Kuunlilja, Hosta

Kiitos avusta. Nyt kun muistiani kaivelen maassa nelosen vieressä on Colden Tiara, se lehden reunat ovat keltaiset ja muistan ostaneeni Gold Egger''in joka tosiaan on kuvan näköinen.

Olen huomannut että kuunliljoja myydään ihan millä nimellä hyvänsä tai vaihtelevatko asiakkaat lappuja ja myyjät eivät tunnista kasveja. Ja muunnoksia tuntuu löytyvän, mutta kauniita ovat kaikkikukkanen

Tämä kuunlilja oli tullut taimistolle nimettömänä ja sain sen kaupanpäällisenä ostaessani muita kuunliljoja. Yksi suosikkejani, siinä ei kahta samanlaista lehteä löydy.

Onko kenelläkään samanlaista?

Jakopalojen tilauksia on jo jonossa kunhan se tulee isommaksi että on jaettavaa.

Nelonen ei kyllä Golden Tiara ole, tunnistan kyllä sen kun toissa viikolla viskasin niitä kuusi puskaa roskiin ja nyt on loput kyttäyksen alla.

http://personal.inet.fi/luonto/hosta/hostagoldentiara.JPG

Tänä vuonna ostettu hosta, great expectations.

Viime vuonna nettiläisten tapaamisesta saatu hosta, mielestäni upea.

Soma pikkuruinen Hosta ´Lemon Lime´ kukkii ja muodostaa herkullisen parin tummanpunaisen keijunkukan kanssa.

Tässä kauempaa

Lemon limessä on erikoisen kaunis kukinto. Juuri samaa sävyä keijunkukan kanssa.

Monilla kuunliljoilla kukat ovat mitättömän hailakat, ja lehtien takiahan niitä suositaankin. Mutta ´Lemon Limessä´ lehtien ja kukan väri muodostavat kauniin kokonaisuuden.

Voi miten on kaunis tuo "Lemon Lime"! Minun pitäisi keksiä kuunliljoille parempi paikka, jököttävät tuijarivistön edessä, kun ajattelin, että siinä ei käy silmään niiden myöhäinen kasvuunlähtö. Se vaan on sellainen paikka, että kasvustot jäävät aika pieniksi, eivätkä leviä lainkaan. Kuunlilja ansaitsee parempaa!

Tässä penkissä on itse siemenestä kasvattamani hostat, joiden nimiä en laittanut aikanaan ylös, mitä lie, jokin sekoitus se oli..vain muutama taimi tuli vuosien odotuksien jälkeen, hidasta.
Ja on siinä myös Pirkko-Martalta keväällä saamani hostan jakotaimi.

Tässä jokin hosta-aarteeni alkaa kukkia:

Kuunliljani kukkii. Nimeä tälle ei ole tiedossa, mutta eipä tuo kukintaa haitta...

Vuokkis, minusta tuo näyttää ihan samalta, jonka minä olen aikoinaan ostanut japanin kuunliljana.

Löytyykö tälle nimeä lehdet ovat laidoilta vaaleamman vihreät. Näkyvät huonosti tuossa kuvassa.

Jos oikein näen tuon lehden mallin, voisi olla samaa kuin minulla eli Hosta sieboldiana 'Frances
Williams'.

Torvikukka,onko sinun tuo hostasi tällainen? Merlin sen tunnistikin `Frances Williams` siis on kysessä. Lehdet on hyviä tunnistus asioissa,vaikkaan ei tietenkään ne ainoastaan riitä.

Tänä vuonna kuunliljat ovatkin paremman näköisiä kun viime kesänä.

Keväällä sain vaihdossa mini-lajikkeenkin

Kiitos tunnistuksesta. Minusta tuo on ihana kun on valkoiset kukat. (ei taida olla kovin yleistä hostissa)

Miulla on aika montaa lajia ja olen onnistunut ostamaan vaan lilan värisiäapea