Niin ja täällä on haikarat.
Kerran näin nuoren haikaran meidän puiston purossa.
Veljeni osasi kertoa, että se on ilmeisesti eksynyt sinne ja huutelee.
Jossain vaiheessa oli lähtenyt pois.
Niin ja täällä on haikarat.
Kerran näin nuoren haikaran meidän puiston purossa.
Veljeni osasi kertoa, että se on ilmeisesti eksynyt sinne ja huutelee.
Jossain vaiheessa oli lähtenyt pois.
Koko kevättalven, vaikka oli vielä lunta ja pakkasta, tinttejä kävi syömässä vain joku silloin tällöin. Kun lämpimän jakson jälkeen kylmeni ja satoi lunta, on paljon vilkkaampaa. Joskus kolmekin samaan aikaan syömässä.
Tänne en eksynyt joku tinttilauma, monta kymmentä on porukassa. Omat tintit ei saa syödä ollenkaan kun nää rohmut syö kaiken.
Osa tinteistä muuttaa, osa pysyy paikkauskollisena. Olen myös huomannut että joskus niitä ilmestyy yhtäkkiä monta vaikka ne välillä ovat olleet näkymättömissä.
Ostin pussillisen halvimpia omenoita. Leikkasin kaksi neljään osaan ja laitoin ulos. 14 mustarastasta samanaikaisesti nokkimassa, talipötköt hupenee myös. Yksi ruokaili jopa lintulaudan reunalla taiteillen. Meillähän satoi nyt päivällä 10 cm lunta.
Kevään ensimmäinen västäräkki ilmestyi katolle. Toivotin tervetulleeksi.
Aamulla oli neljä tikliä samaan aikaan lintulaudalla. Ei siellä varmaan montaa siementä ollut mutta yksi sellaisen löysi nokkaansa ja toinen koitti ottaa sen itselleen. Vein sitten lisää siemeniä vaikka piti jo lopettaa ruokkiminen. ![]()
Mä siivosin tänään lintulaudan ja maan sen alta siemenistä. Laudan nurkkiin jäi vähän jotain rippeitä. Jätin katon laittamatta takaisin, saa huomiseksi luvattu sade osaltaan hoitaa putsausta.
Nyt kattelen kun tintit häärii laudalla ruuan toivossa ja tunnen itteni raakalaiseksi ![]()
Kun tulin lenkiltä niin käenpiika lauleli mun pihalla ja varmaan naaras vastasi tien toiselta puolen metsiköstä. Viime vuonnakin niitä kuului, missähän niiden pesä mahtaa olla?
Onnekas olet ollut, vain kerran olen äänen kuullut.
“Pesä pöntössä tai puunkolossa. Ei pesäaineksia. Pesimälintuna avoimissa metsissä Etelä-ja Keski-Suomessa, harvinaisena vielä Metsä-Lapissakin. Suomen pesimäkannaksi arvioitu 5.000–15.000 paria. Kanta on taantunut voimakkaasti. Muurahaiset ja muurahaisten munat on valittava piipitys”
https://luontoportti.com/t/2234/kaenpiika
Muoks linkki toiminee nyt
Muurahaispesiä täällä riittää, onpa niille ainakin sitten syötävää.
Linnut tuntuu edelleen olevan erittäin nälkäisiä. Punarintakin kävi taas lintulaudalla. Niin pitkään ruokin kun luvataan yöpakkasia.
Mä laitoin myös tänään vähän sapuskaa lintulaudalle kun linnut kovasti siellä lennähteli aamulla. Olin jo lopettanut ruokinnan ja linnutkaan ei enää oo pahemmin ruokaa käyneet haeskelemassa.
Nyt just kattelen kun sinitiainen lennähti pois tarpeeksu syötyään ja vuoroaan oottanut punarintainen pieni lintu siirtyi sen jälkeen ruokailemaan.
Kas, västäräkki tossa pihanurmella kävelee ![]()
Pääskyset tullu, ei meille mutta siskolle. Niille tulee aina Pääskyset ja muutkin linnut paljon ennemmin kuin meille.
Kyllä on linnut nälkäisiä, mustarastas yritti kiskoa matoa nurmikosta vieä kymmenen aikaan…
Pääskyset lentää korkealla, se tietää poutaa. ![]()
Meille tuli eilen pääskyset💓 Viitakerttunen tulee samaan aikaan. Iso kurkiaura muutti suoraan yli kohti pohjoista. Valtavia kailottavia hanhiparvia useita.
Viikolla tännekki vasta pääskyset tuli.