Lukinlilja, Hymenocallis

Tuoksun takia tämä olisikin varmaan parhaimmillaan ruukussa - terassilla tai huonekasvina. Kolme hassua sipulia jossain kukkapenkin keskivaiheilla ei taitaisi näyttää juuri miltään, mutta ruukussa noita erikoisia kukkia saisi ihailla lähietäisyydeltä.

[edit: Esikasvatushan taitaa tietenkin olla hyvä ratkaisu myös etelämpänä.]

Nelumbo, oletko siis saanut samat sipulit kasvamaan useampana vuonna vai ostanut vuosittain uudet? Laitatko useamman sipulin samaan ruukkuun vai yksittäin, niin kuin nämä huonekasvit näyttävät kasvavan?

Miten pitkäikäinen tämä yleensä huonekasvina mahtaa olla? Te, jotka kasvatatte lukinliljaa huonekasvina, miten usein vaihdatte mullan / istutatte uudelleen?

Zibuli, jos oikein muistan niin en saanut toisena vuotena sipuleihin eloa, olivat olleet viileäsäilytyksessä. Ja tämä nyt saattoi olla vain oma kämmi, mutta sen jälkeen olen suosiolla ostanut uudet sipulit keväällä, kun ne ei ole kalliita. Ja monta samaan ruukkuun. Tuoksu on mahtava ja olemus kauniin eksoottinen.

Sain tuon kukkimaan muistaakseni kolme kertaa, viime vuonna ei tehnyt kukkaa mutta hurjan kokoiset sivusipulit...olisiko kukinta jäänyt sen takia, olisi varmaan lannoitusta tarvinnut enemmän. Ihan tavallisessa kukkamullassa, ei ihan paahteessa parvekeruukussa kesät, talvet sanomalehden sisällä kuiviltaan. Istutin muistaakseni huhtikuun lopussa tai toukokuun alussa. Kannattaa sitä talvettamista kokeilla kuitenkin.

Muoks: talvetus viileässä, +5 ja +10 välillä asteet vaihteli

Tässä on satuesilta saatu lukinlija

Minulla lukinlilja on ollut ihan normaalina ruukkukasvina ikkunalaudalla 40 vuotta ja pelkkänä sisäkasvina se on kukkinut vähintään kerran vuodessa marras-helmikuussa.

Muutama vuosi sitten ryhdyin kesäisin pitämään sitä ulkona varjossa kuten lehtikaktuksiakin ja silloin se innostuu kukkimaan välittömästi ulkonakin. Kukintaennätys voi silloin olla kolmesti vuodessa. 2 sisäkukintaa (marras- joulukuussa ja kevättalvella) ja yksi ulkokukinta (kesäkuussa). Aina se ei kuitenkaan jaksa tuota kevättalven sisäkukintaa.

Ihana vaniljainen tuoksu!

40 vuotta! ihmetys ansiomerkki Silmu, vaihdatko mullat vuosittain? Tiedätkö, mikä laji sinulla on? Joissakin lajeissa on ikivihreät lehdet (ja juuri nämä taitavat olla parhaiten huonekasveiksi soveltuvia), toisilla lehdet kuihtuvat välillä.

Kyllä minä ihmettelinkin kovasti, mitä ylimääräistä puutarhurointia te oikein innoissanne teette, kun kuivatte ja kääritte niitä lukinliljoja sanomalehtiin etc. En osannut edes ajatella, että sitä on eri kantoja tai lajikkeita.

Zirpuli, minulla on sitten tuota vanhaa kantaa, koska se on ympäri vuoden rehevä ja vihreä. Ja vanhaa se tosiaan on, koska sain sen murkkuikäisenä 70-luvun alussa orastavaan viherkasvinälkääni. Henkilö, jolta sain sen tuolloin, kertoi että hänellä se oli ollut vuosikausia, eikä se koskaan hänellä kukkinut ja jospa minä onnistuisin sen kanssa. (Hyvin kannustettu!) Tuo kukkimattomuus hänen hoidossaan on ehkä johtunut valo-olosuhteista, hänellä oli itään avautuvat ikkunat. Minulla on ollut tuon ismeneliljan kanssa eri asunnoissa länsi- ja eteläikkunoita. Ja nyt täälläkin eteläikkunalla se pääsee vielä kesäksi ulkoilemaan.

Mullat olen aina vaihtanut näin keväisin. Välillä heitän vaihtomullan joukkoon merilevä& kanankakkarakeita, luujauhoakin välillä. Käytän tilavaa ruukkua, mutta kyllä se ahtaammassakin pärjää. Sipuli melko pinnalla. Olen surutta mullan vaihdon yhteydessä pienentänyt juuriston ruukkuunsopivaksi puutarhapuukolla ja repinyt sivusipulit, ettei siitä tulisi niin rehevää. Täysikasvuisia vihreitä lehtiäkin poistan välillä. Se vie yhden kukkalaudan, jos se saisi vapaana rehottaa.

Kun se kukkii vain kerran kesässä, en ole koskaan mieltänyt sitä sillä tavoin ulko- tai patiokasviksi. Kukkavanan kukat kestävät kyllä parisen viikkoa, kun vähitellen avautuvat, mutta toiset puolestaan lakastuvat. Mutta jos niitä sipuleita on monta samassa ryhmässä, kuten ymmärrän tuolta edeltä, niin a vot kukintaa piisaa.

