Lilja: Pellavalilja, Lilium pumilum

Tämän vuoden kuulumiset pellavaliljarintamalta. Viime kesäinen taimikasvatushan meni pieleen, kun en tajunnut suojata pikku taimia monen viikon sateilta. Nyt pitää yrittää uudestaan, kun ovat nii-in kauniita.
Itävyys yhtä hyvä kuin viime vuonna, mutta sateesta ei ole ollut kiusaa. Päätin kouliessani etten kastele niitä nyt lainkaan, kun eivät kerta tykkää märästä, mutta piti heltyä, kun pikku purkit alkoivat kuivua koppuroiksi. Ovat kasvaneet reippaasti, pitäis jo siirtää pois koulintakennoista, mutta kun tää sää on tällaista, en uskalla tehdä mitään istutushommia.

Olen taasen tutkiskellut pellavaliljasivuja ja tieto on tosi ristiriitaista. Viihtyy happamassa/emäksisessä maassa, tarttee paljon aurinkoa / vain aamuaurinkoa tai täysvarjo, taantuu helposti / kasvaa vuosi vuodelta suuremmaksi, jne... Olen yrittänyt tehdä analyysiä  löytyneestä tiedosta ja ainakin nämä pitänevät paikkansa:
- ei siedä märkyyttä, mutta hyötyy runsaasta orgaanisesta lannoituksesta (rinne- tai kohopenkki saattaisi olla hyvä, maan ainakin oltava läpäisevää tai hyvä salaojitus)
- tekee mielellään siemeniä, mutta siemenkasvatus heikentää kasvia (parasta poistaa kukkinut latva, alimman kukan voi jättää halutessaan siementämään)
- ei ole kovin kranttu maan happamuuden suhteen
- tällä leveysasteella tarttee ainakin osan päivää aurinkoa, sietää kohtuullisesti paahdettakin (omani kasvavat länsiseinustalla, johon ajoittain tulee puitten varjoja
- ei ole talvenarka, jollei vesi pääse jäätymään juurille

En ole saanut paljoakaan tietoa, miten viime kesänä lähettämieni pikku taimien on käynyt. Onko jollakin
vielä hengissä ja miten talvetitte? Toivoisin, että saatais koottua jonkunlainen tietopankki aiheesta, kun Suomen oloihin sopivaa tietoa ei tunnu hevillä löytyvän, varsinkaan siemenkasvatuksesta. Kertokaa, please! Tieto siitä, talvehtivatko vai eivät ja missä oloissa, olisi arvokasta. Kälyni taimet ovat elossa, mutta hän sanoi niiden kasvavan hitaasti eli eivät kuki tänä vuonna. Liljantaimilla on kyllä sellainen tapa, että kasvattavat nihkeästi maanpäällistä osuutta valmistellessaan sipulia kukintakokoon, eli tää "hidas kasvu" saattaa olla ihan niin kuin pitääkin. Merlin, miten sun taimet voivat? 

Taimia on taas runsaasti ja mielelläni jakelisin niitä kiinnostuneille. Ttilauksia saa tehdä, lähetyksen teen heti, kun säät vähän viilenevät. Mitään vaihtaria en tarvitse, muuta kuin tiedon siitä, miten taimille kävi. Raportoin sitten täällä sekä omista että muiden kasvatuskokeiluista. Siemeniäkin näyttäisi tulevan, jos joku ottaa niitä mieluummin.

Tässä vielä kuva taimista muutama päivä sitten, oikeasti ovat ihan kirkkaanvihreitä, vaikka kuvassa näyttävät keltaisilta.

Minä istutin liljat loivaan länsirinteeseen, aurinkoiseen paikkaan. Meillä ei ainakaan liiasta kosteudesta ole ollut haittaa. Vaikka tuohon kohtaan putoaa katolta lunta, niin siitä ne kyllä sulaa keväällä nopeasti pois, eikä jää lammikoita. Ihan tavallista multaa on penkissä, sen alla hieman savea ja sen alla hiekkaa. Nyt voisi kokeilla monessa paikassa, jospa tuo oli liiankin kuiva paikka.

Mä ajattelin samaa, että kokeilisin eri paikoissa, en suostu uskomaan, että tää olis jotenkin vaikea kasvi, me ei vain kukaan tiedetä sen preferenssejä. Haluatko uuden koe-erän taimia?

