Valkoinen kukkii ekaa kertaa:
Minulla on tapana ottaa varjoliljan siemenkotia talveksi maljakkoon.
Mulla on varjoliljan siementaimia viime talven hankikylvöistä. Sellaset pienet piipat. Pitäskö ne talvettaa vielä poteissaan ja istuttaa vasta ens kesänä, mitä sanovat viisaammat?
En ole koskaan niitä kylvänyt, itsekseen leviävät, pitkin nurmikkoa oli alkuja keväällä. Osa niistä kaivettiin pois ja osa on jäänyt leikkurin alle. Kaikki itsekseen levinneet ovat punaisia, valkoisesta ei ole tullut uusia kukkia.
+x[quote][/quote]
Poteissahan ne viihtyy, mullakin, aluksi styroksisessa kalalaatikossa. Pari kolmekin vuotta.
Lisään kynsimällä jokusen suomun erilleen isosta sipulista ja istutan ne kuten valkosipulin kynnet.
Valkoinen tarvinnee hyvät ja sitäkin paremmat kasvuolot,
Valkoinen vähän huonossa paikassa, taitaa haluta metempään eikä pihassa oikein loista.
Minä vaan olisin halunnu sen viihtyvän näkyvällä paikalla, olishan se kaunis.
Särkän Jarin männä kesän tuliainen, väriä en tullut kysyneeksi mutta nytpähän tiiän
On miun ainoani, paitsi että onhan pari siemenestä kasvatettua tainta mut ne on vielä pieniä, eikä kyllä mittään muistikuvaa väristä niistäkään.
Sinikämmenen kuristuksessa.
Sain kauan himoitsemiani varjoliljan sipuleita. Näitä on valtava määrä, monta isoa juurakkoa. Jos joku haluaa siellä Kurpan taimivaihdossa näitä niin voin tuoda. Väri on perinteinen vaaleanpunainen.
Mulla on näitä jäljellä nyt vielä kaksi isoa ruukullista, kummassakin ehkä 10-15 sipulia. Varaan nämä sinulle, Nuu!
Hitsi kun viestit menee mihin sattuu…
Henni, toihan on tosi paljon ja ilman muuta haluun että annat niitä jakoon taimivaihdossa muillekin halukkaille
Varjoliljaa voi lisätä suomuista keväällä. Sipulista kuoritaan varoen uloimpia kynsiä ja istutetaan ruukkuun tai laatikkoon juurtumaan. Kasvattavat ensin pienen Verson ka sikkusipulin alun maahan. Varma tapa lisätä ja tulee varmasti emotaimen näköisiä.
Nuo kasvattavat vanhempina sivusipuleita, yhdestä suuresta löytyy useitakin sivusipuleita jaettavaksi. Jakamista suositellaan jossain syksyllä tehtäväksi.
Alkuja pukkaa joka puolelta.
Sipulit syvällä, hankala saada ehjänä pois.
Tällaisilta näyttää syksyllä sipulin kynsistä istutetut.
Varjolilja, Lilium martagon
Monivuotinen hyvin kestävä vanhojen pihojen perenna ja koristekasvi. Varjolilja sopii perennaryhmään, luonnonmukaiseen puutarhaan ja perhospuutarhaan. Viihtyy ravinteikkailla ja tuoreilla kasvupaikoilla sekä auringossa että puolivarjossa.
Pitkäikäinen, sitkeä ja talvenkestävä varjolilja lisääntyy viihtyessään siemenistä ja itusilmuista. Tanakan vartensa ansiosta varjolilja ei kaipaa tukea. Korkeus 70-150 cm, kukkii heinä-elokuussa. Kukat tuoksuvat vain illalla ja yöllä – pölytyksen suorittavat kiitäjäperhoset, jotka paikallaan leijaillen saavat imettyä mettä pitkällä imukärsällään.
Tässä mun tori.fistä ostamat varjoliljan pikkutaimet, jotka olivat ostohetkellä 2022 parivuotiaita. Kylvetty siis kesällä 2020.
Sitten kuva seuraavan vuoden huhtikuulta:
Eivät ne viime kesänäkään vielä paljon suurempia olleet. Onneksi sain täydennystä miehen tyttären pihasta!