Meillä on nyt kolmas kesä kukassa joten kolme vuotta kesti siitä kun ilmaantui. Ensi vuonna sitten
Kiitos vastauksesta! Toivotaan, että ensi kesänä jo kukkisi :).
punalehtiruusu kukkii toisen vuoden versolla, eli ekana vuonna tulee pitkiä versoja, tokana vuonna niistä haaroittuu pikkuhaaroja johon tulee kukat. Pikkuhaarat kukkivat edelleen myös seuraavina vuosina. Voi siis kukkia jo tänä vuonna, jos et viime vuonna tai tänä keväänä leikannut kaikkia versoja pois.
pikkukäki - kun mun mielestä Tornionlaaksonruusun kukan keskustassa on pienempiä terälehtiä kuin mökinruusulla? Ainakin jos vertaa ruususeuran sivuilla oleviin kuviin, niin tuo näytää mökinruusulta myös… Toki niistä on varmaan paljon erilaisia paikallislajikkeita niistäkin…
Sitä samaa katsoin Pikkukäen kuvasta, mutta ajattelin vaan, että mulla on sitten taas tullut jotain muuta kuin lapussa lukee. Mun tornionlaakson ruusun kukat ovat aika pienet ja aika hassut niine pienine terälehtineen, siistin näköiseksi sitä ei voi sanoa. Se voi kyllä johtua kehnosta paikastakin, ehkä se ei tykkää vaahteran seurasta.
Tarkoitatteko tällaista? Minusta mökinruusun ja tornionlaaksoruusun kukan ero on juuri siinä, että mökinruusulla se on litteämpi, keskusta näkyy selvemmin ja terälehdet ovat sotkuisempia. Tornionlaaksonruusulla taas on kukan reunoilla terälehdet selvästi terävämpireunaisia (vähän kierteellä?) ja muutenkin siistimmän näköiset kukat.
Piti tulla raportoimaan heti, kun huomasin punalehtiruusussa yhden pienenpienen kukan ja pari nuppua vieressä. Se kukki sittenkin jo tänä vuonna :)! Ne pitkät versot olen kyllä pääosin leikannut lyhyemmiksi, jotta pensas pysyy säännöllisemmän muotoisena, mutta yksi alaoksa oli jäänyt huomaamatta :).
Punalehtiruusu pistää parastaan. Kukkii kuin viimestä päivää ja vieläkin nuppuja täynnänsä…
Tällaisen ruusun tapasin Ilomantsin metsiä samoillessani. Vaikea kuvattava, kun oli kääntänut kasvonsa järvelle päin. Taivutin oksaa hiukan, jotta sain kasvokuvan. Karjalanruusuko???
Karjalanruusuahan näillä kolkilla kasvaa, onkos samanlainen?
Ihan samanlainen
Malvaruusu kukki hyvin tänä kesänä. En kyllä ole varma, kuuluko tähän ryhmään.
Fiia, miten pitkään Malvaruususi kukkii?
Oletteko huomanneet, että punalehtiruusu kasvaa huomattavan paljon korkeammaksi kuin 1-3 metriä?
Lapsen tarhareitinvarrella on yksi selvästi jo iäkäs yksilö, joka kurkottaa 5-7 metrin korkeuteen. Ja tänään olin tunnistavinani, että meidän pihassa olisi 5 metriä korkea punalehtiruusu.
On huomattu, Ruissalon kasvitietellisessä on, tai ainakin viimeksi oli, valtava, samaten esim.Sääksmäen kirkon lähellä maantien ojassa on iso pensas.Muistaakseni olen punalehtisiin kasveihin laittanut siitä kuvan.
Tornionlaaksonruusun kukintaa viime kesältä. Kukkii hienosti ainakin Lapissa. Ei mikään vaatimaton!
Apu-va…tuleeko tornionlaakson ruususta noinkin iso …on pieni alku viime vuonna vaihtareista saatu,pienes pihas tuleeki viä ongelmia sitten .Mutta mustialanruusu kukkii nyt komiasti,toivottavasti ei sadakaan lähiaikoina …muuten alkaa kärsimään.
Meillä on n 15 v vanha Torniolaakson ruusu eikä se ole päässyt leviämään juuri ollenkaan kun on juurivesat ajettu ruohonleikkurilla.
Murrrr, punalehtiruusu alkaa juuri kukkimaan ja tietenkin huomasin siinä rutkasti kirvoja
Ei ku toluruiskua niskaan, toivottavasti tepsii
Miusta tää on huippu kaunis kukkiessaan, eikä muulloinkaan ruma ole
Kukka on kuin siveltimellä tehty.....
Harvinaisen kaunismuotoinen punalehtiruusu! Noin se siis kasvaisi, jos olisi tilaa ympärillä, kiitos vinkistä: siementaimia on ja mökillä olisi tilaa.