Araminta, olen tulossa Mikkelin seudulle elokuun 21.-22. päivä, ja jos sinun luoksesi ei ole hankalaa löytää, voisin tulla mielelläni hakemaan muutaman liljan hoidettavakseni. Kävisikö?

Hyvin kävisi, eikä ole hankala löytääkään. Asumme reilun kilsan päässä torilta ja terveyskeskuksen viitoituksella osuu perille. Muistuta vielä ennen tuloasi.

Nyt näyttäisi säätilanne paranevan viikonloppuna, yritän lähettää taimet maanantain/tiistain lähtevään postiin, jollei muusta ole sovittu. Jos jollekin ei sovi, sanokoon hep. Jollet ole kertonut osoitettasi, tee se nyt, kyselen sitten, jos joku vielä puuttuu.

Tämänvuotinen erä on isompia kuin viime vuonna. Ajattelin, että ehkä suuri tappioprosentti johtui siitä, että taimet jäivät liian pieniksi ennen talven tuloa.

No niin, suurin osa taimista lähti vihdoin matkaan. Olisi ollut varmaan hyvä saada ne jo aikaisemmin lopullisille paikoilleen, mutta ainakin täällä on sää ollut sellaista, ettei kasveille ole uskaltanut tehdä muuta kuin kastella, Sadetta ei oo juuri tullut juhannuksen jälkeen. Eilen vähän ripsotteli pari kertaa, eihän sekään multaa kastellut, mutta kostutti edes ilman.

Se, mistä hämmästyin kaivellessani taimia ylös, oli se, miten pitkältä sitä oli mullan alla. Maanpäällinen osuus ei ole juurikaan kasvanut juhannuksen jälkeen Olin koulinut taimet niin, että se pikku riisiryyni juurenniskassa jäi juuri mullan alapuolelle. Paitsi että riisiryynistä oli kasvanut melkein herne, oli se vetäytynyt useita senttejä mullan pinnan alapuolelle. Taitaa olla ihan liljamaista käytöstä, eiks muutkin siemenistä kasvavat liljat kisko sipulinsa itse parinkymmenen sentin syvyyteen?  

Istuttelen jäljelle jäävät taimet eri paikkoihin, katsotaan keväällä mitä tapahtuu. Näyttää siltä, että vähän siemeniä tulee tänäkin vuonna, vaikka kukinta oli jo aika vaisua. Annan sen siementää, jos joku, jolla on esikasvatusmahdollisuus, haluaisi kokeilla olisko esim. maalis/huhtikuisesta kylvöstä etua? Itämislämpö vähintaan 15 astetta, optimi 20-25. Kysyn vielä, kunhan näen, tuleeko niitä siemeniä. 

Raportoin kälyni viimevuotisista liljantaimista - kontiainen oli käynyt kaivelemassa penkkiä ja hän joutui istuttamaan uudelleen osan kasveista. Kertoi hämmästyneensä sipulin kokoa, joka oli sellaisen yksikyntisen valkosipulin luokkaa. Muistaakseni aikojen alussa taimistolta tilaamani sipulit olivat samankokoisia. joten saattaisivat kukkia ensi kesänä. Se tarkoittaisi, että taimikasvatuksesta kukkimiseen menisi kaksi vuotta. Varsin kohtuullinen aika liljalle!  

Araminta, laitoin sinulle yksityisviestin.

Araminta, sinulta saamani  Pellavaliljan taimet ovat melkein kaikki talvehtineet.

Olivat valeistutuksessa isossa ruukussa, jonka olin upottanut vanhaan kompostiin, varjoisaan paikkaan.

APUA, missä mun pellavaliljat???

oi miksi oi miksi turvaan (kuten useimmat;))

muistiin :confused:

Nyt viimeisen viikon aikana on pellavaliljan pikkulehtiä alkanut putkahdella näkyviin. Istuttelin niitä sinne, tänne, saapa nähdä mistä nousee. Ei oikein suju tieteellisesti, olis pitänyt varmaan laskea ja merkata. Ja. Kibu, sama vaiva mullakin tuon muistin kanssa. Lähettämäsi marhanliljan sipuli on kasvattanut jo parikymmensenttisen varren ja väsää kolmatta lehtikiehkuraa, mutta minne paninkaan ne suomut??? Yksi näistä pikku liljantaimista on epäilyttävän leveälehtinen, voisikohan se olla marhanliljan taimi? Vai näyttäytyykö se yleensä ekana kesänä ollenkaan?  

