Tässä näitä nyt on. Myyjä sanoi, että hän on siemenestä kasvattanut nämä. Ovat hyvin vanhaa kantaa ja kuulemma nuppuvaiheessa saattavat olla karvaisia. Nyt taimet ovat 2-vuotiaita.
Istutan nämä nyt lopulliselle paikalleen. Mulla on näille todella hyvä paikka paraatipenkkini takarivissä. Siellä näiden ei tarvitse kilpailla minkään muun kasvin kanssa, vaan saavat kasvaa rauhassa.
Juu, lupaan päivittää tilannetta.
Mulla on nuo paraatipenkit sellaiset jotka on talon sisäänkäynnin kummallakin puolella ja ne on ihan erillään muusta maasta, eli betoniharkoilla reunustettu, ympärillä isot kivituhka-alueet ja seinän ja harkkoreunan välissä sepeliä. Multasyvyyttä on noin 50 cm ja pohjalla kangas. Myös pinnalla on kangas ja sen päällä kerros puuhaketta. Olot on siis aika ihanteelliset. Ikinä ei ole myyrät tehneet mitään tuhojaan tuossa penkissä. Mulla on siinä ruusut ja kärhöt eli parhaat kukkani. Keväällä siinä kukkii tulppaanit. Haaveissa siintelee myös keisarinkruunut. Mitään leviäviä kasveja en tuohon laita.
Valkoisen varjoliljan siemeniä olisi tarjolla vaihtoon. Omat kylvöt on kukkineet jo toisena kesänä syyskylvöstä.
Kastehelminen, oletko todella saanut varjoliljat kukkimaan jo kylvöstä seuraavana kesänä? Miten tuo on mahdollista? Mä oon käsittänyt, että sipuli vaatii vuosia kasvaakseen niin isoksi, että se kukkii.
Ostin viime kesänä vuoden ikäisiä itsekylvettyjä varjoliljan taimia, ja ne oli todella pieniä.
Henni, taisit ymmärtää vähän väärin. Kirjoitin ”toisena kesänä syyskylvöstä.” Eli tiputin kaikki siemenet syksyllä koristeomenapensaan viereen ja ripottelin päälle varisseita märkiä lehtiä ja vähän multaa siitä vierestä. Seuraavana, ensimmäisenä kesänä siinä kasvoi vaaksan mittaisia liljan alkuja joita ihmettelin kun en muistanut koko juttua. Seuraavana kesänä sama kasvurypäs tuli siihen taas ja muutamissa oli jo pikku nuput jotka aukesi niin että tunnistin ne helposti. Siitä olen saanut jo paljon isoja kukkivia valkoisia varjoliljoja joita olen kaivellut ylös ja jakanut kavereille koska paikka on ahdas. Nyt täällä pihalla kasvaa niitä monessa paikassa, lähtevät todella helposti kasvamaan kun kylvää ei-ihan kuivina. Täytyy vähän varoa minne niitä siemenpalloja viskelee.
Viime syksynä meinasin ottaa autoon matkalle mukaan puolen litran purkin niitä ja viskellä jonnekin pellon reunoille mutta sitten muistin ettei se taida olla ihan luvallista. Osan heitin kompostiin ja osan säästin ja laitoin kiertokirjeeseen.
Kastehelminen, on tuo silti todella nopeaa, jos jo toisena kesänä ovat kukkineet.
Tarkistin vielä muistiinpanoni ja ne mun taimet oli toisella kesällään viime kesänä, kun ne ostin ja istutin maahan. Eli eivät olleet 1-vuotiaita vaan 2-vuotiaita. Ja aivan pieniä olivat.
Olen lukenut, että 3-5 vuotta menee varjoliljoilla yleensä siemenestä kukintaan.
