Kuinka pakkasen arkoja liljat on? Loppuuviikkoon on vissiin luvattu ekoja yöpakkasia, Auttaisko harso vai onko kukat menetetty? (Kysymys koskee myös gladioluksia vaikka väärällä
palstalla onkin; jotka meinaavat nyt vasta aloitella kun joku hölmö oli istuttanut ne puolivarjoon)
Raakki, oisko tuo sama kun sivulla 17 oleva Pirjoh:n Garden´s Party ?
Hei liljojen harrastajat! Voivatko värililjat tehdä siemeniä? Viime syksynä ostamiini punaisiin Rodiso värililjoihin on osaan tullut pulleita siemenkotia, yhden raakileen aukaistuani se todellakin näytti kasvattavan sisällään jotain siemenen näköisiä...
Luulin ettei liljoja voi lisätä kuin sipuleistä tai itusilmuista, itävätköhän tällaiset siemenet..?
Tällaiset Matti-myöhäiset liljat alkavat avautumaan.
Kukaan ei kiellä yrittämästä kasvattaa siemenestä! M-Jack, kerro, miten kävi.
Kysymyksiä, kysymyksiä!
Olen nostanut värililjoja ylös perennapenkkejä uudistaessani. Nyt on sipuleita niin paljon, että aion laittaa yhden istutusalueen erilaisille värililjoille. Mikähän perenna olis sopiva välikasvi / vastapaino liljoille? Kannattaako liljoja istuttaa lounaisseinustalle? Onko liian paahteinen paikka? Vai tarvitaanko nyt sitä pientä runkopuuta varjostamaan??
Liljathan viihtyvät miltei minkä kasvien kanssa vaan, se on ihan makukysymys, mitä kukin sen kanssa laittaa, väreistä, mielihaluista, liljojen/perennojen/kesäkukkien/muidenkasvien korkeudesta, leveydestä ja väristä riippuen. Eli ei kai ole mitään suosituskasvia liljojen kaveriksi, laita sellaisia kavereita, joista pidät ja ajattele kukintaakin pikkuisen. Useimmat liljathan kukkivat heinä-syyskuussa. Liljat tykkäävät varmasti aurionkopenkistä mutta kukinta säilyy ehkäpä pidempään pienessä varjossa. Jotta tällainen ympäripyöreä, filosooffin vastaus tässä (ei oikeen mistään kotoosin).
Joo noinhan se on. Ajattelin jotakin kaunislehtistä kasvia väliin, en niinkään kukkivaa. Ja jos on kukkiva, niin jotakin kevyttä haeskelen tai kuitenkin aivan eri tyyppistä kasvia. Kyllä se tästä vielä loksahtaa. Vaikuttaa varmaan hullulta pohdiskelulta.
Fiia, puistolemmikkiä olen nähnyt liljojen kanssa ja se on aika kivan näköinen: kukkii ennen liljoja, ja muodostaa tiheän maton josta liljat pääsevät läpi mutta rikkaruohot eivät.
Epätietoinen Savosta, et kyllä taida olla epätietoinen. Lemmikkiä taidankin siihen laittaa. Mikä niistä monista vois olla runsaimmin kukkiva? On puistolemmikkiä, luhtalemmikkiä ja ties mitä.
Kylvänkö siemenet nyt syksyllä, vai??
Kiitos, Fiia. Puistolemmikki taitaa kukkia runsaimmin, siemeniä löytyy suunnilleen jokaisen marketinkin siemenhyllystä. Siemenet voi ja kannattaa kylvää jo syksyllä, niin lähtevät hyvin vauhtiin aikaisin keväällä. Periaatteessa puistolemmikki on kaksivuotinen mutta käytännössä monivuotinen kun se kylväytyy itsestään. Siitä pääsee myös haluttaessa eroon aika helposti kun se ei leviä juurista. Sininen on hallitseva väri mutta joukossa saattaaa olla joitakin valkoisia tai vaaleanpunaisia. Jos haluaa pelkkää vaaleanpunaista en tiedä löytyykö siitä siemeniä, mutta sitten ei kannata laittaa sinistä mihinkään koska sininen dominoi ja vaaleapunaiset muuttuvat pikkuhiljaa sinisiksi.
