Lintu, Osa 2 (alk. 4.5.2016)

Täytynee alkaa tunnistamaan lintuja, uudessa kodissa eri äänipiiri

Tänään näin taas rautiaisen - sen opin vasta tuntemaan. Mutta erottuuhan se ihan hyvin muista - vaikka vaatimattoman värinen onkin. Kinasteli järripeipon ja punarinnan kanssa ruokapaikalla. Ja sain uuden linnun bongauslistaani, sillä näin vihdoin ensimmäisen västäräkin tänä kevänä.

Sinitiainen erehtyi istahtamaan mun päähän tänään. :slight_smile: Istuin ihan hissun kissun kuistilla työpäivän jälkeen ja sinitiainen pyrähti ihan viereen. Sitten se päätti lennähtää mun pään päälle. Pienet kynnet tarrasi tukkaan, mut heti se kyllä huomas erheensä kun mun hartiat kohos korviin kun vähän säikähdin. :smiley:

Telkkä-pariskunnat ilmesty tänään, tuolla pellolla ne uiskentelee toivottavasti myös jäävät asustelemaan.

Dodii, varpunen bongattu. :slight_smile: Tuulosen kauppakeskukseen piti mennä, että varpusen näin. Voi minun päiviäni. (Tuulosessa on muuten hyvä puutarhamyymälä. Siellä on hyvä valikoima ja ostin tänään amppelin pikkukukallista orvokkia, oranssi-liila yhdistelmän. Runsaskukkainen amppeli 6 e.) Kotoa kun lähdettiin, näin myös pihatien varressa punakylkirastaan. Nyt mulla on 38 lintua listalla. :slight_smile:

Käläkäläkälä Hanhiparvi lensi kalkatellen matalalta yli, ainakin 30 ehdin laskea, tummia tundrahanhia arvelin näkeväni. Tiira.fi sivustolta varmistin oikean lajin. 40 tundrahanhen parvi oli kuin olikin bongattu aamupäivällä siiveniskumatkan päässä, ei muita havaintoja tänään täällä idässä. 

Tapaavat muuttaa hurjan isoina parvina kohti koillista touko-kesäkuun vaihteessa. Järvellä niitä on helppo kiikaroida 3500-10 500  ohilentävää hanhea yhdessä päivässä ei jää kuulumatta.

Arktinen muutto on varmasti melkoinen spektaakkeli. Olet Valtsu hyvän reitin varrella, kun pääset seuraamaan ruuhkaa ilmatilassa.

Västäräkki ja haarapäästy bongattu. :slight_smile:

Ja tänään kottarainen - pitkästä pitkästä aikaa! En tiedä kuinka monta vuotta meni.

Aina vaan ja edelleen toimitan ruokaa lintulaudalle. Kun on niin pakkasia ja lumikuuroja vielä - voihan Pekka Pouta! Tiaisia, punatulkkuja, vihervarpusia, mustarastaita, närhejä käy. Ihan sama keitä käy, haluan auttaa ketä tahansa lintua selviämään, kun on tällainen hemmetinmoinen kylmiskevät.

Sinitintillä oli tänään puussa “täriseväisiä”.
Mun pappa nimitti poikasia aina noin, kun ne täristää siipiään, kun kerjäävät ruokaa emoiltaan.

Onneksi täällä on jo lämpimämpää, sillä monesta pöntöstä kuuluu piipitystä.
Havaittu ainakin sinitiainen, kirjosieppo ja kuusitiainen pönttöpuuhissa.
Ilta-auringossa näkyi aika paljon lentelevän hyönteisiäkin, eli sapuskaakin riittää.
Ja räkäteillä on taatusti jo maassa poikaset, sen verran kovin jahtasivat varista tänään.

Lenkiltä tullessa kuulin aivan oudon linnun äänen, luulin ensin että on sammakko kun kuului lammikolta. Sellainen tikkyy…tikkyy… ääni se oli. Nauhoitin se ja tytär rupes innossaan jäljestämään mikä vois olla, oli kyllä kuullut sen ennenkin. Viimeinen selvisi että on taivaanvuohi, en ollut ennen kuullut kun sen siipien havinaääni, kun se sulkeltaa taivaalla mutta selvisi että tällä linnulla on kolmenlaistakin ääntä. Niitä on kaksi, pariskunta ja tuolla ne raukat värjöttelee kylmissään. Minkähän laisessa paikassa mahtavat pesiä?

Talitiainen valitsee naapurinsa samanmielisten joukosta.

Nyt ehti kirjosieppo meidänkin pihapiiriin. Tykkään kyllä linnuista, mutta kirjosieppo…ei niin kiva. On aika hanakka ajamaan pesiviä tiaisia pöntöistään ja sitten pesii kuolleiden poikasten päälle.

Joka vuosi saapuu torpan takana olevalle pellolle kurkipariskunta. Kurkia olen nähnyt muualla  jo viikkoja sitten, mutta ensimmäisen kerran nyt vasta torpan takana. Olivat varmaan pettyneitä kun pelto oli kynnetty. Ruohopellolla on varmasti parempi löytää syötävää. Nyt niitä oli kolme ja aivan aitani takana. Sieltä oli hyvä niitä seurata.

Suomi 100 lintubongauslistaan pääsin lisäämään hiirihaukan, sinisuohaukan, taivaanvuohen ja järripeipon. Kumma homma ettei ole näkynyt vielä yhtään kanahaukkaa, vaikka niitä on täällä normaalisti pilvin pimein. Yleensä käyvät kiertelemässä viiruhäkin yläpuolella. Mutta ei näy, eikä kuulu. 

Luontoretki kiikareiden kanssa tänään tuotti 3 uutta lintua listaan: rantasipi, leppälintu ja keltavästäräkki. Eka Teuronjoen rannasta, toinen Pääjärven rantametsiköstä ja kolmas parvena hiljattain kylvetyltä pellolta. Teuronjoen koskipaikkoja käytiin katselemassa ja yhden vesilintupariskunnan sain tähtäimeen suvantokohdasta, mutta lipuivat sen verran pian pois näkyvistä, etten oikein ehtinyt kunnolla katsella. Epäilen isokoskeloksi.

Käki kukkui tänään oikein urakalla. Heti kun saapuu, pitää ruveta valtaamaan reviiriä. Kukkui tosi lähellä ja harmitti, etten saanut kuitenkaan kiikareihin, sillä en merkkaa listaan ennen kuin on näköhavainto. Hienoa oli kyllä kuunnella ja vielä äitienpäivänä, kun oli pitkästä aikaa keväisen lempeä ilmakin.

Ihana on ollut seurata kun tintit on vallannet kaikki pesät pihassa,kunnes eilen saapui kirjosiepot ja kas kummaa…tänään oli puolet pöntöistä vallattu. No elämä on…

Käki kukkui äsken täälläkin kun Outan kanssa käytiin iltalenkillä.