+x[quote]Nopeuttaakin voi kukintaan kasvamista vuorottelemalla kylmä ja lämpökäsittelyllä.[/quote]Kastehelminen, on tuo silti todella nopeaa, jos jo toisena kesänä ovat kukkineet. Tarkistin vielä muistiinpanoni ja ne mun taimet oli toisella kesällään viime kesänä, kun ne ostin ja istutin maahan. Eli eivät olleet 1-vuotiaita vaan 2-vuotiaita. Ja aivan pieniä olivat. Olen lukenut, että 3-5 vuotta menee varjoliljoilla yleensä siemenestä kukintaan.
Maatiaisen sivuilta ohje:
https://www.maatiainen.fi/tekstit/varjolilja_monimuotoinen.htm
paras kylvää siemenet lokakuun lopussa sisälle kosteaan turvehiekkaseokseen esimerkiksi pakastusrasiaan tai karkkilaatikkoon (reiät pohjaan ja kansi päälle). Kylvös saa olla huoneenlämmössä marras-, joulu- ja tammikuun ajan. Mullan täytyy pysyä tasaisesti mukavan tuoreena, kansi auttaa siinä asiassa. Mullan pinnalla ei tapahdu mitään, mutta mullan alle kehittyy eräänlaisia minisipuleita. Helmi-, maalis- ja huhtikuuksi kylvörasia viedään jääkaappiin, kellariin tai ulos lumen alle. Vapusta alkaen kylvös saa olla ulkona hoidettuna ja vahdittuna, kansi pois päältä ja harso tilalle. Ilmojen lämmettyä mullasta kosteaan turvehiekkaseokseen esimerkiksi pakastusrasiaan tai karkkilaatikkoon (reiät pohjaan ja kansi päälle). Kylvös saa olla huoneenlämmössä marras-, joulu- ja tammikuun ajan. Mullan täytyy pysyä tasaisesti mukavan tuoreena, kansi auttaa siinä asiassa. Mullan pinnalla ei tapahdu mitään, mutta mullan alle kehittyy eräänlaisia minisipuleita. Helmi-, maalis- ja huhtikuuksi kylvörasia viedään jääkaappiin, kellariin tai ulos lumen alle. Vapusta alkaen kylvös saa olla ulkona hoidettuna ja vahdittuna, kansi pois päältä ja harso tilalle. Ilmojen lämmettyä mullasta työntyy soikeita pikkulehtiä, yksi lehti siementä kohti. soikeita pikkulehtiä, yksi lehti siementä kohti.
Niin, oli onni myötä niiden siementen kanssa. Sattui tulemaan kahdella kertaa talvi jolloin lumen alla ei ollut maa kunnolla jäässä. Huomasin pari viikkoa sitten että nyt on taas talvi jolloin lumen alla on monessa perennassa vihreät lehdet. Nyt olisi taas onnistunut nopea kasvatus.
Sulla oli onnea! Mahtavaa, jos noin nopeasti olet saanut niitä kasvamaan ja kukkimaan. Mä jännitän nyt noiden omieni kanssa, että suostuisivatko jo tänä kesänä kukkimaan. Epäilen sitä kyllä, niin pieniä olivat taimet vielä viime kesänä.
Mulla on kaverilta saatuja varjoliljan siemeniä kellarissa viileässä …jokos ne voisi purkittaa ja antaa olla kellarissa ??
Viime kesänä istuttamani pikkusipulit ovat selvinneet talvesta ja työntävät nyt piippoja!
Mun siemenkylvöt olleet verannallakin jo kk päivät …purkissa ei näy mittään joteska paiskaan mullan sitten siihen paikkaan mihin toivoin varjoliljaa ja ostan yhden jos löydän valkoisen.
Vaaleanpunaisia kasvaa pitkin pihaa.
Varjoliljat kukkivat varjossa, siellä täällä yksittäin piilossa.
Minun varjoliljani eivät itäneet …pettymyksen kanahäkki…
Ruukutin varjoliljan taimia ja maanpäälliset osat kuolivat parissa päivässä. Millä todennäköisyydellä ruukussa mullan alla on vielä elämää?
Sade on virkistänyt, nyt kukitaan. Parsojen joikossakin oli yksi
Lilium martagon tämäkin.