Mulla lukinlilja on kuivana purkissaan jossain. Pitäisiköhän sekin kaivaa esiin.

Mulla on tuo huonekasvina ympäri vuoden

Jadeliila2 , hyvä että tuo on hengissä, omani on myös, mutta se piru ei vain ota kukkiakseen, vaikka on ollut jo 5 vuotta. Nyt vein se viileään talveksi, kokeilen auttaako se kukkimiseen :wink:

Linkki englanninkieliseen artikkeliin, josta ilmenee mm., että trooppista alkuperää olevat lukinliljat ovat ikivihreitä, kun taas kuivemmista oloista peräisin olevat kuihtuvat lepokaudeksi. Sukuja näyttää itse asiassa olevan kolme (Hymenocallis, Ismene ja Leptochiton), ja lajeja ja hybridejä vaikka kuinka paljon - niistä tietysti laajalti kaupan varmastikin vain pieni osa. Mukana myös kuvia ja hoito-ohjeita.

Edit: Jäin vielä miettimään istutussyvyyttä. Se on varmaan lajikohtaista myös. Joissakin tämän ketjun kuvissa sipuli on näköjään istutettu niin, että kärki on mullan pinnan yläpuolella; ostamani x festalis -hybridin pakkauksessa kehotetaan istuttamaan 10 cm syvyyteen eli uppeluksiin. Uskoiskohan? :-)

Hieno linkki ja upeat kuvat! Sieltähän raottuu mielenkiintoinen lukinliljamaailma.

Zibuli, ehkäpä tuon x festalis-hybridin voisi istuttaa syväänkin, kun se kerran nostetaan kuivumaan talveksi kuten esim. tasetit. Tämä ei kuitenkaan ole neuvo vaan ainoastaan pyrkimys ymmärtää tuota ohjetta. :)

Se mikä yllättää, on tuon festaliksen tuoksumattomuus. Eikö se kuulu tuohon Elisena-alalajiin vai ymmärränkö väärin?

No minä myös aluksi suivaannuin, että ovat menneet myymään minulle tuoksuttoman kukan. silmän isku Elisena-alasukua koskevan kappaleen lopussa kuitenkin kerrotaan, että jotkut hybridit perivät tuoksun toiselta vanhemmaltaan. Toivottavasti näin olisi tässäkin tapauksessa.
[editoitu typoja ja höpöjä]

Zibuli, eikö se ole tuo terälehtien käppyräisyyden (curling petals) periytyvyys, josta siinä lopussa on kysymys?

Muoks. joo, löytyi sittenkin vielä siitä tuoksusta. Hyvä!

Ymmärsin, että hybridi, jonka yksi vanhempi on I. longipetala, perii tämän terälehtien kiharuuden, ja jos toinen vanhempi on
I. narcissiflora, se saa lisäksi tämän tuoksun, tai jos toinen vanhempi on I. amancaes, se perii keltaisen värin.

Ismene x festalis on I. calathina x I. longipetala -> Jos I. calanthina on tuoksuva, mistä ei artikkelissa mainita, niin kaipa x festaliskin voisi tuoksua. Sittenpä nähdään ja pidetään sormet ristissä! - Artikkelissa on kyllä enemmän genetiikkaa kuin tällainen harrastaja koskaan tarvitsee, mutta mielenkiintoista näitä on lukea.

Eipä siitä kyllä aina ole sataprosenttista takuuta, että sipulipussissa on juuri sitä, mitä luvataan. Toivottavasti saan edes jonkinlaisen kukan kasvamaan!

Zibuli, kyllä se noin minunkin mielestäni menee, kun yritin oikein tarkkaan katsoa tällä puusilmälläni noita hankalia nimiä.

Sitten tietysti minua alkoi kovasti hämätä tuo Ismene calathina ja sen tuoksuisuus.

Löysin tälläisen Luonnontieteellisen keskusmuseon linkin, joka voisi olla suht. luotettava. http://kielo.luomus.fi/laji/?t=Ismene%20calathina&l=fi

Elikkä tuo Ismene calathina ja Ismene narcissiflora ovat nimenä synonyymeja. Tuoksuvia kukkia olisi siis tulossa.

Muoks. Kävin vielä tuossa linkissä ja sen ylläpito ei tosiaan ota mitään vastuuta tietojen oikeellisuudesta. Useissa muissa linkeissä, joissa kävin tuota tuoksuisuutta etsimässä, oli jokin ristiriita tai sitten ymmärrys ei riittänyt.

Onko kukaan nähnyt kaupoissa tai tilattavina sipuleina punakukkaista lukinliljaa? Googlessa oli kuva.

Minä en löytänyt edes kuvaa, laittaisitko linkin? Pakko saada punainen!

LukinLilja, tee Google-kuvahaku “red spider lily”

Kiitos Zibuli, minä koitin Ismene ja Hymenocallis-nimillä. Nyt Google antoi kuvia, mutta kukan nimi on Lycoris, eikä kumpikaan edellä mainitsemistani. Mahtaako olla eri kasvi, eikä lukinlilja ollenkaan?