Mistähän tuota humusta voisi rakentamisen aikana möyritylle pihalle hankkia tai "luoda"? Muodostuuhan sitä itsestäänkin ajan kuluessa, mutta aikaahan se vie.
Ennen rakentamista ei älytty ottaa pintamaakerrosta talteen tai ei se oikein tontille rakennusaikana sopinu.
Jaa-a, siinäpä pulma! Kuljetettiinko teiltä koko tontin pintakerros pois rakentamisen alkaessa? Jos se "maa" on jossain kasalla, ei vielä ole toivo mennyt, vaan sen ainesosat ovat kuitenkin oikeat.
Jos etsit pelkkää humuskerrosta, ota yhteyttä eri multatoimittajiin. Jos rahasi ovat vähissä, suosittelen vaikka kalkitsemattoman turpeen sekä pölymäisen savipitoisen hiesumaan sekoittamista olevaan hiekkaan esimerkiksi puolen lapionpiston verran. Siihen nousee varmasti paljon rikkakasveja, mutta voit istuttaa luonnonkasvillisuutta lämpäreittäin.
Metsänpohjaa voisit kysyä ostaaksesi ja jos löydät myyjän, luin juuri ohjeen jostain eilen illalla: herkästi hajoava kasvustokerros leikataan ensin neliöksi ja sitten sen alle työnnetään levy. Herkkä varpukasvusto ei kestä levyjen varastointia päällekkäin, joten toivottavasti löydät myyjän jostain vähän läheltä. Levyllä oleva kerros pysyy ehjänä. Kangasmetsän humusta ei voi rullata.
Mustikkaa ja puolukkaa sekä kanervaa ja variksenmarjaa myydään jossain maisemointitarkoituksiin ja neulaskatteella alkaa varmaan maanpinta pikku hiljaa muuttua. Kylläkin niin hitaasti, että soi.
Olisikohan tämä ketju vähän sinnepäin, mitä pohdiskelen. Meillä on tuossa pihassa käytöstä poistettu tien pätkä, oikein hyvin näkyy olevan tehty eli tiivistä soraa ties kuinka syvälle. Tarkoitus olisi saada se nollabudjetilla pikkuhiljaa kasvamaan “jotain”.
Olemme nyt kärränneet sinne poistotavaraa, eli nurmituppaita, soransekaista multaa ja olen levitellyt sinne myös rikkiksiä kuivumaan. Mites tämä menisi nyt sillai fiksusti, joku epämääräinen ajatus on minulla ollut käyttää sitä vähän niinkuin laakeana avokompostina ja sitten se yhtäkkiä muuttuu muhevaksi mullaksi ;p
Levittelenkö nurmituppaat alle, kitkentäjätteet päälle vai soramullan alle vai…? Muuta materiaalia, mitä voisi käyttää on lähinnä olkisilppu, jota nyt voisin tuolta viereiseltä pellolta käydä keräilemässä.
Meillä oli samantapainen paikka, mitä sulla heksu, tosin entiseen tieliittymään oli laitettu n 5 cm maata ja siihen istutettu nurmikko. Viime kesänä tein siihen kukkapenkin. Otin nurmen pois ja osan sorasta, tilalle laitoin ns nollabudjetilla maata toisaalta tontilta. Siivosin vain juurenpalat maasta pois. Oli aika työlästä, mutta tosin ilmaista. Ei tästä paljon apua taida olla.
Kyllä nuo kuulostavat juuri näiltä mun käyttämiltä nollabudjettikonsteilta, vaikka meillä on kyllä savimaata, mutta välillä pitää joku tienpohjan tapainenkin tosiaan saada kasvamaan. Ainakin ne tienpohjat kasvavat kaikkea siellä missä ei pitäsi, joten kyllä siihen "jotain" varmasti kasvaa, vaikket tekisi mitään. Mulla on tuossa vanha suulin (=lato, suom. huom.) pohja, tai osa siitä, jonka päälle olen vienyt syksyllä lehdet ja kipannut kaikki kesäkukkapurkit siihen nurin, ja ne nurmituppaat sun muut. Ei mikään nopea konsti, mutta kyllä se siinä on nyt hiljalleen muuttunut. Ei siinä vielä porkkanoita voi kasvattaa, mutta salaattia kyllä ja perunat laitoin siihen melkein maan pinnalle ja ruohosilppua päälle runsaasti, ihan kauniita perunoita sain.
Juu, nyt just ei ole oikein mitään, mistä saisi siirreltyä muhevampaa maata tästä omalta tontilta. Syksyn lehtiä ajattelin sinne joo kipata, mutta laskeskelin, että alue on semmoisen 30 neliötä ainakin, siitä naapurit riemastuu jollen keksi mitään niiden lehtien päälle laittaa kun tuulet alkavat puhaltamaan… mutta jollain tämmöisellä tyylillä jatketaan siis, kiitos
R&T ehti väliin Niin tosiaan, naapureidenkin lehdet (mutta ne on ihan hassuja, mitä vaan apua/koneen lainaa/“laittakaa meidän peräkärryyn risut niin viedään samalla” systeemit ei käy, ei ne varmaan tohdi meille sitten niitä lehtiäkään
Mutta hevonpee!! Sitähän mulla on tiedossa paikka, josta voisi saada. Ja sitä kun levittelee sinne lehtien sekaan, pysyy ne varmaan paremmin paikoillaan. Yesyes kiitoksia uudestaan!
Lehdet pysyy paikoillaan, jos ne ovat märkiä, päällä on risuja ja edes hiukan ripoteltuna maata päälle, tai muuta painavampaa kukkavartta tms. Pelkkä märkyys kyllä jo auttaa aika paljon, eli yritä ajoitaa haravointi ennen sadetta ja tallaa märät lehdet tiukempaan. Jos ne näin on ensin liimaantuneet toisiinsa ja sitten nostaa hiukan isompaa kerrosta irti maasta, voi vähän saada enemmän ilmaa joukkoon kompostoitumisen nopeuttamiseksi ja tietysti voi siellä alla olla jotain risuja myös. Jos lehdet välillä kuivuvat, ei hätä ole vielä paha, jos ne vaan pysyvät toisissaan kiinni. Tässä nyt ainakin ensiapua, mutta kyllä se hevosen antama apu on vielä parempi.