Lintu, Osa 2 (alk. 4.5.2016)

Kasvettelin koemielessä kesällä Hamppua, niistä tuli oikein koristeellisia, nyt olen seurannut kuinka pikkulinnut hakevat niistä kilpaa siemeniä! :slight_smile:

Meillä lähti hamppu kasvaan joskus lintulaudan alla, auringonkukan siemenissä oli ollut niitäkin, tai sitten joku teki jekkua … En tunnistanut oli mikä hamppu oli  kyseessä.

Yli 200 joutsenta tuossa lähellä pellolla tien molemmin puolin. Auton saa pysäyttää kun herrasväki kävellä kääköttää tien yli. Kolmannes melkein tämän kesäisiä harmaita lintuja. Kohta nekin ovat todella rasite ja vitsaus.

Lehtiä tonkin pihassa pikkuisen ja tintit tuli katsomaan jälkeeni, taisivat löytää jotain pikkuötököitä lehtien seasta ja alta. Kaksi närheä yllätti ja kävi tutkimassa pensaiden alla. Aika nätti lintu mutta en sitä haluaisi vakiasukkaaksi pihaan.

Uusi pesintäkausi on alkanut Atlannin tuolla puolen. Valkopäämerikotkan pikkuiset kuoriuituvat melkein samaan aikaan.

kuulostaa uskomattomalta. tuolla pimeässä märässä jouluviikon yössä mustarastas tapailee lauluaan. ei se ihan täydellistä ole mutta hyvä yritys kuitenkin…

Joutsenia kymmenkunta tuossa Toisveden pohjoispäässä Tulijoen alapuolella. Herrasen alasessa niitä talvehtii normaalisti mutta ei täällä meidän lähellä ole tähän aikaan ollut.

Mustarastas lauloi, on kevät!

Meilläpäin on alkanut tikat olla aktiivisia, aamulla yksi kaveri nakutteli lyhtypylvästä ja viereisessä koivussa kaksi pienikokoista tikkaa lauloi, kai se tikankin ääni on laulua :slight_smile:

Tuli puheeksi äitini kanssa palokärki ja aloin miettiä miten usein sitä näkee ympäri Suomea. Äiti ei ole ikinä sellaista nähnyt. Tässä Tampere/Ylöjärvi/Nokia alueella näin ensimmäisen palokärjen noin kolme vuotta sitten, sen jälkeen olen tehnyt niistä havaintoja lukuisia kertoja. Helpointa se on huomata äänen perusteella, on jotenkin taitava piilottelemaan puiden latvoissa niin kookkaaksi linnuksi… Melkein jo odotan metsään mennessäni josko kuulisin sen kauniin äänen.

Oon nyt uusinut pihan linnunpöntöt, vanhat oli hyvinkin rähjäiset ja tiensä päässä, ja tikka oli nokkinut pönttöjen aukot tosi suuriksi. Pöntöt olleet koko sen ajan kun oon tässä asunut tosi isossa käytössä  tinttien pesinä. 

Lueskelin ja löysin tietoa että 32 mm aukko on sopiva mm. talitiaisille. Sillä koolla oon nyt hommannut 4 uutta pönttöä, kaksi niistä on jo puissa kiinni ja kaksi kiinnitetään muutaman päivän sisällä. 

Oon seuraillut että miten tintit ottaa vastaan ne uudet pöntöt ja minusta kyllä vahvasti näyttää ettei niitä ole käyttöön kelpuutettu. Niiden vanhojen rämien päällä jo kävi kova kuhina mutta kun uudet tuli tilalle niin kyllä hiljeni liikenne siellä.  Se lentoaukko näyttää minusta niin pieneltä että piti oikein ottaa työkalu käteen ja mitata sen halkaisija. No kyllä se on just sen 32 mm.

Tintit vaan näyttää niin pulskilta että oikeesti epäilen mahtuuko ne menemään niin pienestä aukosta !

Viime viikonloppuna poikani lapsineen teki mulle uuden pöntön ja siihen pyysin tekemään  isomman aukon. Se pönttö sijoitettiin niin etten näe kovin tarkasti millaista elämää sen ympärillä on. En siis pysty nyt vielä vertaamaan noita pönttöjen kahta eri lentoaukon kokoa siihen kumpi on halutumpi käyttöön.

Millaset kokemukset teillä muilla on noista lentoaukoista. Mahtuuko tosiaan talitintti siitä 32  millin aukosta hyvin menemään sisään ja ulos ?

Talitintti mahtuu siitä, sinitiainen mahtuu 28 millin aukosta. Meillä tikka käy yrittämässä tintin pönttöihin mutta ei mahdu, vähän isompi reikä niin tikka saa tinttipaistia.

Tässäpä BirdLifen sivulta mitat

A = pöntön leveys sisäpuolelta
B = seinälauden korkeus
C = lentoaukon halkaisija  (cm)
D = lentoaukon keskipisteen etäisyys seinän yläreunasta

Laji                                        A    B       D                                                                                                     Muuta                                                                                                                                                                            huomioitavaa
sinitiainen, kuusitiainen       10    25    2,8    7    
hömötiainen, töyhtötiainen    10    25    2,8    7                Pönttö kannattaa täyttää sahanpurulla, lahopuulla tms.
kirjosieppo, talitiainen, lapintiainen    10–12    30    3,2    8    
leppälintu                              12–15    28    7    8    
kottarainen, käenpiika            12–15    35    4,6    8    

Bongaa päivä pihalla https://www.birdlife.fi/tapahtumat/bongaa-paiva-pihalla/  
Eilen nähtiin mökillä merikotka, eikä korkealla lentänyt kuten yleensä.  Kyllä on mahtava ja uljas lintu.

Meillä on pihassa Satakieli, poikamies, laulelee ikkunani alla kaiket yöt serenaadiaan. :Wow:

https://www.youtube.com/watch?v=1Vb1ueYvKYc 
Kolhoosiko tämä…

“Suohaukkoja” tässä saatu ihailla jonkun kerran, tänään viimeksi näin suuren tummanruskean haukan liitämässä yhdellä niitty aukealla.
Joitain viikkoja sitten saalisti aikalailla tuossa pihapellolla myöskin tummanruskea haukka ja lensi jopa niin läheltä taloa, että sen varjo lankesi ikkunaan.  Monta ohilentoa se teki sinä päivänä ja ottikin onnistuneesti tuossa reilun 15-20 metrin päässä jotain, luultavasti räkätin, niitä täällä piisaa.
Oli kyllä upea ja kookas lintu yksilö, oikein ylväs koukkunokka. :rolleyes:

Eilen, kun käytiin Mustilassa, kuultiin käen kukkuvan ekaa kertaa tänä vuonna.

Västäräkin pesästä kuistilta avopöntöstä oli kadonnut kaikki 6 munaa, pesä ehjä. Mikähän vei? Punakylkirastas on saanut poikaset, säksätti minulle ekaa kertaa. Pesii kuistin pääskylaudalla, kuinkas muuten. Toinen telkkä hautoo yhä.

Orava tai tikka voi olla munavaras…

Fasaaniherra juoksi tien yli tänään keskustan tuntumassa. Jarruttaa tarvi, muuten olisi tullut kolari. Aiemmin niitä oli runsaasti mutta eivät näköjään kokonaan kadonneet vieläkään. Komia poika se oli.