Meilläkin isäntä suostuisi sen varmaan rakentamaan, mutta kun ei ole, mihin rakentais. 600 neliön tontilla iso talo ja 2 auton talli. Pihan koko on 16 m x n.5 m plus pieni kaistale länsi- ja pienenpieni kaistale pohjoispihaa. No, tärkeintä, että se piha yleensä on olemassa ja tähän asti perhe on vielä jotenkuten sietänyt mun taimikasvatukseni (tämä on ensimmäinen kerta). Kyllä ne vielä tulee kiroamaan monta kertaa, kunhan mä saan kaikki koulittua, mutta toivottavasti kasvatus onnistuu sen verran hyvin, että kesän kukkaloisto korvaa kaiken.
Nyt ne taimet ovat sitten päivät terassilla ja yöt sisällä. En ole uskaltanut jättää yöksi, kun on ollut pakkastakin muutama aste. En viitsi ottaa riskiä, sadat työtunnit menisivät hukkaan.
Terassin pöydällä olevat taimet ja yhdellä ikkunalaudalla, äsken otettu kuva. Olkkariin jäi vielä osa taimista.
Tilava terassi:)
Ohoh, onhan Pirkko-Martatalla paljon taimia. Onneksi minulla ei noin paljon, kukaan ei tosin tiedä kuinka paljon tulee vielä, kun loput kylvökset itää, mihkäs minä niitten kaa sitten joudun? Pitäiskö laittaa terassille hyllyt ikkunan eteen ja lämmitys? No Isännyys ei taida rakastaa sähkölämmitystä "hukkatilassa".
Meillä ainoa aurinkoinen ikkuna on sohvapöydän takana olohuoneessa :(. Siihen ei paljoa mahdu, mutta onneksi älysin: onhan meillä ullakko! Sinne muuttivat salkoruusujen koulitut taimet eilen ja toivoa vain sopii, että ei mennä kamalasti öisin pakkasen puolelle. Toisaalta olen tuumannut, että jos siellä on nyt tarennut yöpyä, pärjäilevät salkoruusutkin.
Kun päivät vielä pitenevät ja auringon kaari nousee korkeammalle, saan kuistinkin hyötykäyttöön, paistaa sinne sentään aamupäivän ja taas iltapäivän. Vähän kyllä hillitsee tilanpuute esikasvatusta.
Peitä ullakon taimet pakkasöiksi parilla kerroksella harsoa, niin varmasti säilyvät hengissä.
Taimia on niin paljon jo että olohuoneen lattiallakin on jo laatikoita, osa tietysti pöytien alla, ettei vaan kukaan niitä tallo jalkoihinsa. Lisätilaa pitää alkaa ruinaamaan väliaikaisella ikkunalaudalla olkkariin.
Pirkko-Martta mihin sinä kaikki nuo taimet laitat, et kai omalle pihalle ihan kaikkia ? Myytkö vai mitä ?
Isälle, siskoille, veljelle, muille sukulaisille. Ystävät ja sun muut tuttavat, ilahtuvat kovasti valmiiksi kasvatetuista taimista. Sitten loput taimien vaihtopäiville myyntiin. Jos jää!
jos on auton peräkärri ja lämmin autotalli niin laittakaa taimet peräkärriin ja sitten aamulla ulos ja illalla sisään.tietysti voi muilla autotallin käyttajillä olla jotain sitä vastaan. mutta helpottaa kantamista.
Onpa hyvä ja napakka idea iesteriltä tuo peräkärryn käyttö nyt vain täytyy heivata miesväen rojut pihalle ne ei pakkasia pelästy
Nyt alkaa siis ikkunatilat loppumaan, vaikka ei minulla ihan kamakasti taimikippoja olekkaan. Tässä tämän päivän uusi viritys, kilpailussa paikasta aurinkoon. Verhotangosta roikkumaan pikkaiset taimikipot. Siinäpä tuutii pikkaraiset... ( Orvokit)
Mitä arkipäivän neroutta! Mulla on homma vissihin viä hallinnas, ku ei oo tarvinnu aiva hirveitä virityksiä askarrella. Kaikki ikkunalaudat on täynnä ja se varmaan risoo huonekasvejani, jotka joutuvat etäämmälle ikkunoista. Äiti tuo lomahoidokiksi omat rehunsa johonaki vaihees ja sitten jo kysytähänki organisointitaitoa, mutta sitähän mulla on... Ja onneksi poikakaverilla on vielä ikkunatilaa... Nuo hyllyviritykset on kyllä aika kiinnostavia, ehkä jourun turvautumahan niihin johonaki vaihees.
Virityksiä täälläkin.
Muuallakin ollut kuva, mutta tänne taitaa kuulua oikeasti. Näin meillä osa taimista oleilee...
Lattiallekkin on joutunut jo suurin osa taimikipoista, pianon, sohvan, tuolien päälle, penkkien ja pöytien alle. Tänään aamulla löysin yhden astian penkin alta, tietenkin melkein kaikki taimet menehtyneet. Olivat vielä piispankukkia. Ei kyllä hajuakaan millaisia tulee, jostain siemenkirjeestä olen ne ottanut.
Tässä kuvia tämänpäiväisistä taimipaikoistani.
Siinähän ne nyt ovat, muutama astia on vielä isännän työhuoneen pöydällä.
Tottakai piti töpeksiä, kaksi samanlaista kuvaa tuli tietenkin.
Herttinen sentään