Varjoliljan lisääminen suomuista kokeilu onnistui! Laitoin 25.9. muutamia kallisarvoisia suomuja sipulista varoen irrotettuna kostean perliitin kanssa muovipussiin ja jääkaappiin. Unohdin minne pussin laitoin lämpimään, pimeään talteen joulusiivouksessa. Tänään siivotessani pussi löytyi pääsiäiskoristeiden vierestä kaapista. N näin hienoja pikkusipuleita suomuihin oli kasvanut ja niihin pitkiä juuria. Laitoin heidät yksiytellen potteihin kasvamaan kokoa kesäksi. Ohjeen löysin taas tietenkin Bradleyn Kasvien lisääminen kirjasta.
Kiitoksin muistan varjoliljan "emoa" ja vielä vaihtarein sitten keväämmällä kuten lupasin!
Tohtiiko varjoliljaa vielä tässä vaiheessa jakaa? Nää on miun aarteista lähtöisin,kaksi aikoinaan kaivoin yhden 50-lukulaisen talon viereisestä metsästä (siksi kun olivat hienoja eikä hajuakaan mitä olivat..) Nyt on parikin tuollaista töpsökkää putkahtanut,kohta minulla on niitä monta!
Joku on käyny syömässä reiän sinne!!
Heksu, voit tietysti koittaa jakaa, mutta on iso riski että varsi katkeaa sipulista, jaa mieluummin syksyllä. Jos varjoliljat olisivat aarteita, niin minä olisin toooosi rikas. Katsokaapa tätä nurmikkoa, kaikki nuo vaaleanvihreät lehdet ovat varjoliljoja, ajan surutta yli ruohonleikkurilla....
Herranjesta mitä sie niille teet! Tommosia mä olen vuositolkulla vaalinut perennapenkissäin… niin se on suhteellista, mikä toiselle rikka niin on toiselle aarre
En mä sitten koske, syksyllä palaan hipelöimään aarteitani!!
Kiittelyksiä,belgi!
yhdyn miikoksen mielipiteeseen
No oot sie belgi tosiaan rikas, toiset köyhät ostavat noita sipuleita monen euron kappale hintaan ja sie suurruuttelet ne päreiksi silppurilla:)
Tämä tontti on täynnä marjapuuronpunaisia varjoliljoja, kyllä minä niistä tykkään paljonkin, mutta kun joka paikka on täynnä noita nuoria vielä kukkimattomia, pitkin nurmikkoa kasvavat ihan joka puolella, talon kulmilla ja joka ainoassa kukkapenkissä ihan luvattakin, heinikoissa ja ryteiköissä. Arvatkaapa mikä työ olisi kaivaa noita yksitellen tuolta nurmikon syvyyksistä ja kun en tarvitse, on isojakin riittämiin :). Kyllä minä niitä olen viime kesän kaivellutkin, ihan uuvuksiin asti. Jonkun muun värisiä haluaisin itsekin
Valkoista kaipaisin minä,tietääkö kukaan missä myydään?
Tässä äskeisen kuvan pienten taimien emoja.
Minä olen siirrellyt varjoliljakarkulaisia poluilta tallautumasta kukkapenkkeihin jo kymmeniä. Yksi sipuli meni nostettaessa ihan palasiksi ja laskin suomut, jotka tökin nekin kukkapenkkeihin kasvamaan. Yhdessä sipulissa oli yli 30 suomua. Viime vuonna paikallinen kukkakauppias olisi halunnut ostaa tai vaihtaa valkoisten varjoliljojen sipuleita, kun ovat kuulemma harvinaisia ja kysyttyjä. Viime kesänä liljakukot riehuivat siihen malliin, ettei monikaan kukkinut, joten en voinut tietää mikä oli valkoinen ja mikä vaaleanpunainen. Onneksi meidän viisivuotias puutarhurinalkukin tunnistaa liljakukon, joten nelikätisesti niitä tänä vuonna nitistetään.
Meidän naapuri on tehnyt ihan samaa kuin belgi jo vuosia ja minua ketutti. Viime kesänä minä sitten sanoin että eiköhän kaiveta noi kaikki varjoliljat tuolta nurmikosta, niin eivät nouse niin ärsyttävästi nurmikon yli… hänhän innostui, ja nyt olen monenkymmenen varjoliljan onnellinen omistaja, ja naapurin nurmikko on taas nätti. Hih. Tuolla ne nyt tunkee uudessa kukkapenkissä päätään ylös, saa nähdä moniko kukkii kun osa oli aika pieniä sipuloita vielä.
Valkoiset varjoliljat ovat myös tänne tervetulleita!
Jos vielä sattuu niitä valkoisen suomuja ilmaantumaan… minäminä olen täälä polvillani anelemassa!
Joskus ainakin on ollut Järvenpään pihapalvelussa myytävänä valkoista varjoliljaa. 15e/sipuli.
Jos voitetaan taistelu liljakukkoja vastaan niin kyllä voin ainakin yhden sipulin pistää osina jakoon. ja siemeniähän tekevät mahdottomasti, niitä joutaa ainakin. Siementaimista vaan ei voi väristä mennä takuuseen. Ne vaan kasvaa kaikki sekaisin, joten ei ole mitään mielikuvaa paljonko oli kummankin värisiä. Jännityksellä odotellaan.
Minä myös ,vielä olemattomaan varjopenkkiin TARVITSEN varjoliljaa! Penkki valmistuu kädenkäänteessä kun kasveja vaan löytyy!!
15€ !?! Vähän kun koittaa lompakolla ohtaa ni jo helpottaapi kuume..
Keiju, palataanko asiaan kunhan nyt toivut ensin ja tässä keritään?
Vihernurkassa taisivat olla kuuden euron luokkaa valkoiset varjoliljat kappaleelta…