Kuusi / Yleistä, Picea

Viime kesänä istutetut kuuset kasvavat hyvin.

​​​​​​​

P.Abies “pusch” käpykuusi

Menin tarmokkaana aamupäivällä heti kasvien ulos roudaamisen jälkeen kaivamaan istutuskuoppia metsäkuusien taimille. Neljä kuoppaa sain kaivettua, alustat niihin paranneltua ja kasteltua. Ei ollut ihan kevyttä hommaa. Yks kuoppa olis pitänyt vielä kaivaa siihen olemassa olevaan aukkopaikkaan mutta voimat loppui. Kaksi taintahan mulla vasta on junaratavallista haettuna, kaksi meinaan tänään ihan kohta hakea. Istutan ne kaikki tän päivän kuluessa. Se istutus on tän projektin helpoin vaihe.
Projekti jatkuu huomenna tai ainakin ihan lähipäivinä. Saatava se yksi puuttuva kuoppa kaivettua ja istutettua, ja toisessakin kohdassa olis ainakin kahden kuusen taimen mentävä aukko .
Poikani totesi etten pääse itse näistä nauttimaan, mutta sellasta se on puiden kanssa. Joku näistäkin kasvavasta näkösuojasta joskus sitten nauttii.

Uusimmat tulokkaat, ihan vauvoja. Pääsevät metsänlaitaan, metsän puolelle. Tulevaisuuden hallanjarru, eli toivotaan reipasta kasvua. Luutakuusi Ukko. Kohtuuhintainen Akka pitäis ihan periaattesta löytää jostain.

Jännä ilmiö.

Kaksi ihan samoissa oloissa kasvavaa luonnonkuusta.
Toisessa jo valtavat vuosikasvut ja toisessa ihan pienet nystyt vasta.

Hyvin yleisesti myynnissä oleva will`s zwerg on tosi kaunis pikkukuusi.
Taustalla käpykuusi.

Mukava pikkukuusi “Luua pärl”

Minun nimi tälle on niskat nurin kuusi.
Virallisesti Picea abies “frohburg”.
Taidan nostaa tukikepillä tuon latvan pystyyn muutamaksi vuodeksi ja antaa sitten retkahtaa.

Kääpiökuusi , joka ei oikein koskaan tuu kovin isoksi, vuosikasvu noin 5cm.
Picea abies “Brabant”.

Tämä käpykuusi P. abies ‘Pusch’ on kyllä ihana! Pinkit kävyt ovat kuin karkkia (tässä niitä vasta alkanut tulla), ja uusien vuosikasvujen väri on limetin vihreä. Tässä kuvat vuodelta 2016, kun istutin sen:

Ja tässä tänä keväänä: