Luon oman otsikon lehtikaktuksia eli epi-kaktuksia varten, kun sellainen näyttää vielä puuttuvan.
Alkuperäinen kirjoittaja: smaa74
Luon oman otsikon lehtikaktuksia eli epi-kaktuksia varten, kun sellainen näyttää vielä puuttuvan.
Alkuperäinen kirjoittaja: smaa74
Epiphyllum anguliger tarvitsee suuremman ruukun. Minkälainen multa sopisi parhaiten tälle lehtikaktukselle? Kuohkea kasvualusta lehtikaktuksille, entäpä se happamuus? Mustaa multaa vai orkideamultaa sekoitettuna kestomultaan? Lecasoraa, perliittiä? Ja miten lannoitan ja minkälaisella lannoitteella?
Mie kävin tänään etsimässä perliittiä kaupoista, myyjät eivät olleet ikinä kuulleetkaan sellaisesta. Kyllä tuntuu siltä että täällä ollaan jossain hiijen korvessa kun kaikki tarvikkeet pitäisi Vantaan kolmiosta hakea. Sinne kun on helpointa päästä täältä ostoksille. Säkki kainalossa sitten junaan.
E. anguligerille sopii ihan hyvin esim. mustanmullan, turpeen ja
hiekan seos. Multaseoksen joukkoon voi laittaa sarvilastuja, jos niitä löytyy jostain. Epit pitävät puolihappamasta mullasta.
Olen tilannut Kakteen-Haagelta useita Epicactus-hybrideitä.
Ovatko ne samoja kuin Epiphyllum-hybridit?
Useimmin puhutaan Epiphyllumeista, mutta jotkut käyttää nimeä Epicactus. Ihan sama asia siis.
Ne ovat sama asia. Epiphyllym = Epicactus.
Virallinen nimi on Epiphyllum, mutta Epicactus-nimeä näkee toisinaan. Aika monet tarhat ja kasvattajat käyttävät sitä nimeä.
Tunnistin oman kukkakaupasta ostetun lehtikaktuksen Epiphyllum ackermanniiksi. Kukkakaupan lapussa luki Rhipsalis.
Alkuperäinen kirjoittaja: Salmiakki-
Olisiko se Epiphyllum chrysocardium, tuo trilianin epi?
Minulla on kyseistä kaktusta kaksin kappalein, erona vain koodi RB 11. Ovat jo olleet minulla pari vuotta ja kasvaneet hyvin. Tarkoittaako tuo koodi jotakin, eli ovatko nämä kaksi E. chrysocardiumia erilaisia keskenään?
Koodeihin ei tosiaan voi luottaa sokeasti, koska ne eivät välttämättä ole kasvitieteellisiä merkintöjä. Aika monet kasvattajat käyttävät omia koodeja ja numerosarjoja.
Selenicereus chrysocardiumia (syn. E. chrysocardium) on tietääkseni olemassa vain yksi muoto, mutta sitä on käytetty muutamissa jalostuksissa.
S. anthonyanuksesta löytyy sen sijaan pari muotoa (ainakin oletan, että siitä on olemassa sekä punertava että valkoinen muoto, vaikka valkoinen muoto muistuttaa aika paljon E. anguligeria).
Miten kahvin lisäys kasvualustaan vaikuttaa? Siis jos ihan kahvinporoja sekoittaisi mullan sekaan? Vähentäisikö se alustan kalkkipitoisuutta vai päinvastoin, ja lannoittaako se kasvia?
Minä ja minun kysymykset.
Mun mielestä lehtikaktuksille ei kannata antaa kahvia. Lehtikaktukset pitävät eniten puolihappamasta ja ravinteikkaasta mullasta, joka pysyy kasvukaudella sopivan kosteana, mutta ei liian märkänä.
Unohdin mainita, että mullassa olisi hyvä olla jonkin verran turvetta, koska se lisää happamuutta sopivasti.
Juu :) se on hyvä tietää. Aina kannattaa kysyä Pentissä ennen kuin alkaa sähläämään ja söheltämään mitään.
Mulla alkaa juuri kukkia taas se lehtikaktus, josta en ole varma, onko se phyllantoides. Vanha lajike kumminkin, terveisiä Muajussille...
Mukava kuulla, että Kaisaniemen D. phyllanthoides on pian täydessä kukassa. :)
Mulla alkaa pian kukkimaan eräs Disophyllum-hybridi (Disocactus x
Epiphyllum). Ensimmäinen nuppu on jo n. 1 cm pituinen. Tämän kaktuksen
kukat eivät ole kovin isot, mutta ne ovat herkän kauniita. Laitan kuvan, kun kukinta alkaa.
muuten, laitattekos pistokkaat vesilasiin vai suoraan multaan ?
Minä paan aina vesiklasiin. En ikinä muista pitää sitä multaa niin kauan kosteana, että se ehtisi juurtumaan...
okei
Pistokkaat voi juurruttaa kummallakin tavalla. Jotkut lajit kuitenkin juurtuvat parhaiten, kun ne istuttaa suoraan multaan ja laittaa ruukun päälle minikasvihuoneen.