Sain ison kasan maa-artisokan mukuloita (kiitos nanikka ) ja nyt siis laitan ne maahan? Ne kai voi jo nyt laittaa multiin, vai pidänkö viileässä ja laitan vasta toukokuussa?
Laita vaan maahan, sieltä minä ne otinkin.
Hyötykasviyhdistykseltä tilaamani maa-artisokat saapuivat tänään. Mulla ei ole vielä paikkaa niille, joten tuli mieleeni laittaa ne esikasvatukseen maitopurkkeihin. Onkohan siinä mitään järkeä?
Kuinka syvälle maahan nuo pitää haudata?
Kunhan jonkin verran tulee multaa päälle. Voithan sitten laittaa hieman syvemmälle kun istutuat oikeaan paikkaan.
Saako maa-artisokan mukuloita mistään muualta kuin hyötykasviyhdistykseltä? Voiko esim. kaupan mukuloita istuttaa multaan?
Miksi ei voisi?
Täällä Oulussa ainakin kaupoissa myydään nahistuneita mukuloita, luulin että ne vaan mätänee jos ne pistää maahan!
Missäs vaiheessa maa-artisokka alkaa tekemään uutta kasvustoa? Viime kesänä istutetut on maassa pintapuolisin kuolleen näköisenä, mutta kun yhden juurelta hieman rapsuttelin, niin olihan siellä ainakin yksi muhkea mukula. En kuitenkaan raaski niillä vielä herkutella, kasvakoot vielä syksyyn.
voit laittaa niistä kaupan mukuloista… tosien eivät välttämättä ole niitä lajikkeita, jotka ehtivät kukkaan suomen oloissa!
Näihin aikoihin alkaa kasvu. Jos siun “mukulasi” on hyvässä mullassa voit syksyllä herkutella jo monesti.
maa-artisokka pitää viimeistään joka kevät myllertää ympäri, jos kunnolla satoa toivoo. tuo nyt pullero käyttäytyy tietenkin kuin mikä tahansa siemenmukula (vrt peruna), siitä alkaa kasvaa uusia pikkumukuloita, jotka myöhään syksyllä ovat pulleroita.
se, että sadon voi jättää syksyllä nostamatta osaksi tai vaikka kokonaan, ei tarkoita, että ne kokoa enää kasvaisivat. ne vaan säilyvät maassa kaikkein parhaiten ja helpoiten. saa keväälläkin sitten ei-nahistunutta maa-artisokkaa.
Toivottavasti ovat kaikki hengissä, eikä vesimyyrä ole niillä herkutellut. On se tämäkin kasvi vaan minulle uusi ja ihmeellinen kasvateltava
Ahaa, miten se ympäri myllerrys tapahtuu? Nostanko talikolla ja jaanko mukulat vai parantelen vain maata ja istutan samat uudelleen?
Miulla on ollut tosi huonossa maassa samassa paikassa ja toistakymmentä vuotta. Keväisin ja syksyisin kaivan reunoilta syötävää. Ei ne aina kovin suuria ole olleet, mutta ei ole mitään hoitoa saaneetkaan. Aina tahtoo aika mennä jollekin muulle kasvatettavalle. Se on kyllä sellainen herkku, että siihen kannattaisi kyllä hieman panostaakin.
Jätin maahan viime syksynä, kasvaahan niistä uusia? Ovat siellä niinkuin siemenenä! Pitääkö sitä möyhiä vaikka ne siemensokat ovat siellä maassa? Entäs laitanko lehmänpaskaa lannoitteeksi, niinkuin perunoillekkin?
nostat ylös kaiken minkä näet (pieniä ja palasia jää joka tapauksessa aina maahan. siksi en erityisemmin suosittele paikanvaihtoa; kohta on koko tontti täynnä maa-artisokkaa:-)) jos raskit parannat maan, otat isoimmat syötäväksi, istutat keskikokoiset takaisin ja jakelet pienet pahaa-aavistamattomille naapureille/ystäville.
minä viljelen maa-artisokkaa tuolla kurpan tavalla: joutomaan reunalla aidan vieressä näkösuojana. enkä todellakaan joka vuosi tee itse niin kuin “opetan”. syksyin keväin saa silti muutaman herkkuaterian…
Juuri viime viikolla kaivoin viime kesänä kasvaneita maa-artisokkia maasta, kun tein vappuvieraille perinteisen keiton. Jonkin verran olin nostanut ylös jo myöhään syksylläkin. Pienet jätin paikalleen kasvattamaan uutta satoa. On kyllä tosi helppo kasvatettava.
hyst mai-lee, ei saa pelotella että pieniä palasia jää. Minä justiinsa yritin kaivaa maa-artisokan yhdestä paikkaa ylös ja toivon, ettei siihen enää tulisi. Toisaalla saa kasvaa edelleen, hoitamatta rehottaa. Syönyt en ole koskaan.
nanikka, maa-artisokkakeitto on todella hyvää!
Se on suurinta herkkua.