No niin, nyt alkaa näkyä, mitä talvella on pikku pellavaliljoille tapahtunut. Mulla näyttäisi suurin osa taimista nousevan, mutta parhaiten kasvavat maalla kasvimaan laidassa, jossa saavat aurinkoa ja lumikin sulaa nopeammin kuin varjoisassa kaupunkipihassa. Eli näyttävät tykkäävän auringosta. Onko muilla kuin satuesilla näkynyt? 

Löysin pari taimien pikkupiippaa. Toivottavasti nousee lisää. Ostin syksyllä pari isoa sipulia, kun ihastuin liljaan niin paljon.

Samalla huomasin, että joku oli tasapainoillut kukkapenkin reunuksella ja tuhonnut ison pellavaliljani. Poikki kokonaan. Peikonkello pöheikön keskelle oli astuttu . Kele.

Kylläpäs Viipulassa oli käynyt tuho:( Minä en edes muista, mihin kohtaan törkkäsin syksyllä pellavaliljasipulini. Aika näyttää tuleeko mitään mistään. Toivottavasti kuitenkin.

Voi Viippu, nyt ei ole hyvä olla sen tasapainoilijan. Istutin keväällä nyt jokunen aika sitten pellavaliljoja(kin) enkä muista minne…

No niin, raportti omistani kolmosvyöhykkeeltä. Istuttelin pikku taimet penkinpäihin kaupunkiin ja loput maalle kasvimaan laitaan. Kaikissa on taimia noussut, luultavasti suurin osa on hengissä. (1.) penkinpää aika hiekkainen, mutta aurinkoinen, (2.) saa vain aamuaurinkoa, (3.) vähän aamu- ja vähän ilta-aurinkoa. Kasvinmaalla(4.) saavat aurinkoa suurimman osan päivää ja maakin on multavampi - monta sataa vuotta viljeltyä peltoa ja itsekin roudataan siihen joka syksy tallinpohjalla höystettyä kompostia. Siinä ovatkin viihtyneet parhaiten, tää kuva sieltä. Pienimpiä ovat hiekassa kasvaneet ja toisaalta vain itäaurinkoa saaneet. Johtopäätös: ei ole täällä talvenarka, tykkää hyvästä, ravinteikkaasta  maasta ja auringosta.

Aramintalla komeat Pellavaliljat!

Väliaikaraportti täältäkin…
Minäkin testaan näitä samoja 1a:ssa - mutta ovat vielä vaan tosi pikkuisia… väärä kasvupaikka… tai sitten saaristoilma on niille aivan liian raakaa…
Keväällä oli pihalla pitkään jäätä… se hidasti kasvua kaikilla muillakin…

Vaan 8 pellavaliljaa olen saanut nousemaan mullasta!  Ja istutin ainakin XX…

Tässä on nyt 4 erikokoista pihapenkistä…
Minulla hiekkamaa (+ruohosilppukomposti) pitkällä poutasäällä  "yleiskastelu", keskipäivä- ja iltapäiväaurinkoa nämä nauttivat…

Uskon ja toivon että vielä nousisi edes jokunen lisää…

(Toinen 4 kappaleen joukko on "metsätarhan" puolella -  ja niistä ei ole kuvaa… ovat suhtkoht samankokoisia - kuvaa en voi nyt ottaa,  koska olen tällä hetkellä Espoossa)

Miten te muut pärjäätte? Meitä on varmaan muitakin testaajia!!??

Olen ollut huomaavinani näissä varjoliljamaista käytöstä, kasvattavat vain vähän maanpäällistä osaa, toivottavasti mullassa tapahtuu enemmän! Ei kannata hermostua “huonosta kasvusta”, ensi kesänä voi kaikki olla toisin.

Penkki on niin täynnä kaikkea, etten pellavaliljan taimista ole ihan varma miten ne voivat. Pari isoa pellavaliljaa kuitenkin kukkivat:

L.pumilum