Lukupiiri

Mary Ann Shaffer ja Annie Barrows: Kirjallinen lukupiiri perunankuoripaistoksen ystäville

Parasta ja elämäniloisinta (vaikkakin traagista paikoin) mitä olen muutamaan vuoteen lukenut.

huisa, tasan samaa mieltä kanssasi tuosta kirjasta! Niitä kirjoja, joita lukiessa täytyy välillä ääneen nauraa, vaikka rivien välistä paistaa kovia kohtaloita. Suosittelen!

KIrjallinen piiri… ei kirjallinen lukupiiri. No, löytynee virheestäni huolimatta, jos joku tosissaan tahtoo.

Osaako joku suositella hyviä kirjoja muinaissuomalaiseen mystiikkaan liittyen? Olen lukenut joitain Havasteen kirjoja…mutta mielellään voisi olla vähemmän hömppiä… Kaari Utrion kirjoissa taidetaan kiertää koko Eurooppa, joten ei tule juuri suomi-tunnelmaa. Ehkä joku Waltari? Kunpa löytyis joku oikein helmi. Kaivopihan kirjapöydällä oli sarjakuvakirja nimeltä Perkele :smiley: …mutta jos ei nyt kuitenkaan sitä.

Kyllä Utrion kirjoissa pääsee Suomen tunnelmiin, en nyt tietenkään muista missä kirjassa parhaiten, muistaakseni Aurajoen rantojen seutuja 1100-luvulta on kuvattu enemmänkin, mutta kyllä niissä melkein kaikissa aloitetaan Suomenmaalta, pääsee sitten vertailemaan eri paikkojen tapoja. Kokonaan Suomessa tapahtumat ovat sitten niissä 1700-1800 -luvulle ajoittuvissa tarinoissa. Waltarilla on sama vika, Mikael Karvajalkakin aloittaa Euroopan vaelluksensa Suomesta. Varsinaisia kivikausijuttuja täytynee etsiä nuortenkirjojen puolelta, mutta ne taitaa sitten mennä hömpän puolelle.

Ei ole fiktota, mutta vetävästi kirjoitettu: Eero Ojanen: Suomen muinaisjäännöksiä.
http://kirjasto.kuopio.fi/work_details?workid=f325145a-e9af-437d-8a43-86114805f501

Kreeta-Eulaalia, niin minäkin olen noista kuvauksista päätellyt. Toivoin vaan vähän, että olis ollut joku kirja jota en tiedä :slight_smile:

Huisa - kiitos. Olen kiinnostunut kyllä oikeasta tietokirjallisuudestakin! Taidan katsastaa ko. kirjan. Nykyisin vaan tulee vastaan kaikenlaisia ‘pseudotieteellisiä’ historiakirjoja, joita jotkut itse itsensä historioitsijoksi (olipa sana!) nimittäneet kirjoittelee omasta päästään :smiley: Tätä tapahtuu erityisesti tuossa muinaissuomi-mystiikassa.

Mä luin Stephen Kingin kauukirjan, Uninu, uinu lemmikkini. Mä kuvittelin, että se on kauhean pelottava, mutta mä en pelännyt ollenkaan, ja monet asiat kerottiin kirjassa jo etukteen, esim. kuka kuolee 10 kuukauden päästä. Toivottavasti muut Kingin kirjat ovat parempia.

Nyt työn alla on Anne Frankin päiväkirja.

Kirjan uusi elämä, Jason Thompson
The repurposed library, Lisa Occhipinti
Molemmat kertovat kuvien kanssa vinkkejä , miten tarpeettomista kirjoista voi askarrella kaikenlaista, ja vaikkei askarteliskaan, ovat mukavia selailtavia. Kumpikin ovat tämänvuotisia uutuuksia, kirjastosta löysin.

Miulla on menossa Luutohtorin tytär (Amy Tan) Vähän erilainen kirja.

Viherpiiperö, mä olin myös tuohon Kingin kirjaan pettynyt, olin niitä lukenut joitakin ja joskus lukioikäisenä ihmiset silloin suosittelivat tuota Uinu uinu lemmikkiä, kun se on aivan hirveä ja niin kauhea, kaikkein kamalin jne, ja suosittelijat oli kauhua harrastavia poikia. No oli se siinä lopussa vähän kamala. Mä olen ollut tarpeeksi nuori, ala-asteella, kun olen lukenut Christinen ja Hohdon, niistä tykkäsin silloin. Hohto on aika inha elokuvanakin.

Minusta tuo Uinu uinu lemmikkini oli inha, puistattaa vielä vuosikymmenienkin jälkeen.

En tiedä onks tää oikea ketju vai löytyiskö parempi, mutta kun otin puheeksi tään kirjan (jonka nimen muistin väärin) ketjussa, jossa puhuttiin nuoren henkilön aivoinfarktista ja kuntoutumisesta, raportoin nyt, kun mainitsemani kirja pulpahti esiin pikku lapsenlapseni pantua kirjapinot uuteen järjestykseen.

NORMAN DOIDGE: The Brain that Changes itself (Penguin-pokkari)

Suomeksi en löytänyt netistä eli ei liene käännetty, mutta jos luet enkkua, on ehdottomasti lukemisen arvoinen. Mainitaan myös Kuntoutusportin sivuilla ja täällä:
http://www.vmtkoulutus.com/index.php?option=com_content&view=article&id=82:aivojen-plastisuus-use-it-lose-it&catid=36:vmtadmin

Olen näköjään omani ostanut Akateemisesta, mutta linkit löytyvät myös Book-plussan sivuille ja Suomalaisen e-kirjojen postimyyntiin. Painettu 2008 ja sen jälkeen ovat Doidgen ajatukset aivojen plastisuudesta alkaneet saada huomiota ja hyväksyntää.

Etsintäkuulutus: mistäköhän löytyisi Höytyvä (Maskrosboll, Dandelion) mielikirjani lapsena, 1950-luvul. Olisko englantilainen tai tsekkiläinen? Äitini säästäny rikkinäisii sivui, olis kiva löytää ehjä kirja.

Eikö mistään löydy tuota kirjaa Höytyvän uusi talo? Vuodelta 1956.

Minä olen kiinnostunut lastenkirjoista ja katselin kanssa netistä, että mikäs tuommonen Höytyvän uusi talo oikein on. Harmi…ei ainakaan näin äkkiseltään näytä olevan myynnissä enää missään. Ehkä kannattaisi tehdä pyyntö Tammelle, että tekisivät uusintapainoksen ko. kirjasta lasten kultaisten kirjojen sarjaan. Ainakin joitakin toivottuja kirjoja ovat tehneet uusintapainoksina (Pikkaraiset, Luiseva Puiseva Leijona).

Btw. kirja löytyy Helsingin kaupunginkirjaston Pasilan varastosta :smiley:

joo, olen kuullut et kirja Helsingin kirjastos, mutta ei edes lainata saa…

HR, laiton haun Antikkaan :wink:

Kibu, odotan jännityksellä…

Lainasin kirjastosta Kari Hotakaisen äänikirjan Ilmisen osa. Lukijana Ritva Valkama. Ensimmäisen levyn äsken kuuntelin ja voi että on nautittavaa kuunneltavaa.

Samalla lainasin Maija Asunta-Johnstonin Punainen jääkaappi. Pääsee taas nauttimaan säilönnästä:)