oikea, en löytänyt toista.
Kylvin viikko sitten liotetut Impomoea ‘Split Second’ taimet kun olivat kovasti spurtanneet. En ymmärrä mihin ne pitäisi oikeasti istuttaa, niissä tuli viikossa kymmensenttiset tukevahkot varret ja ruokalusikan kokoiset sirkkalehdet! Pitääkö ne istuttaa syvemmälle johonkin jättiruukkuun, nyt ne on istutettu puoliväliin eli viisisenttiseen? Pelkään että ne kuivuu käsiin siirron jälkeen. Onko kukaan muu kokeillut näitä? Aikas sutturan näköinen kukka kuvassa on.
Höh, höh ja höh!! Ostin Kauppilasta "Siemen" firman kuukierron siemeniä. Mut eivät ne ole samanlaisia kuin aikaisemmin kylvämäni! Niitten pitäisi olla isoja, vaaleanruskeita, ni tässä pussíssa on mustia, pieniä, tavallisen päivänsinen siementen näkösiä. Eikä niitä vanhoja siemeniä ole yhtään jäljellä.
Nelsonin siemeniä oli ne vanhat, ja nyt ei kuulu valikoimaan enää.
Juu,kyllä ne isoja on olleet