Piiääss Totsylle… vartioi, ettei ne härkit huputa kuustasi ihan tosissaan. Härkki kasvaa simona kesän aikana, eikä kuusi pärjää kilpailussa. Pidä mieluiten semmoinen tyhjä ala siinä juurella. Kata vaikka hakkeella. Se hake ei pidätä sitten härkkiä… eli vahtaa vähäsen…
hmm… oon tuota tosiaan miettiny, näyttävät niin rehottavan nuo kesäkuussa istutetut härkit. Jäävät ihan peittoon nuo pienet kuuset tuossa. Pitäsköh tuota härkkiä leikellä vaan raakasti. Alan kyllä taas jo miettimään, että mikä se sitten olis tuon kuusen kanssa kiva, joku vastaava, joka jää matalemmaksi tuohon. Kuitenkin olis kiva, että ke kiertäis tuota muurikivipenkkiä.
Kuvassa oikealla on alkukesällä istutetut, juuri RAJUSTI leikatut hopeahärkit. Vasemalla renalla ja päissä on myöhemmin melko surkeassa kunnossa istutushetkellä olleet hopeahärkit. Keskellä 3 siilivalkokuusta. Ei tästä penkistä näinkään tule mitään, kun härkit kasvavat niin rajusti, ja siilivalkokuuset kasvavat niin niukasti. Seuraavaksi ajattelin repiä hopeahärkit tästä pois ja laittaa tästä ihan kokonaan niinku havukasviryhmän ja kenties kattaa koristekivillä tai pienillä mukulakivillä, joita olisi jo valmiina…
Oliskos ideoita mitkä olis kivoja tähän siilivalkokuusen kaveriksi? Jotain tuijia ehkä, pallotuija oli matalakasvuinen ainakin. Siilivalkokuusten paikkaa voisi kans vielä muuttaa… Jos vaan jollakin on ideoita, niin saa esittää, KIITOS!
Penkin mitat ovat pituus 5m, leveys 1m ja korkeus 40cm.
Eikös noita kääpiökasvuisia havukasveja ole vaikka mitä! Kannattaa mennä hyvään taimitarhaan katselemaan valikoimaa, ongelmaksi muodostuu lähinnä, mitä jättäisi pois
Onko penkki auringossa vai enempi varjossa, se kannattaisi kenties huomioida havuvalinnoissa.
Joukkoon pienikasvuisia heiniä? Pienehköjä kuunliljoja (jos ei liian kuiva ja aurinkoinen).
Yksilajinen havupenkkikin voi olla näyttävä, kun osaa valita oikean havun. Minä en osaa mutta olen nähnyt…
Tuo penkki on enemmän ehkä auringossa, välillä päivällä on varjoa vähän… mielellään laittaisin tuon kuusen kaveriksi jotain muutakin, että saisi mahdollisimman pian edes joltakin näyttäväksi… Heiniä en ehkä mielelään laita, vaan ihan pelkästään jonkinlaiseksi havuryhmäksi tosiaan tuon tykkäisin.
Pitänee lähteä tosiaan puutarhalle kyselemään, mutta antakaa vain vinkkejä täällä, mikäli jotain ideoita on!
Katajat tykkää auringosta kovin, lamoavakasvuisia ja pystykasvuisempia ja eri värisiä vihreitä käyttämällä saat elävyyttä ryhmään. En nyt muista noita menestymisvyöhykkeitä, mutta taimistolla tietävät. Laakakatajat kasvaa aika mukavasti ja voisivat ihanasti tippua reunoilta alaspäin. Niitä sitten voi kevätaurinko ruskistaa, joten pitäisi varjostaa. Mulla tuli juuri penkkiin Laakakataja Mint Julep ja viereen Blue Alps, ovat kivasti eri sävyiset. Mukavaa suunnittelu ja istutusprojektia!
No, tuli tää viesti vähän väärään ketjuun…tänään näköjään onnistuu.
Kuvassa edestä lukien kääpiöpalsamipihtoja Abies balsamea ‘‘nana’’, siilivalkokuusia Picea glauca ‘‘Echiniformis’’, kartiovalkokuusi Picea glauca ‘‘conica’’ ja kääpiöserbiankuusi Picea omorika ‘‘Pimoko’’.
Mikä tuo korkein kuusi on? Ootko ostanu sen noin isona jo valmiiks vai?
Meille muutti tällä viikolla kartiovalkokuusi. Olen kovasti koittanut etsiä tietoa, miten usein ja miten paljon sitä pitäisi näin istutuskesänä kastella. Onkohan siinä mitään erityistä, vai päteekö siihen sama kuin havupuihin yleensä?
Onkohan kenelläkään kokemusta picea glauca piccolosta?
Totsy, huomasin 3 vuoden takaisen viestisi vasta nyt, anteeksi! Takana on kartiovalkokuusi P. glauca ‘Conica’. Ostin sen pienenä, ja se on kasvanut huomattavasti vielä tuosta 4 vuoden takaisesta kuvasta. Voin päivittää kuvan lähiaikoina.
Tässä lupaamani tuore kuva kartiovalkokuusesta P. glauca ‘Conica’. Toisessa kuvassa sen edessä on kolme siilivalkokuusta P. glauca ‘Echiniformis’ ja niiden edessä kaksi kääpiöpalsamipihtaa A. balsamea ‘Nana’.
Meille muutti myös ihana siilikuusi.
Tämän kesän uusia hankintoja.
Kolme P. Glauca “pendula”.
Ovat pieniä vielä, toivottavasti tulee nättejä.
Onpa ihania nuo riipat! Ostin itse viime vuonna riippaserbiankuusen. Tässä tuore hankinta, sininen kartiovalkokuusi P. glauca ‘Conica Blue’. On kuulemma uusi lajike. Väri on ainakin näin nuorena vastustamattoman ihana!
Tätä sinistä minäkin aattelin ostaa.
Pitäisi vissiin kauniin värin lisäksi kestää kevätaurinkoa hiukan paremmin kuin conica.
En kyllä itse uskalla luottaa kevätauringon parempaan kestävyyteen, koska perusversio on kyllä niin järkyttävän herkkä sille. Mutta sininen vahamainen pinta ainakin kuusissa ja kaktuksissa kyllä suojaa auringolta, joten voi siitä jotain hyötyä olla.
Isännän pikkukuusi
Daisy´s white
Daisy´s white kesäasussa.
Se on kuin pieni valopallo.
Hitaasti kasvaa pikkuiset valkokuuset.
Tässä edellä oleva valopallo nyt.
Oikean puoleinen on Rainbow´s end.