Kuunlilja, Hosta

Merlin, linkkisi ei ollut varmaankaan ihan oikea?!

Tarkoitatko noita Golden Tiaroita?
Ostelin niitä viime kesänä ainakin Puutarha Prismasta ja Porvoon taimitarhalta.
Sharmonit ostin viherpeukaloilta paljaina juurakoina.

Haluaisin nyt tietää sen, että voiko se tauti levitä mullan kautta viereisiin hostiin jos sairaiden hostien juuria ei jää maahan??
Siinä kasvaa nimittäin Hollannin tuonteja...

Voi minua, liian innokas kopioija. Tässä uudelleen linkki:

http://www.hostalibrary.org/firstlook/HVX.htm

Noita kuvia kahtelin jo aiemmin.
Nyt sitä sitten kyttää joka muutoksen noissa hostien lehissä no-jaa

Yksi suosikeistani, Hosta ´Paradise Joyce´.

Ostin eilen uuden kuunliljan,  Hosta '' Cherry Berry''  luki lapussa.

Kävin nuput äsken kuvaamassa.

Ja koko kasvista kuva myös. Näitä samanlaisia on 12 kpl, jokaisesta siis on otettava ainakin puolet pois.

Näissä penkeissä on ihan tavallista Kekkilän puutarhamultaa aika paljon. Muuallakin on samoja kuunliljoja, mutta ovat kituliaampia kasvun suhteen, Paikkakin on kyllä aurinkoisempi,ehkä riippuu siitäkin.

Aikoinaan olen saanut 2 juurakkioa ja nyt ovat levinneet näin paljon. !2 vuotta sitten kun nämä penkit tehtiin niin oikein puutarhuri sen perusti, joten en ihan alkuperästä tiedä. Mutta sitten olen itse aina lisännyt multaa ja ottanut ja jakanut puskia rankalla kädellä. Näköjään tuo jakaminen tuuheuttaa ja tekee hyvää kasveille.

Meillä on laihahkoa hiekkamaata, alla kivilouhikkoinen entinen järvenpohja että on kyllä liiankin läpäisevää. Savi tekisi monille kasveille hyvää. Toisissa paikoissa missä on kosteampaa kuunliljat kasvavat komeasti ja toisissa jäävät ihan kituliaiksi ja pieniksi varmaan kuivuuden takia.

Komein kuunliljani. Ostettu monta vuotta sitten. En silloin älynnyt ottaa lappuja talteen joten tarkemmin en tiedä mikä on.

Tämä on tietääkseni japaninkuunlilja

Miks tää tuli kahteen kertaan. No tässä vielä pari nimetöntä lisää.

Tänä vuonna kuunliljat ovat erityisen suurilehtisiä ja hyvin voivia. Tämän olen istuttanut 2vuotta sitten lapsuudenkodin pihalta omaan kotipihaani.

Kirjoittelen tännekin noista tautisista hostistani, joista laitoin kuvat tänne 11.6.
Klorofyllin puolella on paljonkin ollut keskustelua.
Viskasin roskiin tautiset Golden Tiarat, niissä mitä ilmeisemmin oli hosta virus.
Gold Edget ja Krossa Regalit istutin takaisin maahan ja voivat hyvin.
Sum and Substancet istutin isoon ruukkuun ja ovat seurannassa.
Sharmon ja Green Gold ne on ok.

Nyt ovat ehkä sairaina Mama Mia, Wide Brim ja Gold Standard.

Laittakaa ylös mistä olette hostat hankkineet ja vuosiluku.

Täytyy kovasti toivoa, ettei Golden Tiarat ole sairastuttaneet muita hostia, joittenka lähellä ne kasvoivat.

Nämäkin aloittivat nyt sitten kukkimisen.

Tämä kuunlilja on nimettömänä saatu, mikä hän lie?

Tämän kuunliljan nimen olen hukannut (valkoiset ja mustat täplät ovat harakoiden istunnon tulosta)

Tämä on ainakin 20-vuotta vanha ja jaettu moneen kertaan toisaalla pihalla on pari muuta tällaista pehkoa, mutta nimi puuttuu. Nimittelen sitä kirjokuunliljaksi, keväällä se on kauniin kirjava.

Tässäkin oli nimilappu mutta mennyt hukkaan ja muisti pätkii.... Medio Variogata?

Nemesian eka kuvassa voisi olla Hyacinthina, toinen ?, kolmas Sharmon, neljäs voisi olla Francee.
Sharmon on alkukesästä kirjava ja jo tähän aikaan kesästä melko vihreä. Tummemmat lehen reunat erottaa kyllä tuostakin kuvasta.