Luonnonmukaiset ym.Torjuntakeinot kasvien tuholaisia vastaan

Minä olen kuullut käytettävän soodaa, tehoaa mm. härmään.

“Bak pulver” sanoi puutarhuri ja tekstissä se oli käännetty leivinjauheeksi.

Ruokasooda on emäksistä, kaiketi liuottaa kirvojen ihon pois, tehostaa mäntysuovan vaikutusta. Saippua, siis mäntysuopa taas laskee veden pintajännitysta, eli vesipisarat levittäytyvät paremmin käsiteltävälle pinnalle. (jos laittaa lasipöydälle tipan vettä, se jää pyöreäksi pisaraksi, mutta jos vedessä on saippuaa, se leviää litteäksi) Ihmisen ihon PH on lievästi hapan, ei kai tässä paljon kirvoista poiketa?
- leivinjauheen koostumuksesta mulla ei ole kokemusperäistä tietoa.

Eli jos laittaa puolet soodaa ja puolet leivinjauhetta niin teho on taattu. Onhan ohjeessa myös mäntysuopaa JA tiskiainetta, sen enempää kemiaa ymmärtämättä kuvittelen myös niiden olevan periaatteessa synonyymeja ?

Ruokasooda on hieman emäksisempää kuin leivinjauhe.

Mä olen käyttänyt vastaavaa härmän torjuntaan. Kotipuutarha-lehden numerossa 6/2008 oli tällainen härmäsumute (suikutus pitää toistaa usean kerran):
2 tl ruokasoodaa
3 rkl mäntysuopaliuosta
1 rkl rypsiöljyä
1 l vettä

Kirvoille puolestaan mäntysuopaversio:
2-5 dl mäntysuopaa
10 l vettä (20-asteista)
Tarvittaessa voi terästää alkoholilla 1%:n verran

Neem on otettu käyttöön chilien kanssa ja kesällä kaikille kasveille, aika näyttää pysyykö öttiäiset poissa. “Tuoksuu hauskalle”

Tätäkö tarkoitit. Ihan uusi tutavuus miulle.

Kyllä, Intiasta kai alunperin on kasvi, mutta teho rohtona ja hyönteiskarkoitteena on ilmeisesti hyvä. Ainakin jenkeissä kovassa suosiossa. Eli tuota tilkka veteen ohjeen mukaan, hieman mäntysuopaa/saippuaa alentamaan pintajännitystä ja kaikki kasvit märiksi ruiskuttaen. Teho perustuu ilmeisesti siihen että kasvista tulee tuholaiselle pahanmakuinen. Ei varoaikoja, joskin varmaan maistuu jonkin aikaa. Ilmeisesti noin 4 viikon välein kannattaa ruiskutella. Ennaltaehkäisyyn lähinnä, ei vissiin tapa mitään…paitsi joitain sienitauteja.

tämä fataliin juttu taitaa olla uuden puolen ensimmäinen neem-öljystä kertova. chilistit ja orkideankasvattajat ainakin tuntevat.
tämmöinen tynkäketju on olemassa. voisitte hyvinkin sitä kasvattaa, eikös

edit - kurppa, minun mielestäni hyvinkin, mutta kun nuu (moderaattori) oli tuon erillisen neem-ketjun tarvikkeisiin tehnyt…

Hyvää tietoa!

Eiköhän tämän otsikon alla ole oikea paikka?

Tuo pikkupötikkä riittää hyvin jollekin määrälle kasveja koska ei sitä kovin paljoa mene, mutta otin ja tilasin iHerbiltä kunnon pläjäyksen eli melkein puolen litran riittokanisterin ja kuluja tuli alennuksineen postituksineen 13€. Muuten uskomatonta on että rahti jenkeistä Suomeen on 4$!.  Meinaan kokeilla pensasaitaan ja hedelmäpuihin, jotka aina joutuvat jonkun ötökkäinvaasion kohteeksi. Niin kasvimaalle ja kurpitsoille kanssa. Suomessa muutama putiikki mm. tuo Chilitarvike myy mutta ei löydy ihan joka kaupan hyllyiltä.

Nokkosten ryöppäysvesi on varmaan hyvää lannoitetta kasveille. Voikohan ihan laimentamattomana laittaa? Tai toimisiko tuholaisten karkoittajana jos sumuttelisi?

No, lorautin sitten kesäkurpitsalle laimentamattomana ja vien loput palstan raparperille.

Ja lisäähän sitä tulee niin kauan kuin nokkosia riittää.

Enpä usko, että ryöppäysvettä laimentaa tarvitsisi. Ryöpätähän ei tarvitse kuin aivan hetken ja vesi jää vain vaalean vihreäksi. Varsinaista nokkosvettä kun tekee, niin sehän on todella tymäkkää tavaraa sekä värin että hajun suhteen ja sitä pitää laimentaa muistaakseni 1:10.

Keitin ekaa kertaa raparperivettä. Onko kokemuksia? Mulla seuraavat: vaikea siivilöidä ja sen seurauksena jäi säikeitä sekaan, tiheä siivilä tukkeentui saman tien joten piti käyttää isoreikäisempää. Siitä taas seurasi, että kastelukannun siivilä tukkeentui myös joten losotin pavunlehtien päälle suoraan kannun nokasta. Pavuntaimet sai siis raparperikylvyn ja -kastelun kaupan päälle. Tehosta en vielä osaa sanoa. Voiko käyttää salaatteihin ym hyötykasvien syötäviin osiin, jos osoittautuu toimivaksi torjunta-aineeksi?

Ootteko kokeillut sooda-etikka-tiskiaine liuoksella?

Mites villakilpikirvojen hävitys?

Kyllä tuo liuos pitäis hävittää kaikenlaiset pikkuötökät. En ole päässyt kokeilemaan kun ei oo ollut mitään mitä hävittää.

En ole kokeillut tuota, eikö se tapa pienet kasvit helposti, entä mikä suhde olisi hyvä?