Lisävalaistus

Voisiko tuota Osram Fluoraa käyttää jotenkin myös tähän vuodenaikaa? Oli niin kiva keväällä kasvatella kasveja sen alla.
Jos putken alle laittaisi vaikkapa riippapelargonian (jonka haluaisi talvettaa), kasvi ei silloin pääse lepokauteen? Vai pääseekö?

Ei kai pelargoniaa tarvi pakottaa lepokauteen. Mulla on yx riippapelargoni ollut sisällä ikkunalla jo toista vuotta. :wink:

Pelargoniahan tykkää valosta. Kai mieluummin olisi viileässä talvella, mutta kyllä se ihan huoneenlämmössäkin menee hyvin, kun saa riittävästi valoa. Mulla on aina joskus ollut olkkarissa yksi pelargonia koko talven ihan vain luonnonvalossa. Hyvin on voinut ja kukkii ympäri vuoden. Kukkii ne kyllä tuolla mun viileässä talvetushuoneessakin aina koko talven. Sääli, kun käyn siellä vaan silloin tällöin kastelemassa. Pitäiskin ehkä taas tuoda yks olkkariin katseltavaksi.

En sitten tiedä siitä lepokaudesta, mutta jotenkin sitä pelargonioiden (ja verenpisaroiden) lepoa niin paljon korostetaan.Jos asiaa miettii vähän laajemmin, niin eivät ne pelargoniat siellä Etelä-Euroopassakaan taida ennättää levätä.

Kokeilen sitten tuota Fluoraa, koska se on tällä hetkellä joutilaana ja ei taida tuo sähkönkulutuskaan olla suurta.

Hyvin on viime kesän riippapelargoniat säilyneet hengissä Fluoran alla, vaikka ulkona on niin pimeää.
Innostuin hankkimaan vielä toisenkin samanlaisen  putkivalaisimen, sillä parin viikon kuluttua viimeistään täytyy aloittaa taimikasvatus siemenille (ne myös riippapelargoniaa).

Bilteman 45W ESL taitaa olla kustannustehokkain kasvatusvalo ikinä, 6.99W, värilämpötilakin kohtuullisen pirteä 4000K, tavalliseen E27 kantaan. Joku sopiva valaisin missä hieman heijastinta (vaikka joku työvalo) ja sillä pysyy kasvit hengissä hyvin talven.

Tuo pitäs kirjoittaa heti ylös, kun on niiiin hatara pää.

Tarkistakaa varastotilanne ensin myymälästä, ainakin ennen kuin jos lähdette vartavasten hakemaan. Chili-immeiset (ja ehkä jotkut muutkin “sisäkasvattajat”) tietää tämän ja hyllyt on välillä tyhjia.50W "laatuESLit"on luokkaa 25€ ja epäilen vahvasti, ettei ero ole kuitenkaan kummoinen. Ja tosiaan 45W alkaa olla jo sellainen teho että kasvikin sen huomaa, mutta kannattaa muistaa siltikin riittävän pieni ala ja riittävän läheltä. PK-seutulaisille ja pohojalaasille kanssa vinkki että Suomen Lamppupalvelu Olarinluomassa/Seinäjoella myy loppuun 120W ESLejä 30€ kappale muistaakseni 6400K (päivänvalo) ja 2700 (kellertävämpi). Niissä on E40-kanta joten on sitten pitää olla heijastin jossa on sellainen kanta kiinni. Niillä valaiseekin sitten jo hieman isomman taimiston, vaikkei se tietenkään mikään natikka ole, muttei ole natikan hintainenkaan.

Juso, näetkö Bilteman luettelosta sen tilausnumeron?Yritin itse etsiä tuota lamppua, mutta en löydä.
Ilmeisesti ESL tarkoittaa energiansäästölamppua, kun muuten sellaista kirjainyhdistelmää ei löydy tuosta kuvastosta. Kuvasto on tosin Kevät ja kesä 2011.

Netistä löytyy www.biltema.fi -sivuilta nro 46326

46326 taitaa kulkea pienoisloistelampun myös.

siis nimellä myös…paljon on kirivirheitä kun katsoin mitä tuossa postasin asioista. 6.99€ eikä W. Meni tehot ja rahat sekaisin.

Pitkän harkinnan jälkeen päädyin tähän.

Tatin valitsema lamppu näyttää hyvälle! Kerrohan sitten kokemuksiasi onko millainen käytössä.

Jännä lamppu! Ymmärsinkö oikein, että tuolla nettikaupassa on ilmainen kuljetus? Suomeenkin?

Mulla on nyt tällainen  Ei ollut paha hinnaltansa ja siihen alle mahtuu 25 maitopurkinpersausta.

kukkakuisti, DealExtremessä on maailmanlaajuinen ilmainen kuljetus.
Dealis on myös Paulastiinan lamppu

Tuo paulastiinan lamppu olisi aika oivallisen oloinen, pitää pistää korvan taa :slight_smile:

Samaa ajatteli hän :slight_smile: