Yksi mun lemppari lapsena oli se rex kakku, se tehtiin usein myös jouluksi, eli keksit ja suklaatahna vuokaan kerroksittain.
Sitten tehtiin sellaiset puolikuut johon tuli pyöreät valurauta lettupannulla uunissa paistetut kuoret, mustaherukkamarmeladi väliin, leikattiin pyörylät halki ja kuorrutettiin tomusokerikuorrutuksella, ne oli tosi hyviä.
Löysin sen ohjeenkin noihin puolikuu juttuihin, ne on tosi hyviä.
Meillä ne tehtiin mustaherukkahillolla.
Etsin eilen reseptiä netistä voitaikinasta.
Eräs oli onnistunut taittamaan ja kaulintaa ja niin oli kerrokset onnistuneet.
Hän oli tehnyt rahkasta sen.
Se ei tule yhtä lehteväksi kuin tavallinen voitaikina, mutta riittävästi kuitenkin.
Käytän samaa taikinaa peltilihapiirakkaan, pasteijoihin ja joulutorttuihin.
Kävin marketissa ja olin unohtanut listan kotiin. Onnistuin muistamaan lähes kaikki mitä tarvitsen, mutta yksi eli pomeranssi kuoret unohdin, koska harvoin ostan sitä. Onneksi pomeranssi jauhetta löytyy.
Ostin voitaikinan, joka on kaulitettu.
Saksalainen voitaikina rullakin löyti sieltä, mutta en ostannut.
Se lista löytyi kynäkotelosta eli kun kirjoitin siihen, niin kynän kanssa olin pistänyt listan sinne.
Ostin gluteeniton keksit ja kaksi asiakasta oli siinä, joiden kanssa poristiin. Hurjaa kuinka nykyään monella on suolisto sekaisin.
Taikina oli koko yön jääkaapissa. Puolet laitoin pakkaseen.
Taikinan pitää olla hieman lämmin ja pehmeä, jotta kaulinta olisi helompi.
Paistoin ekan erän 8 minuuttia ja niistä tuli hieman tummia, joten päätin seuraavat erät paistaa 5 minuuttia.
Tämmöset tuli. Tuntuma on hieman jauhainen, mutta kyllä kelpaa.
Edit: riippuu uunista miten kauan paistaa. Viimeinen erä oli hieman liian pehmeä.
Vaniliavannikkeita. Tylsää paistamista, mutta ei palanut yhtään.
Gluteenittomia hedelmäkakkuja, mutta unohdin ksantaanin, harmittaa. Tulee näköään itselle
Kinuskikissan reseptillä tein fudget.
Resetissä luki, että 10-15 minuuttia pitää puulastalla vatkasta, mutta luin kuinka monet ei jaksanut, koska se massa on sen verran raskas.
Joku oli keksinyt, että yleiskoneella hitaasti oli vatkannut ja onnistunut.
Omaa kun maistoin, niin sehän oli ihan hiekkainen, joten minäkin laitoin yleiskoneeseen ja niin siitä tuli pehmeä.
Minulla oli siinä koneessa leveä vatkain, joka keräsi massan reunaasta.
Tiesittekö, että joulutorttuja ei pidä voidella kanamunalla?
Kananmuna estää torttujen nousun. Joten niiden päälle ripotetaan tomusokeria, kun ne tortut viilenee.
Koulussakin oli se sääntö ja huomasin, ettei moni tiennyt sitä.
Leipomon opettaja kertoi, että kotileipurit jättää tortut raakaksi, joiden luona hän oli käynyt kylässä.
Voisin sanoa, että syynä on kananmuna, joka on sivelty torttujen päälle.