Leijonankorva, Leonotis nepetifolia

Tälle ei ollut omaa ketjua ja olisin kiinnostunut kuulemaan kokemuksia.

"Väri: punainen, oranssi

Kylvö: Esikasvatus/suorakylvö

Elinikä: 1-vuotinen

Kasvupaikka: Aurinko

Korkeus: 100-120

Leijonankorva on kookas ja helppo kasvatettava. Aprikoosinsävyiset, ”karvaiset” pyöreät kukat ovat varren ympärillä. Taimen kasvaessa uudet kukat puhkeavat vanhojen ylle. Kukat muistuvat leijonan korvia. Kasvaa nopeasti saadessaan vettä, sietää myös kuivuutta. Mehiläisten ja perhosten suosima. Käytetään lääkekasvina, lehtiteen sanotaan torjuvan kuumetta, yskää ja malariaa. Pitkä kasvatusaika."

Pihanetti

Siirrän tähän jatkoksi pari vanhempaa keskustelunpätkää toisaalta.

Leijonankorva, leonotis nepetifolia - semmoisia siemenöitä nappasin hyllystä, mutta en löytänytkään täältä apuja kasvatukseen, kuukkeli löytää enkunkielisiä juttuja, kuvia ja suomeksi kasvi mainitaan vaan jossain huumekeskusteluissa - mitähän ihmettä olen mennyt ostamaan, tunteeko kukaan?!?

Inki täällä ja täällä

Leijonankorva, olen jo odotellutkin tästä kasvista keskustelua. Hyvä itävyys, nopea kasvu, no on näillä vara venyäkin jos lopullinen korkeus on 2m, ettei vaan olisi joku rikkakasvi ? Pitäisi kai perustaa oma sivusto tälle kasville.

Kiitos Miikos ja Lumi - sinulla onkin jo kasvatukset pitkällä8)

Leonotis… jotenkin tulee mieleen kannabis. Yrttikasviko lienee???

Ensi kesänä meillä taitaakin palaa leijonkorvapiippu, pitäisikö ostaa nyt jo kuivuri :))

Sopiskohan tuo isännän marokkolainen vesipiippu tuollaiseen käyttöön??

Voi en tiedä kun en ole kokeillut mutta ainakin pienellä trimmauksella luulisi onnistuvan.

Parasta kun pidän piipun visusti hyllyssä, kun ei tuo isännän tupakasta vierotuskaan tunnu onnistuvan. Ja ne yrtinsiemenet ostamatta…:wink:

Jos hyvin onnistuu niin ainahan kaverille riittää…

Minullakin on leijonankorvat itäneet hyvin, koulin juuri 25 tainta omiin purkkeihinsa. Oliskohan kiva pari narsissitupakan kanssa…

Onko kukaan kasvatellut viime vuonna Leijonankorvaa? Oliko niin tanakka kasvuinen, kun lupaavat? Kylvin maanantaina, ja nyt jo on aika isot sirkkalehdet. Ihan uusi tuttavuus minulle.

Viime kesä kasvatin leijonankorvaa, en ihastunut , siis tänä kesänä sitä ei ole.Korkea 150 cm ainakin, vaatii tukea, piikkinen, kukka vaaleankeltainen, ei mitenkään näyttävä yksilökukkana vaan taustakasvina ja suuressa ryhmässä kasvatettava, erikoisen näköinen.

riresa, minulla oli viime vuonna leijonankorvaa. Kasvoi 2 metriä korkeaksi, haarottui hyvin vaikken leikannut yhtään ja pysyi hyvin pystyssä tuulisellakin ilmalla eli minulla ainakin oli tanakka. Kukat poltetun oranssin väriset, kylläkin pienet kokoonsa nähden. On kyllä erikoinen ja kauneus on “katsojan silmässä” sillä moitin eräille vieraille, että ei oikein kaunis niin nämäpä kovasti tykkäsivät…

Lumi ja Nafar, kiitos! Taustakasviksi isona ryhmänä olisi tarkoitus kasvattaa Leijonankorvaa, lähinnä ostin sen siemeniä tuon kukan värin vuoksi. Jostain syystä oranssit värit ovat kiehtoneet tänä keväänä… Katsotaan mitä niistä tulee, joskus joku kasvi on niin ruma ja outo, että se alkaa viehättämään. Saa nähdä, kuinka tämän kanssa käy…

Minä luulin että,on vanha kunnon kessu.

Hauska lukea noita monen vuoden takaisia juttuja , jos joku olisi kysynyt en varmaan olisi muistanut että olen tuollaista leijonankorvaa kasvatellut mutta kuva näyttää tutulta jotta mikä sitä on kieltäminen:))