Lilja / Yleistä, Lilium

Mä niin tykkäjäisin noista värililjoista mutkun ne ei kerkiä mulla kukkia vaikka kuinka esikasvatan, nuppurievut vaan ruskettuu…

Liljat ovat ihania, mutta liljakukot eivät ole! surullinen Siksi en osta liljoja..

Onneksi täällä ei ole vielä kukkoja näkynyt. Olen muuten aina tökkinyt värililjat suoraan maahan vasta toukokuun puolenvälin jälkeen ja aina on ehtinyt kukkia. Toissa syksynä nostin monet liljat ja jaoin sipuleita ja istutin uudelleen. Viime kesänä ne kukkivat huonosti, osa ei ollenkaan. Saa nähdä miten käy nyt. Olikohan tuo jakaminen virhe?

Kyllä mun mielestäni liljoja pitää jakaa muutaman vuoden välein, muista kuitenkin kalkita ja lannoittaa, jaksavat kyllä sitten kukkia. Mä olen viskellyt vähän kalkkia joka vuosi, eivätkä ole siitä suuttuneet!

Viime kesänä eivät ehtineet kukkia kimppatilauksen liljat, oli myöhäinen lajike ja huono kesä. Toivottavasti ovat talvehtineet, piippoja ei vielä näy, eikä tarvitsekaan, kun on niin kylmää.

Koska täällä Etelässä voisi uskaltaa laittaa liljan sipulit maahan? Entäs esikasvatetut? Kestääkö yhtään hallaa? Vaikka on viileässä ja valoisassa niin esikasvatetuilla alkaa olla pituutta parikymmentä senttiä. Yöllä on ollut vielä pakkasta eikä maakaan ole lähelläkään kymmentä astetta, joka ainakin syksyllä istutettaville sipuleille on hyvä juurtumislämpötila.

Tää voi mennä ihan metsään, mutta sanoisin noin mutu tuntumalta, että ei kannata vielä laittaa maahan. Ainakin itse olen kuullut ohjeen, että liljat laitetaan hyvin lämmenneeseen maahan. Mutta varmasti joku osaa informoida paremmin =)

Liljansipuleiden paras istutusaika on syksyllä. Kevätmyynnissä olevat sipulit istutetaan aluksi suuriin ruukkuihin ellei istutus maahan ole heti mahdollista, ja siirretään sitten kasvupaikalleen ensi tilassa kun se on mahdollista.

Liljan sipulit istutetaan siis mahdollisimman nopeasti heti sen jälkeen kun ne tulevat myyntiin, joko suoraan maahan tai sitten ruukkuihin. Ruukkuihin istutetut liljat säilytetään viileässä ja valoisassa paikassa, jossa ei ole hallanvaaraa.

Esikasvatettujen liljojen ulos istuttamisessa täytyy huomioida että ne pitää peittää ja suojata pakkaselta, sillä muuten ne paleltuvat.

Tuo kaikki on kerrottu "Puutarha vuosi"-kirjassani, joka on aarreaitta vailla vertaa. En ikinä väsy kehumaan sitä kuinka hyvä ja helposti ymmärrettävä tietopankki se on

Mä olen sitten varmaan nähnyt unta tuosta “lämmenneestä maasta”. Muistaisin jostain englantilaisesta puutarhakirjasta joskus lukeneeni asiasta. Tai sitten en :wink:

Tuosta liljojen parhaasta istutusajasta on monta mieltä. Itse en ole koskaan kokenut mitään ongelmia kevätistutuksessa. Jopa kaupan viimeiset jo kasvuunlähteneet sipulit ovat maahan laitettuina alkaneet kasvaa, ja talvehtineetkin sitten kesän jälkeen. Ei sipulikasvit niin nökönnuukia ole, kunhan ostaa isoja sipuleita.

Liljat ovat minulle vielä uusi tuttavuus ja kaipaisinkin muutamaa vinkkiä. Ajattelin liljan sipulini laittaa tänään isoihin ruukkuihin, sillä kukkapenkit eivät ole siinä kunnossa vielä vähään aikaan, että niihin voisin laittaa. Penkit tarvitsee siis perustaa uudestaan.

Jostain luin, että etäisyys penkissä olisi hyvä olla 30 cm, voiko ruukkuun laittaa tiheämpään? Voiko laittaa tiheämpään jos meinaan ne vähän myöhemmin siirtää kukkapenkkiin? Minulla on halkaisijaltaan 45 cm:n ruukkuja, montakos niihin voisi laittaa jos meinaan pitää ruukuissa / siirtää myöhemiin penkkiin? Entä onko kääpiölajikkeilla (asiatic hybrid, New wave) vain korkeus matalampi, vai ovatko ne muutenkin pienempiä? Toisin sanoen voiko niitä laittaa tiheämpään? Entäs kuinka hyvin liljat kestävät ruukuissa hallaöitä, tarviiko peitellä tai raahata sisään?

Kiitos paljon vastauksista, toivottavasti en kysellyt samoja asoita ties kuinka monennetta kertaa, mutta en ainakaan selailemalla keskusteluja löytänyt äkkiseltään vastauksia. kukkanen

Meiko, jos myöhemmin ne penkkiin siirrät, niin voit istuttaa ne lähes vierekkäin - katso etteivät toisiinsa nojaile eli jätä pieni hajurako :slight_smile: Luin just tuota toista ketjua jossa puhutaan kukkasipulien ja mukuloiden istuttamisesta, ja siellä Valtsu mainitsi että liljan sipulit ovat vähän herkempiä kylmälle kuin jotkut muut. Eli harsolla kylmältä suojaus öisin, ja jos pakkasta tulee niin nostat ruukun sisälle sellaisen yön ajaksi.

Mulla jäivät liljalaatikot vahingossa hallayöksi ulos, mutta eivät oleet vahingoittuneet yhtään. Vähän säikähdin, että nyt meni koko satsi, mutta ei mitään vaurioita.

Onkohan tällainen käytös ihan normaalia? Siis valkolilja tekee nuppujen tilalle ruskeita kahvipavun näköisiä pallukoita, joista alkaa versoa lehtiä. Otin yhden irti ja se näytti pikkusipulilta, jonka laitin sitten multaan, saa nähdä lähteekö kasvamaan...

Poikasiahan ne on, itusilmuja.

Okei, kiitos.

Kukkiikohan sitten tämän vaiheen jälkeen?

Siis kun ei ole kukkinut vielä lainkaan. Toin kellarista pari kuukautta sitten ja pidin ensin sisällä ja sitten parvekkeella.

Joku muu varmaan tuntee valkoliljan seksielämää paremmin kuin minä. Siispä sanon, että kukkii varmaan ajallaan =DD

Ruukutin tuossa äskettäin joitakin valkoisia Oriental-liljan sipuleita (ostin kun halvalla sain). Täytyy laittaa maahan sitten syksyllä. Oriental-liljojen sanotaan olevan vahvatuoksuisempia kuin värililjojen, odotan innokkaasti näiden nousua, kukintaa ja tuoksua. Samalla saan tuoksuverrokin, kun en tiedä yhtään onko nuo minulla penkissä aikaisemmin jo olleet väri- vaiko oriental-liljoja.

Laitoin liljan sipulit kuukausi sitten multiin. Kukkiiko ne eka vuonna? Nimin. Aloittelija liljoissa