Pakko laittaa kuva tästä liljasta, tykkään itse oikein todella kovasti. Vaikka siitä eräästä saksalaosesta kauppakejusta perennat sattuu olemaan ihan mitä arpa kohdalle suo, niin liljat on liljoja, ja arpa suonut minulle tosi kauniita näköjään. Nämä tämän vuoden hankintoja:
Ostin tänään kukkakaupan poistohyllystä kaksi isoa valkoista värililjaa, jotka ovat vielä kukassa. Nyt pohdin miten kasvit kannattaisi talvehdittaa. Laitanko viileään varastoon (+ 7 astetta ja kasvilamppu) vai uskaltaisiko laittaa kukinnan jälkeen ulos maahan?
Ostin tänään puutarhakaupasta viimeisen oriental-liljan Stargazer. Koitan huomenna etsiä muualta lisää. Aika uskomaton juttu, mutta sen sipulissakin on sellainen voimakas liljan tuoksu. Se pitäisi kuulemma istuttaa maahan vasta touko-kesäkuun vaihteessa, mutta voisikohan sen jo laittaa ruukkuun esikasvatukseen jos se vaikka kukkisi jo tänä vuonna?
Kauniin liljan oletkin ostanut, tarleena! Kukinta on uskomaton ja tuoksu huumaava…liian voimakas esim. sisätiloissa. Tuosta esikasvatuksesta; viisaammat voivat sanoa viimeisen sanan, mutta itse olen joutunut siirtämään kukkiviakin liljansipuleita (hui!) eikä ne ole olleet moksiskaan…
tarleena, kyllä sen voi ihan hyvin esikasvattaa, on matalaa lajia joten sopii vaikka ruukku istutukseen, mutta vaikka istuttaisit vasta kesäkuussa ne sipulit maahan, se kukkii joka tapauksessa tänävuonna! minä ainakin olen istuttanut (täällä porvoossa) niitä liljan sipuleita jo helmikuusta alkaen, yleensä liljat laitetaan syksyllä maahan, kukat ovat huomattavasti isommat silloin kesällä. viime vuonna istutin sipuleita maahan toukokuussa, ja aika pienet kukat tuli.
Kiitos, taidan laittaa sen jo viiden litran ruukkuun heräilemään. Kaivan sitten ison kuopan alkukesällä ja laitan kunnolla hevonpeetä pohjalle.
Aloitteleva liljafani kyselee...
Joko uskallan tehdä penkin liljan sipuleille ja tuikata ne maahan Keski-Suomessa? Sisällä en viitsisi esikasvattaa kun ei oikein ole purkkeja, joihin saisi suositeltuun syvyyteen (15cm) sipuleita laitettua.
Koetin myös selata, josko olisin löytänyt kokemuksia viimeisestä ostoksestani. Pakkauksessa lukee Lilium Dimention"Asiatic Lily" (Aasialainen lilja, sama vai eri kuin värililja?). Kuvassa todella kaunis tumma viininpunainen vai mikä lie, tykkään tosi paljon. Kuva löytyy het tokasta linkistä googlaamalla lilium dimention sanoilla, siellä kuvataan väriksi "deep shade of dusky pink". Pakkauksen suomennoksessa kerrotaan talvehtivan jos laittaa turvetta suojaksi, mutta voiko tähän luottaa?
ananas, aivan hyvin voit laittaa niile penkin! liljathan yleensä istutetaan jo syksyllä, jolloin kasvattavat syksyn aikana kunnon juuret jotta jaksavat keväällä aloittaa kasvun. Mulla ainakin on talvehtinut kaikki 250 liljaa jotka olen istuttanut jo pari vuotta sitten, enkä edes ole niitä mitenkään peittänyt siellä penkissä! yleensä kestävät hyvin pakkasia, mutta ei sitä seisovaa vettä kukkapenkissä.
Osaisitteko auttaa mikä lilja tässä kyseessä? Huomasin kasvan naapurin rajalla ja ihastuin täysin. Muutama kasvaisi meidänkin puolella, josko siirtäisi kukkapenkkiin...