Maa-artisokka ( mukula-artisokka ), Helianthus tuberosus

nanikka, tein pienen sokkakeiton osasta sinulta saamistani ja kyllä oli hyvää! Perunaa, sokkaa, tippa fondia ja cremeä, en kai muuta laittanut. Keitin kypsäksi ja soseutin (lähes vaahdoksi). Ihana pehmeä maku, kokeile ihmeessä! Kiitos vielä herkuista :slight_smile:

Ruuaksi minä sen olen hommannut, en muuhun tarkoitukseen. Tontin laidalla maakompostin vieressä saa vapaasti kasvaa. Mihin sitä muuten voi käyttää…koristeenako?

Ja näkösuojana.

Kukkiikin nätisti (jos ehtii ennen pakkasia)

En ymmärrä, kävin kaivelemassa artisokkia ylös, ei löytynyt yhtään ainoata mukulaa. Mihin ne on hävinnyt? Viime syksynä niitä oli ihan valtavasti, mutta kun olivat niin pieniä niin jätin sinne multaan.

Onkohan joku myyrä tai joku muu syönyt ne? Ei niin yhtään ainokaista lötynyt, ei edes rypistynyttä mukulaa. Jaahas…pitää hommata uudet mukulat.

Noin 15-vuotta sitten kävi samoin täällä. Kaikki oli mädäntynyt.

Luulin kans että olivat mädäntyneet, mutta kun ei näkynyt yhtään sellaisia mädäntyneitä jäännöksiä. Maakin oli ihan kuiva, kun ne oli sellaisessa vähän kohollaan olevassa penkissä. Mutta ei täällä näy myyriäkään, kun kaks kissaa asustaa pihalla. Pitävät myyrät loitolla, tytön kissa jopa tappaa niitä…yök!

kitikat, kaivelithan varmasti tarpeeksi leveältä? Ne mukulat levittäytyvät yllättävän leveälle, kannattaa kuokkia isolta ympyrältä.

Pöh, mätääntyneet olivat minun artisokkani. Ainoastaan se yksi mukula, minkä sainkin rapsuttelemalla näkyviin, oli kiinteä, muut ihan löllöjä :frowning:

Niitä löllöjä minä etsin kun ajattelin niiden mädäntyneen! Syksyllä kaivelin sieltä sun täältä ja niitä näky mullassa ihan valkoisenaan. Olin mielissäni että keväällä sitten kaivelen ne ylös. Niin kävi taas toteen “ahneella on paskanen loppu” :))

Täytyykin jaksaa tänään mennä kaivelemaan omiani, että mitäs niille kuuluu…Toivottavasti ovat hengissä.

Laitoin sulle Välke jo uusia siemenmukuloita eroon. Pienempi saalis minullakin kuin aikaisemmin, vaikka hevon hyvääkin olin pistänyt kasvua piristämään.

Jaa, nyt se on sitten minunkin aloitettava maa-artisokan kasvatus, kun vanhempieni naapurit olivat lahjoittaneet mukuloita. Koskaan en ole maa-artisokkaa kasvattanut saati maistanut, mutta jo pienenä aina kuvittelin miten hyvältä se saattaisi maistua. Nyt vaan rupesi epäilyttämään, kuinkahan mukuloille käy kun kuulemma muovipussissa ovat ja lämpimässä (en ole vielä päässyt näkemään). Ainakin viikko (ellei kaksi) menee, ennenkuin saan ne mökillä maahan. Sitten pitäisi vielä miettiä se penkin sijainti & perustaminen, kun haaveena on jatkossakin kasvatella myös muuta kuin artisokkaa.

Maa-artisokka ehti kukkaan tänä syksynä.

Kuivan kesän jälkeen aika pieniä, mutta kyllä herkullisen maun takia kärsii ikävän kuorinnan.
Keitän kypsäksi ja soseutan pakkaseen.

Taisi olla maa-artisokalle huono talvi ainakin meidän nurkalla. Suurin osa ihan mätiä. Onneksi ei kaikki sentään.

Meilläkin oli puolet muuttnut valkoisen härmän/mädän sekoitukseksi. Puolet sunnilleen kunnossa.

Mulla maa-artisokat voi oikein hyvin, mut huomasin et ovat aika pinalla. En kyllä oo istuttanut niitä noin matalalle, osalla juurakoista ei ollu ku senttipari multaa päällänsä.

Ovatkohan itte kasvaneet “ylöspäin” kun ei meillä ainakaan routaa oo ollu pahemmin. Mutten en oo vielä enempiä käyny kaivelemassa, mut kohta on pakko - alkaa makuhermoja sen verran kutkuttamaan.

Perinteisen vappukeiton aineksia.

Minulla ehkä 1/3 mätiä, loput tuollaisia iloisen näköisiä kuten Jatuulin kuvassa. :slight_smile: Ensimmäisen juuri kuorin ja päästään kohta makua ihmettelemään.