Lukinlilja, Hymenocallis

Onkaan tuo varppina lukinlilja? Näyttää niin erinlaiselta mun silmiin

Niin näyttää. (Ja niin näytät sinäkin, Jadeliila! Olin melkein koko talven pois palstoilta, sitte mä tuun takasin ja täällä on joku ihme Jadeliila kakkonen, joka on yhtä kova höpöttään ja samalla murteella kuin se alkuperäinen :smiley: )

No sunnuntaina oon taas sama vanha jade :slight_smile: Se miksi oon nyt kakkonen on ihan oma tarinansa :smiley:

Tämän kummempaa linkkiä en osaa laittaa Floridata mutta jos tuosta selviäisi onko vai ei. Heimo on sama kumminkin.

Hienon näköinen se on, vaikkei taida lukinlilja ollakaan. En kyllä voi väittää, kun en suomenkielistä nimeä sille löytänyt :slight_smile:

http://kasvimaalla.blogspot.com/2007_10_01_archive.html
Täällä nimiteltiin higanbanaksi, onkohan japanin kielestä suoraan "suomennettu".

Sehän noissa kansannimissä varsinkin englannissa on, että monet eri kasvit voivat olla samannimisiä, ja yhdellä kasvilla voi olla useampi nimi.

Higan = päiväntasausviikko, bana = kukka. Kukkii Japanissa siis syyspäiväntasauksen aikaan.

Kaunis kumminkin. Taidan viikonloppuna alkaa etsimään mistä saisi sipuleita. Ainakin voisi kokeilla. :slight_smile: Aina on kivaa haaveilla kun jääkukat kukkii ikkunassa.

ebayssä näkyy olevan myynnissä sipuleita sekä siemeninä,huudossa ja myös osta heti,tällä nimellä sieltä löytyi punainen ja keltainenkin Lycoris,oon itse kahden vaiheella hankisinko sieltä,täytyy ensin saada tuo poika ylipuhutta et hankis mulle niitä.

Niinpäs löytyikin. Ikävä vaan että ne punaiset on kaikki Amerikassa ja sieltä ei saa tuoda mitään sipulikasveja eikä sipuleita. Voi kun niitä löytyisi vanhan mantereen puoleltakin. Traderasta en huomannut niitä ollenkaan, katsoinkohan väärällä nimellä.

tradessa kaikki myynti kukat ovat samalla sivustoilla missä muutkin kukat ovat myynnissä,ei ole vielä ainakaan ollut yhtään niitä myynnissä englannin huutonetissä ehkä saattaisi olla pitäis käydä vilkaisemassa,mitä olis myynnissä

mistä kaupoista olette löytäneet tuon tavallisen lukinliljan sipuleita? Puutarhaliike, vai saako tavallisista kaupoista? Prisman sipulivalikoimassa ei näkynyt ainakaan olevan…

Lukinliljaa tuli etsittyä länsi-uudenmaan kaupoista ja multasormesta, ei löytynyt…lieneekö myynnissä tänä keväänä ollenkaan…

Minä ostin omani Backasilta Vantaalta. Muualla en muista nähneeni, eipä ole tullut kyllä katseltuakaan.

Minun lukinliljassa on nuppu! Nyt varmaan istun sen vieressä niin kauan että se avaa sen nupun kauniiksi kukaksi.

Niin mullakii, mutta vasta n 10 cm korkea kukkavarsi.

Jos joku päätyy huutamaan ebaysta tuota punaista ja keltaista, niin voisin tulla mukaan kimppaan. Toimituskuluja kuitenkin tulee senverran, että ne kannattaa jakaa…

Laitoin sipulit ruukkuun maaliskuun alussa ja pian saan jo kukkia. 
Mielenkiintoinen nuppu!
(Tämän pitäisi olla siis Ismene x festalis)
lukinlilja

Nopeasti nuo nuput aukenivat - ja tuoksuuhan tämä. Tuoksu on voimakkaan mausteinen, ei välttämättä kaikkien nenään pelkästään miellyttävä. Tulee mieleen sellainen 80-lukulainen raskas iltajuhlaparfyymi (Opium/Poison ym.). Tämä on kuitenkin minulla terassilla, joten ei aiheuta päänsärkyä.
Kukkia on käytävä säännöllisesti tarkastelemassa lähietäisyydeltä.

Ismene x festalis

Toinen kukkavarsi tei peräti kuusi kukkaa, kolmatta vartta odotellaan. (Yksi kukkavarsi/sipuli)

Mistä vois johtua et mulla alimaiset lehdet rupesi kellastumaan,en mielestäin oo liika ees kastellut pitänyt vain tasaisen kosteana.