Araminta, noi mun itäneet liljat on Jelitton siemenistä kylvettyjä ja koska eivät viime syksyyn mennessä olleet itäneet, niin säästin liudan kylvöpurkkeja ja näitä sitten alkoi näkyä jo huhtikuulla. Siellä on varmaan 20 muuta siemenpurkkia, jotka taidan kopistella kompostiin, kun mitään ei oo ilmaantunut.
Näyttäisi jakaminen ja liljapenkin uudistaminen saaneen aikaiseksi oikean "monsterililjan". Nuppuja on ihan mahottomasti, ja useammassa kerroksessa, varsi on tosi paksu ja vähän litteä neliskanttinen. Ikävä kyllä varsi on melko lyhyt ja lilja makaa muiden liljojen jaloissa. Mielenkiinnolla odotan kukintoa.
Ostin ruukkuun vain erivärisiä lilan ja punaisen sävyisiä sipuleita, mutta ainakin yhdestä sipulista putkahtikin keltaisia kukkia, joilla on todella matala varsi.
Tässä huumaavasti tuoksuva 'Altari'.
Ja lisää keltaisia liljoja putkahtelee, vaikka ostin vain liiloja ja punaisia lajikkeita!
Mielenkiinnolla odotan, että mitenkähän paljon oransseja ja keltaisia liljoja tuonne alapihalle lopulta ilmaantuu... Olen ostanut lähinnä "hempukkasävyisiä" ja niille kavereiksi ihan tummia, ja kun minulla tuossa yläpihalla on jo ihan riittävässä määrin noita oransseja sun muita, haluaisin kovasti pitää tuon uuden alueeni hemppiksenä. Ylläripylläri, ensimmäinen auennut lilja oli kelta-punainen sävyltään Tuoksu siinä kyllä on mahtava, mutta jos nyt ne muut sentään olisivat edes suunnilleen sellaisia, mitä luulin ostavani...
Mielenkiinnolla odotan kyllä myös tuonne yläpihalle istuttamieni Conca D'orien kukintaa. Ne alutkin on jo niin rotevat, että jahka kunnolla asettuvat, on lopputulos varmaan aika komia. Samoin jännään kerrottujen tiikerililjojen kukintaa, kuvissa näyttävät niin jänskiltä
Liljapenkki on tosi kurjassa kunnossa. Nuppuja on kovasti ja kasvavatkin, mutta lehdet ovat nuutuneita ja ruskeita. Toivottavasti kukinnasta pääsen nauttimaan edes jonkin verran.
Nämä nyt kukkii komeesti..mikä lie laji kyseessä onkaan..
Mapira. Luonnossa tummempi.
Parvekkeella kukkii
Easy samba
Orange electric
ja Patricia´s pride
Tämä ostettu Royal sunsettina, en tiedä onko, väri on aika halju
Regale
Mapira/Landini/Dimension joku näistä, kaikkia olen pihaani istuttanut. En näitä toisistaan erota.
Tiikerililja Night Flyer
Kaikki ovat kuvassa enemmän punaisia, tuota tummuuttaa on niin vaikea saada kuvattua. Ihania ovat.
Enhän mie tietenkään ole nimeä juurelle laittanut...mut on niin kaunis...
No tuo on se Sweet Surrender, valkoinen tiikerililja, jota mulla piti olla, mut tulikin oransseja.
Vau,makee nimi hällä kiitos Kyssis
Kyssis, mulla on tuota valkoista, mutta kun tilasin lisää olivat oransseja. Olivatko sun oranssit Eurobulpilta?
Ei, mä ostin Helsingin puutarhamessuilta-13, Ruposen pisteestä, myyvät kuulemma Viherpeukaloiden tuotteita.
Olisiko virhe sitten tapahtunut jossain isossa kukkatukussa keskieuroopassa? Mä en tykkää niistä oransseista
Mulle on sitte sattunu vahingossa oikeat sipulit pussiin, nuo on Viherpeukulta
Varmaan viime syksynä saatu kaupantekijäisiksi, en oo hirveemmin ostellu liljan sipuleita (paitsi tänä kevään alesta)
Mä kyllä onneks tykkään näistäkin. Yksi sipuli on oikeanlainen ja kukkii hieman myöhemmin.
Ostin viime syksynä valkoisia lisää, nyt nupullaan, saa nähdä ovatko mitä pitää, vaaleita ainakin.