Helpot ja nopeat maapähkinäkeksit.
Tein suunnilleen näin, ei ollut ohjetta.
1 dl isoja kaurahiutaleita
1 dl vehnäjauhoja
1 dl tummaa ruokosokeria
N.70g maapähkinävoita
1tl leivinjauhetta
1 kananmuna
N.30g sulatettua voita tai margariinia.
Hippunen inkivääriä
Puolikas valkoinen leivontasuklaalevy, eli 50g , tai tummasuklaa, tai kuivatut karpalot jne
Kaikki aineet sekoitetaan ja pyöritetään pieniksi palloiksi, painetaan kevyesti kädellä litteämmäksi.
Paistetaan noin 10 minuuttia 175 asteessa, kunnes kevyesti ruskistuu.
Jäähdytetään pellillä, jäävät sisältä pehmeiksi.
Ei varsinaista leivontaa, kun paistoin raakapakasteita. Puuhella on siitä kätevä, että voi huoletta paistaa vain pari leivonnaista eikä tartte murehtia sähkön tuhlausta.
Pari viikkoa sitten tein pienen pullataikinan ja puolet pullista pakastin ennen kuin ne nousivat. Tänään sulatin kaksi ja painoin niihin juomalasilla kolot ja täytin kolon paistonkestävällä aprikoosimarmeladilla. Saatiin päiväkahville tuoreet pullat, kun paistoin ne puuhellan uunissa.
Silloin kun puhuttiin jäätelöstä miten se tehdään kotona.
Kaupassa huomasin, että kasvivispi on saanut uuden reseptin ja testasin sitä. Ei enää ollut liian makea.
Itse käytän 5dl kasvivispiä, 1 purkki kondensoitu kookosmaitoa, muutama rkl glukoosisiirappia. Mausteet. Kannattaa välillä maistaa millainen maku.
Kananmunia en käytä, koska vaarana on salmonella.
Jäätelö ei ole niin kova, kuin jos käyttää oikeaa kermaa, sillä mitä enemmän rasvaa, sitä kovempi jäätelö. Kermaa kannattee vatkata niin, että siinä on paljon ilmaa.
Kesä om taas tulossa ja jäätelön aika. Minkälaisessa purkissa se kasvivispi on että tiedän ostaa. Kun menee kauppaan niin kaikkea on niin valtavasti. Kahtelin viimeksi sitä jauhoa mitä käytät mutta oli niin monen laisia etten osannut ostaa.
Meidän nuorimmainen teki leipomukset tänä viikonloppuna joten minun ei tarvinnu. On perinyt mummon harrastuksen.
Amerikan ja suomen sivulta luin, että kun tehdään gluteeniton jauhosta tuotteet, niin ei kannate pussista kaivaa dl mitalla jauhoa, vaan mieluummin käyttää vaakaa.
Esim. Fin mix 1dl = 0.60g X …..
Kuulemma jauhoa voi tulla enemmän, kun kaivaa mitalla. Jauhot tiivistyy ja antaa eri määtät.
Minä ennen tarkitsin aina jauhopussista kuinka paljon 1 dl painaa.
Minua ärsyttää tuo kuppimitta, eihän meillä sellaista mittaa käytetä. Ja sitten englantilaisilla ja ameriikkalaisilla se on vielä erilainen. Mieti siinä sitten paljonko mahtaa olla desilitrana.
Minä olen käyttänyt amerikkalaisena kuppina n. 2,5dl ja suomalaisten vanhojen ohjeiden kahvikuppimittana 1,5dl.
Kahdella mantereella asuneena minulla on monenlasia mittakuppeja ja keittiölaskin, missä on valmiina yksikkömuutokset, niin onnistuu kaikenlaisten reseptien noudattaminen. En kuitenkaan leipoessa mittaile kovin tarkasti kuin ehkä kakkutaikinaa tehdessä. Kananmunakin on yksikkönä aika hankala, kun ne on niin erikokoisia.
Tarkotin kylläkin, että kun kaivaa jauhopussista, niin jauhot tiivistyy ja määrä voi olla eri jokaisessa annoksessa. Siksi kannattee käyttää vaakaa, niin tarkka mitta tulee.
Sillä ei ole väliä millaisella mitalla kaivaa. Silti jauhot tiivistyy.