Noista ruisleipäsistä olen miettinyt, käytätkö muottia vai teetkö käsin niin säännönmukaisia leipäsiä. Minulla on käytössä miehen rst-pellistä vääntämä pyöreä muotti, jolla olen tehnyt ruisleipäsiä. Lusikoin taikinan muottiin ja nostan muotin sitten pois.
Olisin niin halunut tehdä canele’ leivokset, mutta minulta ei löydy niin pieniä reikiä kuin 4 cm.
Metalli vuuat on kuulemma paremmat, koska niistä leivoksista tulee kovemmat. Kovemmat kuuluu asiaan.
En enää käytä juuri ollenkaan hiivaa leivän teossa, vaan käytän omaa perintöjuurtani ajalta14. heinäkuuta 1808.
Alkuun tein vaan ruisleipää harvakseltaan ja kun harvakseltaan niin ei oikein osaaminen pysynyt hyppysissä. Nyt olen opetellut muilla jauhoilla ja onnistuu ihan helposti ja nousee hyvin.
Tähän vanhaan leipäjuureen kuuluu tarina. Se on se olennaisin asia vanhassa taikinajuuressa.
Valitettavasti en voi kertoa tarkemmin tätä tarinaa, koska säästän sen mahdollista tulevaa kirjaani varten. Kuitenkin tämän juuren tarina alkaa Lapuan taistelun aattopäivän illasta, jolloin Lapuan pappilan piika antoi palkkioksi eräälle renkipojalle taikinajuuren kotiin vietäväksi. Se mistä työstä tuo palkkio annettiin jääköön myöskin salaisuudeksi.
En edes muista koska viimeksi tein kääretortun. Eilen oli köksäpäivä ja jäi munan keltuaisia ja valkuaisia.
Löysin netin ihmeellisestä maailmasta (YouTube) reseptin joka oli minulle täysin uusi ja ihmeellinen.
Kaksi taikinaa yhdistettiin yhteen ja siitä tuli ”Swiss Roll”.
Täyte vaniljakreemi ja rommi-kirsikka marmeladi.
Muistin miksi kääretorttu ei ole se minun juttu, - se rullaaminen . Noh, jotenkuten sain rullattua. Ei kaunis mutta todella hyvän makuinen.
Paista uunissa - 170 astetta - n.35 minuuttia.
Anna jäähtyä.
Kumoa kypsä torttupohja leivinpaperille. Poista pohjassa ollut leivinpaperi.
Leikkaa veitsellä pohjaan viiltoja (ei pohjaan asti) n.1-2 cm välein aloituspäätyyn. Rullaus helpottuu.
Levitä täyte ja mahdollinen hillo pohjan päälle.
Leivinpaperia apuna käyttäen, rullaa pohja mahdollisimman tiukasti.
(Käytä kapulaa apuna rullatessa, tulee tasaisempi tulos kun leivinpaperi rullaantuu kapulan ympärille.)
Kääri rullatorttu leivinpaperiin mahdollisimman tiukasti.
Anna tekeytyä jääkaapissa ainakin 4 tuntia, mielummin seuraavaan päivään.
Yläpaperi työnnetään rullan alle, mutta ei reunaa. Samalla alapaperi vedetään itseen päin riippuen kummmalla puolella on. Kuvassa käsi vetää alapaperia eteenpäin. Tässä voi käyttää ohutta levyä, jotta kiristäminen olisi tasanen ja helpompaa.
Minä en koskaan pyörittele sämpylöitä.
Haluan niistä tuollaiset höttöiset rustiikkiset.
Eli sekoittelen taikinan ihan puuhaarukalla ja jätän aika pehmeäksi, vaivaan sitä puuhaarukalla jonkin aikaa, mutta en lainkaan käsin alusta.
Annan kohota kunnolla ja nostan leivonta-alustalle, siinä muotoilen vähän pötköksi, josta leikkaan palat ja laitan pellille leikkuupinta ylöspäin.
Taas kunnon kohotus ja paistoon.
Tällä tyylillä saan meidän maun mukaiset ilmavan kuohkeat sämpylät.