Lilja / Yleistä, Lilium

Kiito Kurpitsa,pistänkin heti muistiin ettei pääse unohtumaan ja joutuis uudelleen kyselemään.

Eiks ruskoliljassa pidäkään aina olla pilikullinen se sisäpuoli?

Taitavat olla jotakin muuta värililjaa, aika matalaltakin näyttää…

Se on se “joku muu”

Ruskoliljassa ei aina ole pilkkuja sisällä.

(Mutta Railin liljoista en sano mitään, kun kamera voi vääristää värejä.)

No mistäs sen ruskoliljan sitten varmaksi tunnistaa, osaako joku sanoa tuntomerkit?

Noi mun liljat on noin 40cm korkeat ja väri on kuvasta aavisuksen verran tummemmat salmavalo vaalensi hiukan väriä.eikä niissä ole ainuttakaan pilkunpilkkua keskustassa täysin puhtaan väriset.Nämä on alunperin äitin kukkapenkistä jotai vanhaa kanta kait en tiädä.Muistelen vain että on olleet hänellä iätjaajat samoja kukkia.

sain mieheltäni juhannuskimpun jossa oli tälläinen tavallinen vaaleanpunainen lilja. mahtaakohan kukaan tietää mikä on tuon nimi..tekisi mieleni ostaa pihalle..on niin suloisen näköinen.

tässä toinen vähän parempi väri

Kyllä minun mielestäni ruskoliljoissa on aina noita pilkkuja ja väri on oranssivoittoinen, ei siis tumman punainen, kuten Railin kuvassa. Tuollaisia tummanpunaisia liljoja on myynyt ainakin eräs firma Valkealassa värililjalajitelmassaan ja sieltä niitä on meillekin tullut.

Kannattaa käydä vilkaisemassa ruskoliljapastalta niiden mallia ja kuvia - poikkeavat selvästi värililjoista!

Minen ymmärrä, tässä on kukkinut yleensä keltaisia,vaalenpunaisia ym .värejä, nyt kahtena kesänä on ollut vain tätä yhtä väriä, mutta kaunista sekin on.

Keltaiset kukkivat kuunliljojen seassa!

Minulla on nyt auki vain pari hassua liljankukkaa.

Meillä ei keltaiset vielä kuki, mutta nuppuja niissä on enemmän kuin koskaan. Muutamassa jopa yli 20 nuppua.

Tällaiset värililjat kukkii täysillä! On tosi tiivis pehko. Keväällä katsoin, että mahtuvatko edes kasvamaan? Taidan syksyllä laittaa vähän leveämmälle!

Hienot värililjat Vuokkiksella!

Minulla ei vielä noin isoa puskaa ,mutta jos jo ensikesänä olis isonpi,nämä on syksyllä istutettu vasta.Vär tosin on luonnossa paljon tummenpi vois sanoa että mustanpunainen salma valo vaalensi tosi paljon.

Minulla on saman näköisiä liljoja kun Merkuriuksella. Tänä keväänä niistä on varmaan joku syönyt latvasta palan pois, latvan ollessa vielä mullan alla. Latvat on syöty vain toisesta reunasta penkkiä, toisessa reunassa nuppuja on normaalisti. Mikähän voisi olla asialla? Ne ovat olleet kestäviä, ei ole tullut liljakukkoja eikä muitakaan murheita. Muut liljat hävitin liljakukkojen takia, näihin eivät kukot mennet vaikka olivat samassa penkissä. Että kukotkin ovat nirsoja.

Mun liljoja on joku käyny viime yönä syömässä. kolmesta on jäljellä vain varsi, kaikki lehdet on syöty,
ja yhdestä lehtien lisäksi kaksi auki ollutta kukkaa ja yks nuppu joka vielä odotti vuoroaan.
paskan perusteella syytän hiiriä. ja kyllä sen pitää joku isompi ötökkä olla, eikai edes liljakukot saa yhdessä yössä noin suurta vahinkoa aikaan? kun niitä täällä en ole koskaan nähnyt. surku kuiteski...

meillä vain keltaisia

Tänään kun Kermesina kävi luonani, niin tietenkin piti katsella kukkia. Ja hän huomasi, minun liljan varteni olevan ihan litteä. Kuvasin sen mutta lituskamaisuus ei näy kuvassa hyvin, laitan sen kuitenkin.