Lilja / Yleistä, Lilium

Keisarinpikarililja - upea kasvi!

Kiitokset! Tuo nimi mullakin oli epäilyksissä.

Kibuvitsille kuva niistä keltaisista liljoista, niissä on nyt hyvät nuput ..onko sinulla ?

pörheitä ovat mutta ei nuppuja vielä näkyvissä, viisaasti odottavat :slight_smile:

No hyvä että edes pörhöttävät :wink:

Näistä ainakin melkein kaikki ovat värililjoja. Mukavan riemunkirjavaa.

Arvokkaan näköinen valkoinen lilja seisoo korkeana muista liljoista erillään. Se ei liene kuitenkaan varsinainen valkolilja, Lilium longiflorum.

Liljat ja laukat , osa keltaisista liljoista on auki ja tuoksu on huumaava .

niin täälläkin,

pitääkin siirtää ne laukkojen kanssa yhteiseen paikkaan

Osa nupuista kuivui, kun en huomannut kastella ja oli niin kuivaa, mutta kukkivat kyllä riittävästi.

Tilasin Ruotsista keväällä kerrottua keltaista ja valeanpunaista värililjaa. Tietääkö joku kertoa kuinka yleisiä kerrotut liljat ovat, kun en itse ole aiemmin törmännyt?

Tom Clothier näyttää vaikuttavan Amerikan mantereella Illinoisin osavaltiossa. En tunne Illinoisin olosuhteita, mutta olen itse pahan kerran mennyt hakaan, kun olen vertaillut kasvien menestymistä Kaliforniassa ja meillä. Lämpösumma, valon ja veden määrä ja rytmi sanelevat sellaiset raamit, ettei kovin helposti voi vetää johtopäätöstä aina edes naapurimaan tietojen pohjalta. (En itsekään ymmärrä näiden tekstieditorien rivivaihtologiikkaa :D .)

Hei muistakaa ettei netistä saa ilman kuvaajan ja kirjoittajan lupaa kopioida mitään! Säännöissä kerrotaan tekijänoikeuslaista. Pyytäisin Aramintaa poistamaan kopsatun kuvan ja tekstin ja linkittaman ne tänne, se ei ole kiellettyä. :slight_smile:

Tämmöiset rehottavat pihani kuivimmassa ja paahteisimmassa paikassa jo monetta(ko) vuotta. Köyhä maa, hiekkainen ja etelä-länsi seinusta, tiiliseinä lämmittää vielä heidän selkäpuoltaankin. Eipä vaivaa ainakaan talvimärkyys.

Ihastuttavan värisiä liljoja, hianoja ovat : )

OK, poistin aiemman viestin ja kopsaan tähän tekstin ja linkin (ajattelin kyllä alunperinkin tehdä näin, mutta kun kiinnostuksen kohteena on vain osa sivusta, ajattelin, että on sama asia, jos kerron linkin, josta kuva on peräisin). Eli tässä:

Olin kuvitellut, että nämä lukuisat nimelliset ja nimettömät värililjat ovat juuri noita "Asiatic". En ole löytänyt niille sen tarkempaa latinalaista nimeä kuin Lilium sp. eli tämmöinen yleisnimi.

Jos näin on, on minusta ihmeellistä, että kirjoittaja väittää liljojensa viihtyvän täysvarjossa. Sivusto http://tomclothier.hort.net/album/pumilum.htm on muutoin erittäin asiantuntevasti tehty, sisältää mm. lähes täydellisen luettelon eri kasvien siemenkasvatuksesta ja itämisvaatimuksista.

Omat värililjani eivät kyllä kasvaneet tai ainakaan kukkineet varjoisassa paikassa ja kun liljakukotkin iskivät niihin, heitin muut paitsi varjo- ja ruskoliljat pois. Nyt puunkaatosavotan jälkeen on pihassa paikkoja, joihin aurinko käy ainakin ajoittain ja himottaisi saada tuommoinen klöntti vaikka puitten alle.

Osaako kukaan selvittää väitteen paikkansapitävyyttä? Onko värililjojen valovaatimuksissa eroja?

(ja miksi nää rivit katkeavat mistä haluavat eikä niitä voi liittää takaisin?)

Luulen että nuo kasvatuskokeilut tehdään ihan eri kasvyvyöhykkeillä kuin omamme on, jolloin liljaparka saattaa jopa nauttia puun vilvoittavasta suojasta. Monet noista kasveista kasvaa rehottavat lähes rikkaruohoina jossain siellä(paikka ei selvinnut pikavilauksella) kun taas meillä niistä monet on huonekasveja ja pääsevät ehkä ulkoilemaan auroinkoiselle seinustalle länpimämä kesänä.

Katkeilevien rivien käyttö on kieltämättä alussa hankalaa, mutta niihin tottuu ja niitä oppii ajan kanssa käyttämään. Ne pitäisi melkein kädestä pitäen opettaa, ainakin minun kirjalliset ohjeet menee aika kimuranteiksi. Jos joukossa on joku opettaja, pyytaisin lähettämään vaikka henkilökohtaista opetusta Aramintalle. Tuo on asia jota ylläpito ei näytä saavan kuntoon millään, puhumattakaan että laittaisi kunnon ohjeet miten tilanteesta selvitään.

Lilium monadelphum

Ensimäiset liljat kukassa ,onk tämä nyt se keisarinlilja vai joku muu.

Ruskolilja